M A N A F U *

MANAFU*

Urmatoarea lansare bomba de la Apple va fi… o retea sociala

ireteaua

Daca Facebook si-a “facut” telefon, de ce nu si-ar face Apple o retea sociala? Serios. Sa ne gandim putin.

Apple are un pic de experienta in domeniu. In septembrie 2010, Steve a anuntat Ping, o retea de socializare bazata pe recomandari muzicala. Doi ani mai tarziu, compania renunta la serviciu si integra Twitter si Facebook in iTunes. Acest esec poate fi o motivatie buna pentru a mai incerca o data. Apple are succesul in ADN si nu se lasa asa usor. Iar Google are Google Plus, deci putem spune ca, prin apartenenta la familie, platforma Android are deja o retea sociala.

Chiar daca nu a avut o componenta de socializare, MobileMe, colectia de servicii oferita pe baza unui abonament, poate fi considerata o retea. O retea de abonati, cel putin. In plus, domeniul Me.com poate fi un bun naming pentru un social network. Apple a inchis MobileMe si a anuntat iCloud, oferta sa de cloud computing.

Daca incercam sa fim un pic vizionari, putem sa ne inchipuim ca socializarea va fi strans legata de serviciile oferite in cloud. Ele exista deja, doar ca nu sunt integrate distinct in activitatea noastra din social networks. Altfel spus, reteau viitorului va fi un mix intre Facebook si MobileMe.

In acest moment, sunt peste 150 de milioane de posesori de iPhone care intra lunar pe Facebook de pe telefon. Avem deci o baza de utilizatori “educati”. Apoi, pana in prezent, Apple a vandut peste 300 de milioane de iPhone si 120 de milioane de iPad. Punem cap la cap aceste cifre, eliminam “duplicatii” si tot ramanem cu cateva sute de milioane de iubitori unici ai brandului.

Ah, brandul! Nu exista un altul in acest moment care sa se bucure de atata admiratie, dragoste si loialitate. Sunt foarte putini cei care se “porteaza” de pe iOS pe o alta platforma.

Sa privim the big picture. Exista ceva experiente anterioare, cateva sute de milioane de fani, un brand foarte puternic, peste care am putea pune o integrare automata a componentei de socializarea in iOS 7, de exemplu. Ne-am trezi peste noapte cu o retea in telefon.

Un alt argument solid este dat de celelalte doua mari branduri ale momentului: Facebook si Google. Ambele pariaza pe “mobilitate”, prima pentru socializare si advertising, a doua mai mult pentru advertising. Iar Apple are iAd, platforma sa de marketing mobil. Deci se leaga lucrurile.

Si probabil cel mai solid argument nu se bazeaza pe evenimente actuale sau recente, ci pe simplul fapt ca la un moment dat tehnologia nu va mai fi un diferentiator, iar brandul nu va mai conta atat de mult. In acel moment, va conta probabil continutul si abilitatea de a-i tine pe oameni langa tine. Din nou, Apple are un fan base destul de mare.

Nu in ultimul rand, chiar Steve Jobs ne-a dat un hint, inca din 2007, cand a zis ca “iPhone is not just a communication tool but a way of life”.

13 comentarii

  1. Bob says:

    Unde mai pui ca pentru majoritatea covarsitoare a userilor are deja si credit/debit cardul

  2. Liviu R. says:

    Vodafone 360 era o retea de socializare sau mai bine zis un astfel de concept! Prinsese destul de bine in Marea Britanie sau Italia, mie personal imi placea la nebunie si am fost foarte dezamagit atunci cand s-a renuntat la a mai sustine acel serviciu!
    Chiar sunt curios ce ar putea aduce nou Apple in privinta asta!

  3. Reţea socială exclusiv pe mobil există deja. Path. Ar fi o idee să o cumpere Apple.

  4. Nu vad ce sens are o retea sociala in contextul in care Apple dezvolta produsele si serviciile sale. Sincer, Facebook incepe sa fie din ce in ce mai putin folosit de utilizatorii cu vechime, iar retelele sociale vor veni si vor pleca.

    Ping ar fi avut sens fiind ceva legat de muzica, dar cam atat. Sigur conceptul si directia nu au fost cele mai potrivite.

    Daca ar fi ca Apple sa cumpere o companie, eu personal as vedea Tesla ca fiind acea companie. Si pe viitor Elon Musk fiind CEO Apple. But that’s just me.

  5. Andrei, cand ai ajuns la 1 miliard de oameni (Facebook) sau la vreo 800 de milioane (Google Plus, de verificat cifra), nu prea iesi de pe piata curand. Nu exista un gadget, o tehnologie care sa bata in acest moment ca popularitate social networkingul.

    Apple nu are nevoie de un Facebook al sau, dar poate reinventa social networking-ul. In plus, Apple are nevoie de doua lucruri:
    1 high margin products
    2 sa isi creasca actiunile

    O retea ar ajuta punctul 2, zic eu.

  6. deci dupa twitter, facebook si linkedin o sa am si iNet

    f bine! sa ma ajute in business la fel ac acestea si bogdaproste 🙂

  7. oops, am uitat de Google Plus… poate pt ca pur si simplu inca nu i-am gasit utilitatea… dar descopar eu pana la urma 😉 🙂

  8. cotos says:

    FB nu poate fi detronat de nimeni. In doar cativa ani a deventi la fel de cunoscut ca si Coca Cola. Nici pe astia nu i-a detronat nimeni, desi toti incearca.

  9. Marian Savu says:

    Eu sincer nu mai vad rostul inca unei noi retele sociale. Deja sunt mii de retele pe net, ne amestecam in ele pana ne prindem urechile 🙂

  10. Cristi, inteleg ce zici, dar crezi ca ar incerca din nou dupa Ping?

  11. Ping a fost o incercare pusa prost in practica. Ideea de baza era buna.

  12. Marian, vorbim de o retea facuta de Apple.

Comentează