M A N A F U *

MANAFU*

Tot ce e gratuit online ajunge sa fie mai scump decat ne dorim

La inceput a fost Google. Apoi Gmail. Au urmat Twitter, Facebook si Tumblr. Acum e randul Instagram. Asemenea lor, multe, foarte multe servicii online ne-au fost oferite mai intai gratuit, pentru ca la un moment dat sa ne scoata din minti peste noapte cu incercarea lor de a monetiza.

Intr-o vreme, stiam un lucru de la inceput: Vrei ceva gratuit? Accepti versiunea ad supported! Nu vrei reclame? Platesti. Simplu, nu? Astazi pentru multe servicii sociale insa, modelul de business e un pic pervers.

Produsul e scos pe piata. Este oferit gratuit. Se incearca apoi cresterea bazei de utilizatori. Cu orice pret. Daca serviciul are succes, abia apoi se cauta modalitatile de monetizare. Cel putin asa se vede de afara. Cel putin asa a facut Facebook pana a adoptat modelul Google. La fel incearca Twitter de cativa ani, testand tot felul de idei, cu un succes mai mic. Iar Instagram este acum cel mai bun exemplu. Din senin, va folosi pozele utilizatorilor in campaniile unor branduri.

Da, e adevarat ca folosim gratuit niste servicii exceptionale. Da, e adevarat ca in spatele lor sunt echipe, minti stralucite si resurse care costa. Da, e adevarat ca toate aceste companii trebuie sa castige bani.

Pentru noi insa conteaza felul in care suntem tratati. Nu vrem sa fim sedusi si apoi vanduti.

Facebook a tot incercat mai multe variante de a monetiza si de fiecare data a ridicat semne de intrebare, ba chiar a generat proteste. Chiar nimeni pana acum nu a invatat ca orice schimbare in beneficiul companiei atrage mereu reactii negative si ne transforma in utilizatori nemultumiti?

Poate e timpul sa existe o reglementare in acest sens. Iar daca exista deja mentiuni in Termeni si Conditii, pe care mai nimeni nu le-a citit oricum, ar trebui atunci sa fie scoase in fata. In mail-ul de welcome primit dupa sign-up. “Draga utilizatorule, iti multumim ca folosesti serviciul nostru si te rugam sa tii minte ca atunci cand vom creste, vom incerca sa facem bani, cum e si normal, pe seama ta. Nu stim cum inca, dar sa nu fii surprins la momentul respectiv”.

10 comentarii

  1. Ana says:

    Din cate am auzit, si-au cerut scuze si incearca sa-si repare greseala.

  2. Cuibus says:

    Instagram si-a schimbat oricum politica din cauza protestelor si nu va vinde pozele utilizatorilor cum intentiona la inceput.

  3. Mariana says:

    Cred ca toti vor sa castige bani , mai devreme sau mai tarziu… Nimic nu este gratis pe lumea asta…

  4. Silu Cartoon says:

    “Cred ca toti vor sa castige bani , mai devreme sau mai tarziu… Nimic nu este gratis pe lumea asta…”
    E si normal, depinde insa si cu ce pret… si pe partea cu pozele mi se pare mai coplexa problema. Unele pot avea si o natura mai personala… Ti-ai dori sa stii in ce fel sunt folosite si sa-ti dai acordul pentru asta macar, nu sa te trezesti direct cu supriza. Tipul asta de politica genereaza o senzatie de nesiguranta. Exact ce nu ar trebui.

  5. Tiberiu Cazacioc says:

    Mai in gluma, mai in serios: suntem angajatii lui Facebook. Craciun fericit!

  6. iulian says:

    Am inteles ca Facebook ne va lua 1 dolar pe luna pentru cine vrea sa trimita mesaje pe e-mail,ceva de genul asta.

  7. Cuibus says:

    Cred ca e normal, cam toate site-urile mari care investesc milioane de euro trebuie sa isi acopere cel putin cheltuielile daca nu sa devina niste afaceri pe bune. Cine crede ca e ceva gratuit pe internet se inseala amarnic.
    Totul se plateste!

  8. […] E frustrant sa vezi cum munca ta se pierde dupa ce fondatorii unei platforme vand “jucaria” si se vad, cum spunem noi, cu sacii in caruta. Nu e o frustrare legata de castigurile lor, ci mai degraba de pierderea ta. Am mai spus recent: Nu vrem sa fim sedusi si apoi vanduti. […]

  9. […] Google a fost primul care a perceput o taxa pentru cei care dorea să facă publicitate în mediul online. El a fost urmat de facebook, Twitter și Tumblr, iar în scurt timp va urma și Instgram. Toate acestea la început ne-au oferit foarte multe servicii gratuite, dar scopul principal a fost încercarea lor de monetizare. […]

Comentează