M A N A F U *

MANAFU*

Cum foloseste Politia Capitalei social media

Uneori gasesc greu explicatii pentru motivatia unor companii de a face pasi in social media. De exemplu, de ce si-ar deschide cont pe Twitter un producator de parchet din Suceava si nu face nimic un mare brand din FMCG? Sau mai bine zis, ce l-a facut pe unul sa intre in social media pe unul si ce il retine pe celalalt?

Aceleasi intrebari mi le-am pus si cand am aflat ca Politia Capitalei e foarte activa in online. Am gasit insa raspunsurile dorite la Christian Ciocan, seful Biroului de Informare si Relatii Publice si purtatorul de cuvant al Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti. Il stiti cu totii de la la televizor!

Ce v-a motivat sa intrati in social media?
La data de 15.06.2005 am preluat conducerea Biroului Informare si Relatii Publice al Politiei Capitalei. Si cum nu am vrut sa fac doar vechime pe acest post, iata-ne (si) in social media. Motivatia – pe care o gasiti si pe site-ul www.politiacapitalei.ro – este “eliminarea barierelor in comunicare intre institutie publica si cetateni”. In fapt, Biroul a fost ridicat la rang de Serviciu, iar scopul declarat este sa reusesc crearea unei structuri de Diplomatie Publica. NATO are o astfel de Divizie.

Cu ce platforme ati inceput si cum v-ati extins ulterior?
Intr-o duminica, la sfarsitul lui iunie 2009, am creat contul pe YahooMessenger. De a doua zi Serviciul pe care il conduc a inceput sa fie bombardat cu intrebari. Am facut in asa fel incat sa raspundem tuturor. Anticipasem interesul si am stabilit unor colegi si aceasta noua sarcina: sa rapunda oamenilor. Anterior selectasem FAQ si formulasem raspusurile de principiu. Si asa am inceput sa raspundem pe mess.

Rezultatul a fost pe masura asteptarilor: numai reactii de multumire. Firesc, pentru ca lumea are probleme, multe probleme, iar noi raspundem in timp real. Pana acum am relationat cu sute de mii de oameni, din toata lumea si am primit mii de mesaje de multumire. Ca termen de comparatie, politia unui judet, intr-un an nu ajunge la 10 asfel de mesaje, iar noi suntem doar un serviciu in organizatie. Niciun cuvant urat! Evident, in sensul proiectului de care ti-am vorbit – Diplomatie Publica – in scurt timp am extins serviciile si pe alte retele de socializare: Twitter, YouTube, Facebook.

Mai mult, am creat conturi pe YM pentru toate celelalte inspectorate judetene de politie. Am implementat aplicatia insa numai pentru 3: I.P.J. Dambovita, I.P.J. Ilfov (la cerea lor) si I.P.J. Mehedinti (e judetul din care eu vin).

Cu cine comunicati si de unde sunt acei oameni?
Cu toate categoriile sociale. Din Romania, S.U.A., Canada, Grecia, Italia, Spania, Australia etc. Primim intrebari, suntem informati cu privire la diferite lucruri, ni se cere ajutorul, suntem felicitati, apreciati, sprijiniti (pe Facebook, spre exemplu, postarile sunt comentate, transmise mai departe, informatiile publice sunt diseminate si in alte medii: pe bloguri, site-uri, alte retele sociale.

Ati desfasurat campanii in social media?
Da, pe Facebook. Am promovat un proiect, o autoutilitara pe care am branduit-o. Am facut un concurs: cine poate spune ce forta de politie din lume are aceleasi culori, negru si galben si am oferit si un premiu. O invitatie la Serviciul Informare si Relatii Publice. Am primit multe raspunsuri.

Cand am ajuns la 1.000 de prieteni, am facut “o petrecere”, cu “dedicatie muzicala” pentru prietenul cu nr. 1000. De asemenea, am oferit un premiu: o invitatie pentru Prietenul 1000  la “Cupa presei la pescuit”, pe care o pregatesc acum.

Cum va promovati prezenta in social media?
Pai, chiar prin intermediul retelelor, prin likes si retweets. Apoi, sau in primul rand, prin presa. In momentul implementarii proiectelor, presa a acordat spatii ample, cu reactii foarte bune. Iata cateva link-uri: Gandul, Evenimentul Zilei, Libertatea.

Cu cati oameni lucrati?
Serviciul are 7 membri pe relatia cu presa si informare publica. Doi dintre ei se ocupa de social media. In scurt timp, vom relationa in zona video. Proiectul e de mult gata, insa vreau ca atunci cand ii dam drumul, sa mearga si nu sa se poticneasca. Tehnic am rezolvat, problema pe care o mai am tine de personal.

Interviul face parte dintr-o serie in care voi prezenta activitatea unor companii care au deja oameni dedicati pentru social media.

11 comentarii

  1. Flowerfp says:

    bine ca si-au facut cont pe fb si yahoo si nu sunt in stare sa raspunda la mailurile care sunt trimise pe adresa oficiala de email.

  2. Dupa ce s-a consumat in liniste etapa cu frunzulica urmeaza acuma sa intre in functiune o masinarie de tocat cei 75 milioane de euro. Banii vor ajunge in buzunarele care trebuie Aceasta este o forma mascata de a subventiona diverse posturi de televiziune a unor tari privilegiate a uniunii. Ministerul turismului ar putea sa ii strice jocul, si sa faca in mod legal ca bani sa intre in buzunarele romanilor. Noi am demascat aceasta increngatura pe http://www.partyboom.net

  3. Salut,

    Ce vad in demersul d-lui Ciocan este comunicare, punerea serviciului public in slujba cetateanului. Ceea ce multe corporatii nu accepta si nu pot sa accepte, feedback-ul. Daca esti vesel si musti la campanie, este bine. Campaniile si mecanismele social media sunt oricum pentru fani si follower-i. Pentru cei convinsi si activi in mediu. Oricum este way beyond, Cristi Ciocan. Poate facem un proiect si o campanie ‘impotriva’ agentiilor, autoritatilor publice, institutiilor care nu accepta comunicarea pe cale electronica, ignora mesajele trimise pe aceasta cale, si nu accepta decat paperwork si audiente. Ceea ce este inadmisibil…Cum facem asta si cum gasim o finantare ? Sunt multe lucruri care ar putea fi miscate in directia potrivita, cu ideile si resursele potrivite.

  4. Val Vladescu says:

    Sa nu uitam totusi de alte utilizari ale social media in randul autoritatilor din Romania:

    http://vvladescu.com/2010/08/03/romanian-public-authorities-are-busy/

  5. Eu cred ca demersul lor este unul foarte OK, tinand cont ca vorbim de un organism al statului, care are o structura bine definita si ancorata. Este laudabil faptul ca incearca raspandirea noilor canale in interiorul organizatiei si poate alaturi de colegi din generatia mai tanara sa reuseasca sa exporte modelul si in alte orase.

  6. monis says:

    Foarte tare.. printre putinele autoritati ale statului care chiar fac ceva pe partea asta de comunicare cu publicul si nu numai, ci si pe partea sociala. Chiar nu ma asteptam la acest lucru din partea Politiei. De s-ar uita si alte organe publice in curtea lor poate am avea o comunicare mai buna cu sectorul public.

  7. ovidiu says:

    acum mai conteaza si ce posteaza acolo. domnul ciocan vorbeste aici ca si cum ar fi ditamai activitatea bine pusa la punct. de fapt e o chestie de copil.domnul ciocand in jacuzzi si un raspuns sablon pe luna.pana la urma pe el l-a intreresat sa apara in presa,cu orice.urmarita activitatea Politiei Capitalei pe aceste instrumente arata exact motivul pentru care sunt acolo.ca sa apara pe manafu, in gandu si alte nebunii

  8. Alex. Chimu says:

    Si mie mi se pare o initativa laudabila, si nu cred ca e chiar asa de simplu, o chestie de copil, cum zice Ovidiu, sa raspunzi la mii de mesaje. E vorba de volum, nu de complexitate.

  9. piese auto says:

    Ei se straduie din rasputeri iar politisti ce vin direct in contact cu cetateanul strica tot. Eu de foarte multe ori am socializat cu cei din politie pana vara asta cand am mers cu masina in turul Romaniei. Ce am avut sa indur din partea “tablagiilor” nu va pot descrie. Astia sunt toti pusi pe capatuiala. Stau si te vaneaza non stop. Aici ar trebui sa lucreze politia mult mai mult.

  10. Intenţia şi implementarea domnului Ciocan sunt lăudabile, se deschid porţile către anumite instituţii ale statului.

    Abia aştept vremea, sper să fiu prin România, când comunicarea organizaţională va reprezenta un mijloc de implementare de soluţii (feedback-uri) în anumite instituţii de stat.

  11. Tom says:

    Pe site-ul politiacapitalei.ro scrie “Optimizat pentru Firefox 2” si avem de ceva vreme versiunea 4 beta.

Comentează