M A N A F U *

MANAFU*

Interviews: Pur si simplu Orlando

Sunt unii oameni pe care ii vezi legati pana la pensie de o companie, ii identifici cu compania sau compania e identificata prin acei oameni. Unul dintre acesti oameni este Orlando Nicoara, pana acum doua saptamani general manager la netBridge, de cateva zile (oficial) manager in cadrul Media Pro International (MPI).

Orlando era inima netBridge si daca multi n-au stiut asta, au vazut-o imediat dupa plecarea sa, cand multi din cei implicati in afacerile online sau doar simpli privitori aproape ca i-au ridicat o statuie.

Aprecierea de care se bucura e dovedita si de cele 12-15 oferte primite, asa cum imi marturisea el, pana sa ajunga la MPI, destinatie aleasa la concurenta cu drumul pe cont propriu. Oricum, din ce imi spunea, in cinci ani se vede antreprenor.

L-am “prins” pe Orlando in seara asta pe Internet si i-am adresat niste intrebari. Am vrut sa ne iasa o conversatie. Si cred ca a iesit, doar ca eu am vorbit mai mult. “Discutia” s-a purtat pe mail. Se vede. De aceea nu am putut sa ii cer sa dezvolte sau sa motiveze anumite opinii. Poate o va face altcineva.

Mai toata lumea numeste 2006 anul Internetului. Ce e atat de special la 2006?
evolutia google. totul a pornit de la ei, practic internetul de azi il datoram celor de la google pt ca daca ei nu ridicau standardale si nu aduceau banii in piata probabil ca anul internetului ar fi fost 2008 sau 2009.

De la plecarea ta de la netBridge si pana astazi, pe unele bloguri auzi puternice indemnuri la lupta, la o revolutie a Internetului. Chiar crezi ca incepem sau suntem in plina revolutie a Inetrnetului?
c’mon … ce inseamna revolutia internetului?

Nu crezi ca mai degraba ar trebui sa ne pregatim armele anul asta si sa revolutionam la anul?
again, ce inseamna revolutia internetului? internetul in sine e un mediu revolutionar, avem parte de revolutii in fiecare minut.

Esti de acord ca Internetul nostru sta cam prost (la continut si servicii)?
da, clar. insa lucrurile incep sa se miste pt ca apar bani pe aceasta piata. banii invart totul, inclusiv hardurile servelor ce gazduiesc servicii si content online

Deodata sunt 4 sau 5 milioane de utilizatori de Internet, insa cu exceptia agregatorilor si a unor site-uri de nisa, web-ul local nu a crescut in ultimii ani? Ce le dam utilizatorilor “hamesiti”?
sunt aproape 6 mil si nu deodata, userii s-au inmultit in timp. chiar ma gandeam zilele trecute ca aceasta crestere nu poate continua f mult, o sa atingem tot urbanul si apoi ne vom uita unii la altii pana cand ruralul o sa fie cablat la net. diferenta intre urban si rural e imensa. la sate nu exista canalizare iar mcti-ul vrea sa bage internet.

asa, ziceam ca sunt aproape 6 mil de useri care umbla pe internet iar daca-i masoara trafic.roinseamna ca se dau pe site-uri romanesti. adica gasesc ei ceva folositor pe cele +21,000 de site-uri. si nu sunt de acord cu tine ca nu a crescut web-ul local. a crescut exact cat putea si cat ii permiteau banii bagati in el.

Le dam ce-i drept mult content offline. E incredibil cum offline-ul a ajuns sa domine online-ul, nu?
dap, asa e. imi aduc insa aminte ca acum cativa ani evz.ro era pe primul loc in trafic.ro iar acum e abia pe pozitia 7.iar daca ma uit in top20 trafic.rovad ca 13 site-uri nu au legatura cu offline-ul ceea ce e de bine. cred.

Crezi ca dominatia offline-ului va creste pe online? Crezi ca trusturile se vor trezi din ignoranta si vor lua online-ul in serios?
cu siguranta

Care e rolul tau la MPI acum?
manager 🙂

Mergi pe consolidarea resurselor MPI sau pe dezvoltarea retelei?
o sa vezi la timpul potrivit

Cati oameni ai in echipa?
preiau oamenii care erau acolo plus cei care vor veni cu mine de la netbridge

La noi sunt mai mult cunoscuti oamenii din vanzari (brokerii online) si furnizorii de web development, dar nu am auzit de nicio “vedeta” a contentului online? Avem dezvoltatori de content (oameni care sa gandeasca strategic contentul unui portal vertical de exemplu)?
cu siguranta ca avem. e adevarat ca nu sunt “vedete” cum spui tu insa sunt oameni f buni in ceea ce fac.

Chiar tu spuneai ca evolutia e generata de oameni. Cine ar putea construi ceva? Cine sunt oamenii astia? Unde sunt ei acum?
din pacate oameni buni pe zona de online nu sunt f multi. online-ul e un mediu mai dificil si pe langa multe alte calitati ai nevoie si de (ceva) experienta in internet pt a reusi. din aceasta cauza cei care sunt cu adevarat buni incep sa fie vanati.

Am tot auzit de noi intrari pe piata… E usor sa intri pe piata online acum (ma refer la publishing)? Poate intra oricine acum pe online (publishing) sau iti trebuie un spate puternic?
da, e usor. piata e atat de fragmentata incat pe orice domeniu ar intra cineva acum in 6 luni ar putea deveni lider. normal trebuie sa si investeasca

Cine va fi afectat de aceste intrari anuntate?
playerii mici care nu au spate puternic si (mai ales) o strategie clara unde vor sa ajunga. cei care alearga bezmetici dupa fiecare oportunitate si nu se focuseaza pe ceea ce fac bine. vezi ce se intampla in offline.

Daca nu gresesc, situatia pe piata sta cam asa: netBridge se concentreaza foarte mult pe brokeraj; nu cred ca a anuntat anul acesta o preluare. Imedia e un publisher puternic si are un share bun din reclama online. Vodanet e intr-o competitie permanenta cu Imedia, care s-a vazut cel putin la nivel de continut. Neogen se bazeaza pe servicii si foarte putin pe advertising. Cum vezi tu evolutia acestor companii?
netbridge-ului i s-au interzis achizitiile. dovada preluarea ziare.com negociata de mine si trecuta la imedia. probabil ca netbridge-ului ii va lua ceva vreme pana va decide care e directia spre care merge, brokeraj, servicii online sau publishing. o vreme le va face pe toate insa la un moment dat va trebui luata o decizie. neogen merge pe drumul lui, probabil va face un exit partial anul acesta si va deveni cu adevarat playerul numarul 1 in zona de servicii online (sorry
Calin, stii ca Netbridge era numarul 1) imedia si vodanet … well, depinde de ceea ce se va intampla cu netbridge. varianta ideala pt ele ar fi sa “muste” ceva din ce e a la netbridge acum. o alta varianta ar fi sa fuzioneze la un anumit moment daca situatia o va cere.

Ce conteaza mai mult astazi: contentul sau marketingul?
google

Mai tii minte cand portalurile ISPistilor dominau web-ul? Ce s-a intamplat cu ele, de ce au cazut?
pt ca in online nu erau bani iar in businessul lor banii incepusera sa apara

Crezi ca ISPistii vor deveni din nou interesati de continut?
da, cand piata pe care activeaza se va opri din crestere si/sau cand vor constietiza ca au in curte gaina cu marketing de aur si chiar o pot folosi

Ce crezi ca se va intampla cu agregatorii de la noi?
practic ei nu au concurenta in acest moment din zona de offline, din aceasta cauza “zburda” liberi in voie pe netul
romanesc. e adevarat ca se misca asa cum trebuie (sincer sunt impresionat de rapiditatea hotnews) insa cred ca o data ce concurenta va aparea le va fi din ce in ce mai greu.

Avem doi mari agregatori – Hotnews si Wall-Street. Sunt ei interesanti pentru cineva?
DA. eu i-am ofertat de cateva ori, sunt sigur ca au primit oferte si de la altii … sincer nu inteleg de ce hotnews nu vinde acum, macar partial daca nu total. pt ei e perioada cea mai buna pt a vinde iar aceasta perioada se va incheia undeva la finalul acestui an, prima parte a anului viitor.

Crezi in blogging? Crezi ca va mai rezista la noi pana la anul?
da, cred si cu siguranta ca va rezista. cum adica pana la anul? abia incepe sa faca primii pasi

Ce crezi ca lipseste online-ului de la noi?
banii

Cum vezi evolutia online-ului de la noi? Ce se va dezvolta cel mai mult anul asta?
mpi-ul

Ai fost propus presedinte al unei asociatii de web marketing. Are nevoie Internetul romanesc de o voce comuna? De ce?
cred ca am fost si ales 🙂 probabil ma vor schimba acum ca nu mai sunt la netbridge. da, e nevoie pt ca pe piata e haos si trebuie o voce comuna sa traga semnale si sa spuna ce lucruri frumoase sunt si ce lucruri frumoase se pot face in aceasta industrie

Ce vrei sa realizezi la MPI?
contractul meu prevede obiective clare.

Unde te vezi peste 5 ani?
conducand propriul business

Tags:

Comentează