M A N A F U *

MANAFU*

Utilizatorul de Facebook nu e un tampit. E nevasta-ta!

dreamstime_s_11549462

Am strigat la microfon: “E nevasta-ta!”. Parafrazandu-l pe David Ogilvy (lectura obligatorie pentru orice aspirant la comunicare), am lansat la Social Media Summit Bucuresti un manifest impotriva indobitocirii fanilor pe Facebook prin status-uri cretine.

Folosesc cuvinte tari asa cum eu nu fac de obicei, insa acesta este adevarul: Marea majoritate a paginilor de brand de pe Facebook copiaza o serie de clisee intr-o goana dupa Like-uri pe care nu o mai intelege nimeni dupa ce trecem de numere. Avem jdemii de fani? Asa, si?… Mai rau, administratorii paginilor par sa caute cele mai stupide idei pentru a genera Like-uri.

***

Cred ca mindset-ul general e incremenit in numarul Like-urilor si in retetele cu succes la Like-uri. Si vazand aversiunea ta fata de fenomen, oamenii de PR, marketing si digital te provoaca foarte candid cu intrebarea: “Dar ce facem atunci cand status-urile inteligente nu iau atat de multe Like-uri?”. Chiar asa, ce facem?

Nu vom gasi raspunsul daca nu ne dam reset. Nu vom gasi raspunsul daca nu ne depasim comoditatea. Da, o poza cu pisici poate strange mii de Like-uri. Dar a masurat cineva valoarea reala a unui Like care nu are nicio legatura cu valorile brand-ului, cu pozitionarea curenta si cu pilonii pe care isi sustine comunicarea?

Mustarul Premium “Grey Poupon” a ales in 2012 sa isi selecteze fanii. Nu oricine putea da Like paginii. Trebuia sa fii la fel de sofisticat precum produsul pentru a fi acceptat ca fan. Deci se poate!

grey poupon

 

***

Unele studii spun ca fanii vor promotii si informatii despre produse si servicii. Altele ne zic ca Facebook nu e un mediu pentru vanzari, ci doar pentru consumarea prieteniilor si de aceea brand-urile trebuie sa se comporte ca atare…

Te rog sa te opresti un pic si sa iti pui intrebarea: “Tu stii ce isi doresc fanii tai?” Si nu te gandi la cele mai “viralizate” status-uri. Numarul de Like-uri nu iti va spune ce vrea fanul tau, ci la ce reactioneaza el spre placerea lui in acel moment. Acum sunt copiii, anul trecut au fost pisicile, iar in 2015 va fi emotia (dupa previziunile mele). Te-ai gandit cum sa legi toate acestea direct cu obiectivele brandului sau doar numeri Like-uri?

***

Am strigat la microfon: “E nevasta-ta!”. Utilizatorul de Facebook, fanul brandului tau nu e un idiot. Nu il indobitoci cu statusuri ca acesta:

stupid 4

UPDATE: Multi ar putea zice ca sunt un pic cam dur, ca judec totul doar prin baza unor experiente personale (statusuri vazute de mine). In aceeasi zi in care eu strigam la microfon “E nevasta-ta!”, fbMonitor si Alexandru Negrea anuntau micro studiul “Cele mai populare mesaje publicate pe paginile de Facebook din România în 2013”, pe care il puteti citi aici. Sa imi spuneti apoi daca am sau nu dreptate!

Sursa foto: ©  | Dreamstime.com

8 comentarii

  1. Livia says:

    Felicitări pentru prezentarea de ieri! 😀

  2. Adriana says:

    Foarte folositor speech-ul tău! Am rezonat cu el până la ultimul cuvânt! Mulțumim!

  3. Liviu R. says:

    Este un adevarat studiu de caz faptul cum o simpla schimbare de algoritmi a Fb a reusit sa scoata in evidenta atat de multe hibe si practici deficitare in SM si OM, fapte care erau destul de vizibile pentru ”ochii” avizati cu mult timp inainte.
    Un principiu de marketing cunoscut spune ca marea majoritate a oamenilor nu stiu ceea ce vor pana in momentul in care le arati.
    Eu cred ca multi specialisti SM si OM ar trebui sa invete sa perceapa corect conceptul de fan pe Fb si sa faca diferenta intre omul care e fan si omul care a dat doar like. Intre imi place si sunt fidel e o mare diferenta.
    Strategiile de ”educare” a audientei sunt o prioritate in momentul de fata, deopotriva cu cele de atingere a unei audiente ce poate deveni fidela, folisind audienta actuala. (propagarea informatiei pe Fb, prietenii celor ce au dat like, oameni ce manifesta interes pe anume domeniu etc..)

  4. […] spunea Manafu : Utilizatorul de Facebook nu e un tampit, e nevasta-ta!  si tot de la el doua ponturi de virale, o  prima campanie nationala cu #selfie  si de ce nu, […]

  5. […] lui Cristi Manafu, “poartă-te cu utilizatorul de facebook de parcă ar fi nevastă-ta”, a avut cel mai […]

  6. Garm says:

    Eu unul as vrea ca brandurile sa ma lase in durerea mea pe FB. A devenit obositor si enervant de-a dreptul. Fluxul de statusuri (nu imi vine in minte termenul oficial dar intelegi la ce ma refer) este efectiv invadat de reclame si spamuri de tot felul incat a devenit aproape imposibil uneori sa urmaresti update-urile prietenilor. Si asta in conditiile in care eu nu am dat like la prea multe pagini. Dar am amici care au dat si FB s-a gandit ca poate ma intereseaza si pe mine ce oferte/mesaje transmite brandul X sau Y.

    Sincer, cred ca daca nu gaseste o metoda sa separe cumva reclama de continutul normal, mesajele prietenilor de mesajele brandurilor, si daca nu reduce cantitatea de reclama afisata, FB va disparea in 2-3 ani.

    Si cred ca o sa fim cu totii mult mai fericiti :D.

  7. Alex says:

    Vreau sa te contrazic.
    Facebook SIGUR nu e nevasta-ta.
    Ei nu ii spui ca bei cafea la Starbucks.
    Ei nu ii arati poze cand esti beat.
    Ei nu ii spui in fiecare dimineata “cafea placuta”
    Ei nu ii spui “weekend placut, ne vedem luni”
    Ei nu ii spui bancuri doar ca sa vada ce haios esti.
    Ei nu ii spui minciuni despre tine ca sa apese pe LIKE.
    Cu ea nu stai de mana atat cat stai cu facebook.
    Ei nu ii dai citate ca sa vada ce destept esti.

    Pe EA nu o poti pacali, asa cum faci pe facebook.
    Deci dupa parerea mea , NU E NEVASTA-TA.

  8. alin says:

    1. Pai tocmai, ca nevestele sunt cele mai idioate creaturi din Romania !
    2. “Utilizatorul de Facebook, fanul brandului tau nu e un idiot.”.
    Zau ?! Ia de-aici atunci : http://marlani.ro/2014/02/27/sunculita/

Comentează