MANAFU*

Abonamente Evensys

Blogs: Tendinte in blogosfera pentru 2009

Pe final de 2008, am inceput o serie de posturi dedicate tendintelor in blogosfera locala pentru 2009. Nu am trecut atunci de primul episod, asa ca am revenit in forta acum cu un post cuprinde toate celelalte tendinte gandite de mine. Amestecate.

Blogsitting
Pe masura ce numarul blogurilor de companie (si nu numai) va creste, in unele cazuri blogging-ul intern va fi suplinit cu resurse externe. Nu ma refer aici la preluarea de continut de pe alte bloguri (vezi cazul Hotnews) sau integrarea unor bloggeri fara blog (vezi cazul DailyBusiness), ci la angajarea (mai degraba part-time) a unui blogger care sa acopere nevoile de blogging ale companiei.

Bloguri specializate
Mi-ar placea sa cred ca anul 2009 va fi cel al blogurilor specializate si nu doar pe media, online sau blogging. Au aparut mai multe initiative in zona food (eBucataria, Bucataras sau Pauza de bere). Balonul imobiliar este de asemenea un blog cu greutate pentru cei interesati de real-estate, domeniu cu cateva alte intentii serioase (Index Imobiliar si Blogul ROREN). Probabil exista si altele nu foarte vizibile in zona mea.

Bloguri colective
BookBlog ramane in continuare cel mai cunoscut exemplu de blog colectiv. La Olimpiadele Comunicarii am vazut mai multe bloguri de echipa, care erau dezvoltate pe baza unui brief. Ar fi fost interesant ca fiecare sa aiba o tema clara. Vad in 2009 aparitia altor bloguri colective sau cresterea pentru cele care au inceput de ceva timp, dar nu au avut destula vizibilitate.

Micro-blogging de vedeta
Dupa ce in 2007 politicienii au descoperit blogging-ul, anul trecut a fost randul vedetelor. In 2009, probabil, ii vom regasi pe toti acestia si pe Twitter, mediu nu tocmai strain multor celebritati internationale.

Guest blogging
Bobby Voicu si Orlando Nicoara au avut fiecare cate o incercare de guest blogging reusita. Practic, si-au asigurat continut din surse externe intr-o perioada aglomerata pentru ei. Vad mai multe initiative de acest gen anul acesta, ba chiar si crearea pe unele bloguri a unor sectiuni dedicate “oaspetilor”.

Teme originale
Cele mai multe bloguri au aparut pe platformele gratuite Blogger, WordPress si WeBlog. Apoi au migrat pe domenii proprii. Putini sunt insa cei care astazi folosesc o tema originala pentru blogul lor si aici vad eu un pas urmator in evolutia blogging-ului. Pe masura ce unele bloguri isi vor diversifica continutul si vor dori sa se diferentieze total de mare amasa, vor “investi” si intr-o tema unica. Gasiti o serie de teme originale pe Best Blog Design.

Mai multi sustinatori
Anul trecut am vazut ca exista multi sustinatori ai blogging-ului. Si ma refer aici la initiatorii campaniilor. Am vazut agentii de PR, de media si publicitate, agentii interactive sau de comunicare online sau chiar consultanti independenti in rolul de promotor al unor proiecte de promovare in blogosfera. Numarul lor va creste in 2009 si estimez ca mai toate agentiile de PR si advertising mari vor incerca cel putin cu degetul acest mediu. Pentru agentiile interactive, comunicarea pe bloguri va fi un serviciu tratat cu mare cinste.

Cresc preturile
Fie ca e vorba de bannere, fie de posturi platite, pe blogurile folosite frecvent vom vedea preturi mai mari pentru campanii. Deja exista bloggeri care nu se implica daca nu primesc o anumita suma, ceea ce in cele din urma e o miscare inteleapta din partea lor. Iar daca pretul nu e un criteriu de selectie a ofertelor, poate relevanta brandurilor promovate ar trebui sa fie.

Plata in natura
Fara legatura cu criza, vom vedea (sau probabil nu) cum se leaga bartere intre bloggeri si companii pe diverse produse sau servicii. Dintr-un anumit punct de vedere, poate e mai bine asa. Pentru ambele parti. Pentru companie e o ocazie sa plaseze brandul in apropierea blogger-ului pe o perioada lunga de timp.

Asociatia bloggerilor
Ideea unei congregatii a bloggerilor nu e noua. A fost insa imposibil de realizat. Ar trebui pornita din randul bloggerilor autentici (fara recunoastere in alte domenii) si sa vizeze autoreglementarea si promovarea blogging-ului ca platforma de comunciare. Evident, nu ar fi reprezentativa pentru toata blogosfera, dar macar ar avea un rost pentru bloggerii informativi.

Campanii pe Twitter
Am vazut cateva idei de promovare pe Twitter. Anul acesta insa vor aparea mult mai multe, pe masura ce mediul se dezvolta si la noi. Estimez triplarea tweetosferei in 2009. Probabil campaniile de direct response vor fi cele mai reprezentative pentru microblogging.

De pe blog in presa
Multi scriitori pe blog ar putea ajunge scriitori la gazeta, mai ales in conditiile in care jurnalismul specializat este la noi, cu cateva exceptii, foarte slab sustinut. Editorialul ‘powered by Monden.info’ din Bravo Girl este un bun exemplu.

Voi ce credeti?™

Acest articol face parte dintr-o serie noua de articole dedicate social media, ce vor fi grupate in seria Strategist.

PROMO: PR FORUM | EVENIMENT DE PR SI COMUNICARE CORPORATE

Comentează