M A N A F U *

MANAFU*

Digital Marketing Forum

Prima criză de comunicare din 2018 vine de la H&M

Nici bine nu a început 2018 și – iată! – avem deja o criză de comunicare în lumea marketingului. Surprinzător, ea vine de la un brand care a jucat mereu safe în advertising. Nu a excelat, dar nici nu a dezamăgit.

H&M, cel mai mare retailer de fashion din lume, este acum în mijlocul unui scandal generat de o imagine din shop-ul său online. În ea apare un băiețel afro-american îmbrăcat într-o bluză verde cu inscripția „Coolest Monkey in the Jungle”. Twitter, ca de obicei în astfel de cazuri, a explodat în America.

Mai mult, într-o altă poză din aceeași serie apare un băiețel caucazian cu o bluză ce poartă inscripția „Survival Expert”, ceea ce a enervat și mai mult comunitatea afro-americană.

Între timp, H&M a scos imaginea și produsul din magazinele sale. În România, produsul apărea încă în categoria Pulover și Cardigane, în această dimineață, însă pagina dedicată nu mai era activă. Artistul The Weeknd a anunțat că întrerupe legătura cu brand-ul suedez, după o colaborare bine primită în 2017.

De-a lungul anilor, au fost multe astfel de crize. Cea mai recentă și cu un mare impact a avut loc chiar acum câteva luni și a fost generată de Dove. Întrebarea care îmi vine în minte e „Chiar nu învățăm nimic din experiențele altora?”.

7 comentarii

  1. Dorina says:

    Poate că n-ar strica să ne mai relaxăm puțin, că prea ne-am pierdut simțul umorului. Nu zic că băiatul cu bluza verde a fost cea mai bună alegere, dar nici n-ar trebui să exagerăm. Părerea mea. Păcat că n-au și numere mari, că eu le-aș purta pe amândouă în jungla urbană :).

  2. Razvan says:

    @dorina nu intelegi deloc cultura americana si rasismul gratuit zilnic de acolo daca vorbesti despre umor in contextul asta.

    Trecand peste puritanismul lor, mi se pare ciudat catre extrem de ciudat de suspect, ca s-a ales exact poza asta cu “monkey” care sa defineasca buluzonul ala.

    Poate isi schimba publicul H&M si merg pe drumul lui New Balance, nu e ca si cum e mare diferenta intre ei si GAP.

  3. LyIonel says:

    Credeti ca cineva a stat sa citeasca ce scrie pe tricou si sa compare cu culoarea pielii copilului? Foarte probabil pozele sunt facute la duzina, pe banda rulanta, de catre o firma externa. Probabil (nici nu ar fi obligatoriu) cineva de la H&M isi da ok-ul pt poze daca arata bine dpdv calitativ si asta e tot.
    Ca avem o criza, da, este o isterizare a unor persoane, a unei parti din societate, e ceva firesc. Criza de comunicare unde este, totusi?

  4. George says:

    Sa inteleg ca esti rasist daca te uiti la un copil de culoare intr-un hanorac verde si nu vezi doar un copil de culoare intr-un hanorac verde…

  5. Momentul prin care a trecut H&M intra in categoria crizelor de comunicare. Tu ai luat-o mot-a-mot, cumva, si asteptai sa vezi unde au gresit in comuncare, probabil. Dar chiar si asa, afisarea imaginilor online e si ea o forma de comunicare.

    Exista un control al imaginilor, cu siguranta, asa cum exista cineva care aproba ce apare scris pe un tricou samd. Cineva putea sa vada pe parcurs. Parerea mea!

    Traim intr-un moment in care orice lucru se poate inflama in social media si crea o criza de imagine.

  6. LyIonel says:

    Ca e o criza de imagine e una. La fel cum s-a intamplat si cu scandalul VW. Nu inseamna totusi criza de comunicare. Da, iti va afecta comunicarea, ulterior, dar pana una alta e o criza de imagine.

    Logic ca orice lucru se poate inflama in social media si crea o criza de imagine. E un lucru inerent, face parte din accesul la informatie pe care il avem acum fata de acum 20 de ani, asta inseamna internetul, in esenta lui, literalmente. Nu conteaza ‘social media’ (asta e doar un tic verbal al celor care lucreaza in domeniu, sau cum spun cei de la stiri “pe o retea de socializare” – important e ca s-a publicat ceva pe internet, public, nu conteaza pe ce site). De ex, eu daca scriu public un review negativ acum la nu stiu ce produs/magazin, exista sanse (depinde de cum e scris, dar mai ales de impactul emotional!!) ca review-ul meu sa se viralizeze si sa creeze o criza majora de imagine pentru magazinul respectiv sau producatorul respectiv. De ex, daca scriu (Iipotetic) cum drona X pe care am cumparat-o a taiat ochiul unui bebelus de 3 luni si altui bebelus de 5 luni i-a taiat o ureche si obrazul, iti garantez ca postarea mea se va viraliza, va ajunge in topul discutiilor la nivel national, toate canalele de stiri vor vorbi despre asta, o mare parte din populatie se va scandaliza, se va ajunge la discutii politice, se vor lua masuri de catre autoritati etc (posibil sa fie si preluata international, sa genereze panica peste tot)… iar producatorul si magazinul, in mod garantat vor intra intr-o criza uriasa de imagine, fara sa fi gresit undeva ‘in comunicare’.

  7. Traian says:

    Deja incepe sa se exagereze toata treaba cu H&M si rasismul…parca prea se gaseste cate un scandal in fiecare postare a lor.

Comentează