M A N A F U *

MANAFU*

Lectia Uber in Romania sau cum ne apropiem astazi si mai mult de tehnologie

Facebook e cel mai bun exemplu ce îl putem da atunci când vorbim despre impactul pe care tehnologia îl are astăzi asupra noastră. Facebook și Whatsapp, aș putea spune, în România. Cine are un smartphone astăzi, indiferent de vârstă, folosește cel puțin una dintre cele două aplicații. O arată și studiile, o vedem și cu ochiul liber în jurul nostru.

Asistăm de ceva vreme la democratizarea tehnologiei, iar ritmul în care evoluează aceasta este uimitor. Am început cu telefonia mobilă și cu Internetul, am continuat cu tot felul de servicii utile și rețele sociale și în prezent vorbim de o nouă economie născută din tehnologie, socializare (conectare), mobilitate și noi nevoi. UBER, Airbnb sau TaskRabbit sunt câteva exemple din această nouă economie.

De altfel, în România, UBER a reușit să strângă alături 250.000 de utilizatori, în primii săi doi ani pe piață, și să fie prezentă în patru orașe (București, Cluj-Napoca, Brașov și Timișoara). Ideea de democratizare a tehnologiei e subliniată în cazul de față de triplarea numărului de utilizatori numai în ultimul an.

Mai mult, un studiu realizat de IRES pentru UBER ne spune că 9 din 10 dintre tinerii cu vârste între 18 și 35 de ani, din București și Cluj-Napoca, folosesc servicii digitale (cloud, mobile banking, aplicații de transport alternativ, servicii de cazare, plăți digitale, divertisment) și că 85% le recomandă și altora. În topul recomandărilor se află aplicațiile bancare, Uber și apoi Whatsapp.

Cum arată viitorul UBER la noi

Dacă își menține ritmul de creștere a numărului de utilizatori, Capitala are mari șanse ca până în 2020 să fie primul oraș din Europa Centrală și de Est care va introduce serviciul UberPool. Eu l-am întâlnit în câteva orașe deja (New York, Paris și Londra) și mi se pare o super-idee pentru zonele aglomerate. La aeroport, de exemplu.

În loc să chem o mașină doar pentru mine (dacă sunt singur) pot împarți aceeași mașină cu alte persoane, care pleacă din același loc și merg în aceeași direcție. Tariful este distribuit între călători. Plătesc mai puțin, în primul rând, și contribui astfel de descongestionarea traficului. Mai puține mașini vor fi folosite în zonele cu trafic intens.

București și Cluj-Napoica sunt – din experiență proprie – cele mai aglomerate orașe din țară. Cumva observația mea este susținută și de deschiderea tinerilor din cele două localități față de noi opțiuni de trasport: 9 din 10 doresc încurajarea de către autorități a soluțiilor inovatoare de mobilitate urbană, în timp ce 7 din 10 văd serviciile de tipul UBER ca fiind o alternativă utilă la mașina personală.

***
Blogul Manafu.ro este implicat în campania aniversară „2 ani de Uber în România”.