M A N A F U *

MANAFU*

Digital Marketing Forum

12 lecții de viață și business pe care le-am învățat în 12 ani pe cont propriu

Anul acesta, împlinesc 12 ani de când am pornit pe cont propriu. Deși a trecut mult timp de la acel moment, am încă vii în minte toți pași parcurși, toate reușitele care m-au dus mai departe an de an și toate provocările care m-au ținut treaz noaptea târziu.

În primii ani de carieră, nu mi-am închipuit o clipă că voi fi vreodată compania mea. S-a întâmplat când a trebuit să se întâmple. Neplanificat, cu multe temeri, cu puține resurse, dar cu mulți prieteni în jurul meu și o ambiție fantastică.

Compar uneori experiența de antreprenor cu cea de părinte. Sunt asemănătoare în atâtea privințe. Ambele ne reprezintă, ne aduc satisfacții în timp și ne dau sentimentul că am creat ceva important în această viață. Și cum unii părinți obișnuiesc să își împărtășească gândurile altor părinți, așa încerc eu acum să dau altor antreprenori câteva dintre lecțiile învățate pe pielea mea.

La invitația Canon România, am ales 12 învățături din cei 12 ani de antreprenoriat de până acum.

1. Alege să pleci pe cont propriu în mijlocul succesului tău

Un loc de muncă stabil, o carieră în ascensiune, un salariu de invidiat te vor ține cel mai probabil legat de compania pentru care lucrezi. Nu ai niciun motiv să pleci pe cont propriu. Știi că unii din jurul tău au făcut aces pas de nevoie. Au rămas fără job, fără oportunități, fără încredere sau aveau nevoie de o schimbare, simțeau o frustrare ori au atins nivelul maxim de competență. Nu e cazul tău, nu e momentul tău, îți spui. Dar dacă acum e cel mai bun moment? Te bucuri de cea mai mare apreciere, ai contacte și relații bune cu cei din jur, cunoști succesul și îți dorești mai mult. Nu ar fi momentul să simți toate acestea pentru tine. Succesul tău de acum e cea mai bună ocazie pentru viitorul tău.

“Build your own dreams or someone else will hire you to build theirs” – Farrah Gray

2. Ai nevoie doar de o idee să îți pornești afacerea

Îți spui, ca mulți alții, că ai nevoie de bani, de mulți bani pentru a porni o afacere. Nu e întru totul adevărat. Sunt și mulți oameni cu bani care nu știu să-și transforme ideea într-o afacere. Totul pornește de la o idee, a ta sau a altora, pe care fie o susții cu resurse fincanciare, fie cu resurse intelectuale. Sunt multe afaceri astăzi care pot fi pornite în tipul liber sau doar cu laptopul de acasă. Găsește ideea întâi!

“All achievements, all earned riches, have their beginning in an idea” – Napoleon Hill

3. Pune munca înaintea talentului!

După ani de experiență, ajungi să crezi că stăpânești în mod nativ domeniul tău de activitate. Te consideri un om talentat, cu multe aptitudini. Nu uita că talentul tău este adesea scos în evidență de cei din jurul tău, de echipă, de management, de locul de muncă pe care îl ai de atâția ani. Când ești pe cont propriu, ești singur, de cele mai multe ori. Chiar dacă ai alături câțiva parteneri, tot îți lipsesc multe resurse la start. Momentul tău de început este momentul în care înveți multe lucruri noi și mai ales îți descoperi aptitudini nebănuite.

“Talent without working hard is nothing” – Cristiano Ronaldo

4. Asumă-ți riscul, dar calculează-l mai întâi!

Auzi peste tot despre „gloria” celor care eșuează, despre cât de multe înveți când riști și pierzi, despre cum te poți ridica optimist după orice obstacol major. Nimeni nu îți spune însă că nu toți antreprenorii învață din greșeli sau că își revin după ce au pierdut tot. E mai bine să îți calculezi riscul și ce vei face imediat după un eventual eșec. Așa reușești să faci mai puține prostii și să ai, de altfel, mai multe șanse de succes.

“Risk comes from not knowing what you’re doing” – Warren Buffet

5. Creează-ți o rețea de oameni isteți și valoroși

Vei dori să ai cei mai isteți oameni în echipă. La fel de important este să îți dorești să ai în jurul tău oameni mai deștepți ca tine, specialiști în domenii cheie pentru tine sau din zona ta, care ar putea să te ajute când ai nevoie. Evident, vei căuta să îți faci un network de clienți mai degrabă, dar în același timp, pune în agendă și consultanți și practicieni recunoscuți. Pentru zilele negre.

“Your network is the people who want to help you, and you want to help them, and that’s really powerful” – Reid Hoffman

6. Renunță repede la ce nu funcționează

Vei avea multe idei de-a lungul călătoriei tale ca antreprenor. Toate bune la vremea lor. Unele însă nu se vor materializa, fii sigur de asta. Renunță repede la ele și mergi mai departe. E valabil și pentru partenerii de afaceri, relații, oamenii din jurul tău etc. Mereu vor exista semnale clare că trebuie să închizi un capitol. Nu le ignora!

“It’s better to end something and start another than to imprison yourself in hoping for the impossible” – Marione Ashley

7. Caută să nu iei totul personal!

În afacerea ta, mică sau mare, totul este personal. E munca ta, e sudoarea ta, e chiar durerea ta. Nimeni nu știe câte sacrificii ai făcut și cât de dedicat ești creșterii firmei tale. Totul este deci despre tine și te afectează direct. Dar îți poate afecta și cifra de afaceri, pentru că în această pornire de a lua totul personal, nu vei vedea clar, nu vei gândi drept și instinctul nu te va îndrepta, când ești inflamat, spre ceva constructiv.

“There is a huge amount of freedom that comes to you when you take nothing personally” – Miguel Ruiz

8. Folosește instrumentele potrivite

La start, nu vei avea bani să investești în tehnologie. Laptop-ul de acasă e numai bun pentru a lucra pe el, imprimantă unor prieteni e la dispoziția ta cât timp ai nevoie de ea, iar social media e soluția optimă pentru marketing. Cu timpul însă, fii cu mintea deschisă la noutățile tehnologice. De la hardware la software vei găsi acum multe soluții pentru eficientizarea activității tale. Vei fi uimit uneori câte lucruri pot fi făcute mai ușor și mai ieftin cu puțin ajutor tech.

“Even the simplest tools can empower people to do great things” ― Biz Stone

9. Rămâi concentrat pe business-ul tău!

Pe parcursul evoluției tale ca antreprenor, vor apărea multe oportunități. Evaluează-le, însă nu pierde din atenție afacerea ta. Mai ales dacă ești la început sau în plină creștere. Treci fiecare idee nouă prin acest filtru: Dacă lansezi o idee nouă, afacerea existentă va putea crește în continuare fără tine? La urma urmei, firma ta de acum a crescut în momentul în care te-ai dedicat 100%.

“Stay focused, go after your dreams and keep moving toward your goals” – LL Cool J

10. Muncește la fel de mult ca în prima zi!

Probabil visul tău este ca într-o zi să nu mai muncești. Să muncească doar alții pentru tine. Ai chiar și câteva exemple de invidiat. Cei mai mulți antreprenori sunt însă mereu 100% implicați în compania lor, oricât de mare devine. Desigur, după ani nu vei mai fi și secretară, și om de HR, și șofer, și manager, ca în primele zile, dar munca alături de echipă te va ajuta mereu să fii parte din succesul companiei și să iei cele mai bune decizii în orice moment.

“Dreams don’t work unless you do” – John C. Maxwell

11. Fii mereu curios!

Primii pași în afaceri îi faci cu tot ce ai învățat până atunci. Cu cât ești mai bun, cu atât vei reuși mai ușor. În timp însă, bagajul tău de cunoștințe se va învechi. Nu rămâne în trecut, nu te agăța doar de ce știi tu să faci. Învață constant, fii deschis la tot ce e nou și lărgește-ți orizontul. Așa vei descoperi noi oportunități, așa vei rămâne mereu în frunte, așa te vei dezvolta.

“Curiosity is the most powerful thing you own” – James Cameron

12. Construiește un brand personal!

Puțini antreprenori au înțeles puterea unui brand personal și mulți s-au ferit de acest concept, fiind mai apropiați de business decât de marketing. Tu ai un brand personal, fără să îl conștientizezi, de când pornești afacerea. Mărimea lui e dată, la început, de recunoașterea pe care o ai în domeniul tău și de numărul contactelor din agenda ta. De acolo pornește. Apoi se modelează după viziunea ta în business, zona în care te poziționezi și felul în care e văzută compania ta. O bună vreme, tu ești imaginea companiei sau compania ta își face un brand după asemănarea ta.

“Work so hard that one day your signature will be called an autograph – Tim Notke

Canon susține afacerile aflate la început de drum

De câțiva ani buni, Canon susține afacerile mici, cu soluții și echipamente dedicate nevoilor lor. Recent, compania a lansat campania “Canon Cashback plus 3 ani garanție”, în care a extins suportul oferit produselor sale cu încă 36 de luni. În plus, cei care achiziționează un produs aflat în promoție vor primi înapoi o sumă de bani (cash back). Valoarea sumei returnate este cuprinsă între 25 și 92 de lei, în funcție de produsul achiziționat.

Cum beneficiezi de garanția de 3 ani și de reducerea de preț?
Pentru a intra în promoție, cumpărătorii trebuie să acceseze link-ul campaniei și să completeze formularul de acolo. După înregistrare, cumpărătorul primește un mesaj de aprobare a cererii pe e-mail. Suma aferentă valorii de cash back va fi plătită prin transfer bancar, în contul acestuia.

Important: Produsele aflate în promoție sunt imprimantele din gamele MAXIFY și i-SENSYS, iar numărul produselor este limitat. Antreprenorii care doresc aceste echipamente trebuie să cumpere și să completeze formularul până pe 31 ianuarie 2019, inclusiv.

 

***

Blogul Manafu.ro este implicat în campania de comunicare a Canon

1 comentariu

  1. Uneori o afacere nu este destul de scalabila.
    Poti sa traiesti din ea binisor, ceva similar cu un salariu bunicel, dar nu poti sa o maresti prea mult.

Comentează