M A N A F U *

MANAFU*

Orase parasite

Lumea virtuală produce satisfacţii deosebite celui ce se apleacă să o studieze. O cauză nobilă câştiga zeci de mii de susţinători într-un timp record, lansarea pe YouTube a unui nou album adună vizitatori cât să umple un stadion de fotbal, demiterea unui subsecretar de stat sau eutanasierea unor cai pun pe jar reţelele sociale.

După ce se consumă punctul culminant entuziasmul se stinge şi multe comunităţi devin nişte oraşe virtuale abandonate. Aceeaşi situaţie pare să se întâmple şi în comunităţile de pe Facebook dedicate oamenilor de cultură, starurilor din sport, băncilor, persoanelor publice şi chiar unor branduri de top. Au zeci sau sute de mii de fani iar ultimele postari sunt mai vechi de săptămâni, în unele cazuri chiar luni. Vorbim de paginile oficiale pentru: TvBlog România, Citibank, Millennium Bank, Dinamo Bucureşti, Alexandra Stan, Lucian Bute, Hagi, Nadia Comăneci, Salvare pentru SMURD, Raed Arafat-Ministru al Sănătăţii. Pentru a trece în registrul corporativ amintim paginile: Cupa Hagi Danone, Proiectul social Danone-Zambet pentru Viitor, Luna inimii Becel, Şansă la Viaţă (P&G), Milka şi Jacobs-Daruiesti, Primeşti. Lista e deschisă.

Analiza acestor comunităţi părăsite permite câteva sublinieri:

– unele comunităţi par a fi “project-based”, fiind abandonate după încheierea concursului, a campaniei de promovare sau a evenimentelor care le stau la bază.

– strategia de fragmentare a conţinutului este o soluţie în locul abandonului (pe pagina “Salvare pentru SMURD” se pot posta şi mesaje de interes medical dar care nu “salvează” serviciul amintit).

– o comunitate “în hibernare” trebuie protejată de abuzuri, mai ales atunci când utilizatorilor li se permite să posteze conţinut (injurii, ponturi false, anunţuri, postari off-topic).

– postarea automată poate fi o soluţie pentru o distribuire uniformă a conţinutului pe reţelele sociale unde compania e prezentă.

-utilitatea unei comunităţi virtuale este subapreciată (exemplu din domeniul bancar: secţiunea de cariere din saitul băncii nu este conectată cu pagina de facebook şi nu permite stabilirea unei relaţii profesionale prin social media).

– în multe cazuri conţinutul postat după pauze lungi e din categoria catvertising/dogvertising/sexvertising, fără a avea vreo legătură cu profilul paginii sau fără a face vreo trimitere la acesta.

Companiile au nevoie de training pentru a înţelege că social media înseamnă relaţie şi că artizanul acesteia este managerul de comunitate. Abandonarea unei comunităţi de mărimea unui oraş aruncă o lumină proastă asupra brandului respectiv în toate dimensiunile acestuia (vizează indirect şi brandul de angajator).

Rolul de partener strategic al administratorului comunităţii trebuie să-i fie recunoscut şi facilitat. El este cel care face strategia de conţinut, el conectează CSR de HR şi le livrează împreună cu strategia de vânzare, el analizează tipurile de utilizatori din comunitate, el raportează informaţii relevante celorlalte departamente, el creşte interacţiunea în comunitate.

Ianuarie este lună în care serbam Community Manager Appreciation Day (28 ianuarie). Companiilor le doresc să îşi găsească managerul potrivit care să le revitalizeze comunităţile virtuale, iar celor care sunt pregătiţi pentru acest job le doresc să ajungă în postura de a construi alături de brandul favorit.

Post scris de Cristi Ariton, licentiat in sociologie, specializarea HR, si pasionat de HR branding si recrutare pe Social Media. Cristi este, de asemenea, unul dintre colaboratorii PortalHR.

Comentează