MANAFU*

Abonamente Evensys

Cum s-a transformat jurnalismul: de la informatie la call-to-action

evolutia-jurnalismului

La inceput a fost informatia. Ziarele si revistele s-au intrecut multa vreme in a oferi exclusivitati, stiri cat mai proaspete si idei cat mai profunde. Iar cititorii erau pusi la curent, cum se zice, adusi in actualitate, provocati sa gandeasca sau chiar determinati sa aleaga diverse produse si servicii.

Aparitia Internetului a pastrat o vreme statu-quoul, insa evolutia rapida a social media a condus la deformarea modelului. Ziarele si revistele cauta pe Web sa traga cu orice pret atentia cititorilor care par mai interesati acum de socializare decat de informare. Paradoxal si ironic, ziarele si revistele atrag azi o marte parte din audienta prin intermediul retelelor sociale, iar cititorii (utilizatorii de Internet) isi iau – fara sa stie adesea – doza de informatii tot de acolo.

Astazi pare mai importanta atragerea cititorilor pe pagina articolului decat informatia si materialul rezultat. “Click aici, vezi aici!” a devenit strategia prioritara a media, iar titlul este mai important decat continutul. Doar ca foarte multi cititori, ademeniti prin clickbait, parasesc foarte rapid paginile, dezamagiti de calitatea continutului. Iar la un moment dat strategia nu va mai functiona. Exista deja si o miscare anti-clickbait.

In acelasi timp, companiile vorbesc din ce in ce mai mult despre content marketing, in timp ce institutiile media pun accent pe brand journalism, iar unele publicatii promoveaza explanatory journalism.

Mai mult, jurnalismul cauta de cativa ani sa intre pe teritoriul E-Commerce prin contextual advertising sau chiar prin butoane Buy it now inserate in articole. Un exemplu recent ne este dat de Washington Post, publicatie detinuta de seful Amazon.com, Jeff Bezos. Un articol despre contorversata coperta a unei carti continea un buton Buy it now spre pagina volumului din marele magazin online.

La inceput am avut informatie si profunzime. Si o delimitare clara fata de advertising. Astazi se mizeaza pe titluri si continutul care vinde (ceva, orice). Ce va urma oare?

Sursa foto: © Stuart Miles | Dreamstime.com

3 comentarii

  1. Șerban says:

    Moartea presei.

  2. Iulian says:

    Probabil ca vor fi din ce in ce mai putine ziare (online si offline) si din ce in ce mai multi ziaristi care vor face content marketing 🙂

  3. Lospa says:

    Chiar ieri am scris despre penibilii de la antena 3 la mine pe blog. In titluri gasesti “SOC! SOC! SOC!” , “BOMBA ANULUI” si alte prostii care te fac sa pui botul si sa dai click.

Comentează