MANAFU*

Abonamente Evensys

De vorba cu Bogdan Naumovici despre P4D.ro

In cariera mea de jurnalist, am cautat adesea ocazii de a ii ridica mingea la fileu, cum se spune, lui Bogdan Naumovici, stiind ca de fiecare data voi obtine un material spumos si chiar “viral”. Cand am vazut anuntul sau pe Facebook, am zis ca a aparut o noua ocazie. Pentru blog, de data aceasta.

Bogdan a pornit recent primul sau proiect online, P4D.ro,  si se lanseaza pe web cu foarte mult optimism. Vedeti si interviul oferit pe blogul lui Dragos Stanca. Eu unul ma bucur ca a facut un pas de antreprenor pe Internet. Si ii sustin ideea asa cum sustin orice idee care vine sa ofere ceva nou, care e lansata cu mult curaj. Iata interviul meu cu Bogdan!

S-a format ideea asta ca esti sau ai fost “dusmanul” online-ului. De unde a venit? Si recunosc ca si eu te-am vazut mult timp in “opozitie”.
Din intelegerea trunchiata si putina a ceea ce am spus de multe ori despre PUBLICITATEA online. Nimeni nu pate nega potentialul afacerilor online, vezi Google sau Yahoo (pentru cei care pricep mai greu). Eu am vorbit de multe ori, incercand sa mai temperez sperantele avantate ale mai tinerilor mei colegi, despre bugetele ce se vehiculeaza in publicitatea online si atat.

Intr-o tara in care, in continuare, 70% din bugetele de publicitate se duc pe TV si doar 4% in online, sa vestesti peste tot moartea TV-ului si intronarea online-ului este cel putin prematur. Dar, intr-o lume in care span-ul de atentie este dat de timpul in care apuci sa apesi butonul de Like, nu ma mira deloc asemenea neintelegeri si interpretari. Nu in ultimul rand, m-ai ajutat si tu in directia asta, cand m-ai invitat la Web-Club la dezbaterea online vs offline…:)

Ai co-fondat un website pentru “cumparaturi in grup”, dar pe un “model invers” fata de cel cunoscut pe piata. Pe scurt, ce face P4D.ro?
Orice ai vrea sa cumperi, intra pe p4d.ro si alatura-te unui grup care vrea sa cumpere acelasi lucru, pentru a obtine impreuna un pret redus. Daca nu exista nici un grup, porneste-l tu! Intra in fiecare joi sa vezi ofertele din partea furnizorilor, iar daca iti convin, felicitari pentru un deal bun! Puterea trece de partea cumparatorilor, numai pe p4d.ro.

Bun, hai sa vedem cum functioneaza sistemul P4D?
Sa spunem ca iti doresti un iPad. Intri pe p4d.ro, categoria IT&C, subcategoria Tablete. As we speak, acolo vezi 12 cumparatori care isi doresc acelasi lucru si niste furnizori. Mai departe, optezi pentru sistemul de operare pe care ti-l doresti, iOS sau Android. Vezi ca 3 omuleti isi doresc iOS, in timp ce 9 vor Android. Daca nu ai vreo inclinatie deosebita pentru Apple, probabil ca te vei indrepta spre Android, din cauza grupului mai numeros, care, probabil, poate obtine un deal mai bun.

Mai departe, ai din nou de ales: fie incepi un grup nou, fie te alaturi unuia deja format, in functie de bugetul pe care vrei sa il cheltuiesti si de ziua in care vrei sa iti cumperi tableta. Pentru a porni un grup, sau pentru a te alatura unuia gata format, trebuie sa iti creezi un cont de cumparator. De acum inainte, nu mai ai decat de asteptat ofertele din partea furnizorilor, in ziua pentru care ai optat.

Pana atunci, poti intra oricand sa vezi daca grupul s-a mai inmultit sau, poate, sa te muti la alt grup, mai mare. Nici o grija, nu vei uita cand este ziua de oferte, pentru ca vei primi un mail cu o zi iniante si inca unul in dimineata respectiva. Odata cu ora 12, apar ofertele din partea furnizorilor. Acestia au la dispozitie 3 momente pentru a face oferete din ce in ce mai bune. La 12, la 15 si la 18, cand ziua de ofertare de incheie. de la stadiu la stadiu, te poti muta de la o oferta la alta, dupa cum iti convine.

Odata incheiata ziua de ofertare, ai 24 de ore sa te hotarasti pentru una dintre ofertele prezentate. Daca nu iti convine nici una, poti opta sa iti “reportezi” dorinta de cumparare pana in joia urmatoare, in speranta aparitiei unor oferte si mai bune.

ATENTIE! Pana aici nu a trebuit sa platesti nici un ban! Abia la primul tau deal incheiat, in momentul in care ai “batut palma” cu un ofertant, cerandu-i acestuia sa iti trimita oferta personalizata, va trebui sa platesti abonamentul lunar p4d, in valoarea de 10 RON. Acest abonament se percepe o singura data intr-o luna, indiferent cate alte dealuri vei face in luna respectiva si indiferent de valoarea lor!

Odata platit abonamentul, vei primi voucherul personalizat cu care iti vei ridica tableta, fie de la magazin, fie prin livrare la domiciliu, in functie de modalitatile de livrare agreate cu furnizorul. In afara de abonament, prin p4d.ro nu mai trec alti bani! Tranzactia se face direct, intre cumparator si furnizor, in modul pe care il agreaza in oferta.

OK, si pentru furnizori, cum functioneaza?
In primul rand trebuie sa iti faci un cont de furnizor. Apoi cauti categoria in care se afla produsele pe care le oferi spre vanzare. Daca grupurile formate ti se par atractive, te poti inscrie ca furnizor in categoria respectiva. Pentru a putea face oferte, trebuie sa achiti abonamentul lunar de furnizor, in valoare de 100 RON. la fel ca si abonamentul de cumparator, acesta se percepe o singura data intr-o luna, indifernet de numarul si marimea tranzactiilor realizate.

Apoi, in joia pentru care au optat cumparatorii, incepand cu ora 12, le poti face oferte si totodata, poti vedea ofertele facute de alti furnizori, concurenti. In intervalul 12.00-15.00, poti vedea optiunile cumparatorilor pentru o oferta sau alta, apoi, la ora 15.00, poti face o noua oferta, mai avantajoasa. Ultima oferta o poti face la ora 18.00, apoi ai de asteptat 24 de ore pentru optiunile finale ale cumparatorilor.

Oferta ta poate contine, pe langa caracteristici ale produsului si bineinteles, pret, conditii de livrare, orasele unde poti livra, sau un numar minim si maxim de cumparatori pentru care oferta este valabila. Daca vineri, la ora 18.00, esti satisfacut de grupul care ti-a ales oferta, le trimiti acestora voucherele personalizate si inchei tranzactiile cu acestia.

Citeam la Dragos ca ar fi un model care nu are inca alte reprezentari online, te gandesti sa il patentezi, sa il inregistrezi undeva?
L-am inregistrat, la OSIM si in Comunitatea Europeana, dar stim cu totii ca nu poti securiza o idee, altfel decat executand-o primul si cel mai bine. Desigur, te mai poti apara si printr-o promovare cat mai sustinuta. Daca modelul decoleaza, asta va fi protectia lui.

Ti-ai pus niste obiective pentru anul asta?
Nu ne-am pus obiective in cifre. Este greu, cand faci ceva nou. Om vivra si om verra, dar, asa cum i-am spus si lui Dragos, eu il vad fie imens, fie deloc. Nu vad nici un motiv pentru care sa nu vad romanii in fiecare saptamana pe p4d.ro, negociind cu Carrfeour, Cora, Kaufland sau Mega Image, cel mai bun discount la cosul saptamanal. Asa cum, daca am strange un milion de soferi care vor benzina mai ieftina pe p4d.ro, ar fi greu de ignorat de lanturile de benzinarii. Dorinta de a castiga a vanzatorilor nu poate fi stimulata mai bine decat de o coada mare, asteptand sa se aseze in fata magazinului care ii ofera cel mai bun deal.

Cand vei sti ca proiectul a prins sau nu?
Cand va deveni primul loc in care te gandesti sa cauti, orice ai vrea sa cumperi.

7 comentarii

  1. AlexStanica says:

    Ideea e buna si are cel mai mare potential daca este imperechiata cu site-urile (mai mult sau mai putin mioritice) de wishlist. Un fel de auto import a dorintelor de achizitie (cu acceptul utilizatorilor respectivelor site-uri) i-ar aduce acea masa critica pentru a fi luat in seama de furnizori… my 2c.

  2. Interesanta ideea ta!

  3. Nelu says:

    In weekend, in fata supermarket-ului din Baneasa ma opreste un tip cu cravata:
    – vrei sa ai reduceri la cumparaturi?
    – am card la banca dumneavoastra! multumesc!
    Intrul la magazinul de incaltaminte de vis a vis. Un tanar vine langa mine cu o pereche de pantofi in mana:
    – nu vreti sa cumparam pe aceiasi factura? avem un discount de 30% la a doua pereche cumparata!

    Nu am cumparat pantofi, dar mi-a placut ideea! 😉

    “I’m in” Bogdan! Merci Cristian pentru interviu!

  4. naumovici says:

    Multumesc, Alex, investigam. Your 2 c suna bine.

  5. AlexStanica says:

    nu stiam ca are reclama la tvr, felicitari!

  6. Nu am citit postul, dar am vazut ca e vb despre un start-ul romanesc. Dat click, stat doua secunde, inchis.

    Bogdan, design-ul este foarte prost. Nu stiu daca am inteles bine in cele 2 secunde, este vorba despre o copie Groupon, sau ceva ce a pornit de la ideea respectiva. Indiferent daca este sau nu asa, design-ul ala trebuie dramatic imbunatatit.

    In rest, succes!

  7. […] Poate site-ul ar trebui dezvoltat ca un suport de whishlist, pe care agenţiile de turism sau firmele înscrise pe site pot face promoţii către cei ce vor să ajungă în una din destinaţiile de pe wishlist, oferind reduceri la transport, cazare, masă etc. Trebuie să recunosc că ideea nu îmi aparţine, ci pur şi simplu am adaptat-o cazului după ce am citit comentariul de aici. […]

Comentează