MANAFU*

Abonamente Evensys

Brazilia testeaza un model de monetizare a datelor digitale


Brazilia a lansat un proiect pilot inovator care permite cetatenilor sa isi gestioneze, detina si monetizeze datele digitale printr-un sistem numit dWallet. Programul ofera utilizatorilor posibilitatea de a stoca datele generate de activitatile lor online intr-un „cont de economii pentru date” si de a fi platiti de companiile care achizitioneaza acces la informatiile lor.

Programul este administrat de Dataprev, o companie de stat braziliana, si realizat in colaborare cu DrumWave, o firma din California axata pe evaluarea si monetizarea datelor.

Cum functioneaza dWallet?

Practic, fiecare cetatean isi poate deschide un „cont de economii cu date”, unde se stocheaza informatiile generate de activitatea sa online: de la navigare pe internet si cumparaturi, la utilizarea retelelor sociale sau solicitari de credite.

Cand o companie vrea sa cumpere acces la aceste date, utilizatorul primeste o oferta. Daca accepta, banii ajung direct in portofelul digital si pot fi retrasi imediat in contul bancar personal. In faza pilot, programul se concentreaza pe datele generate in procesul de solicitare a imprumuturilor facute pana la salariu, dar planul este ca sistemul sa acopere toate tipurile de activitate online.

dWallet functioneaza pe un sistem similar cu cel al cookie-urilor de la terte parti, dar in loc sa isi dea acceptul sau refuzul, pur si simplu, oamenii pot alege sa primeasca bani din datele lor. Conform estimarilor, utilizatorii ar putea castiga in medie aproximativ 50 USD pe luna din monetizarea datelor lor.

Un pic de context

In 2023, Congresul Braziliei a elaborat un proiect de lege care clasifica datele ca proprietate personala. Legea ar acorda oamenilor drepturi depline asupra datelor lor personale, in special celor create „prin utilizarea si accesarea platformelor online, aplicatiilor, pietelor, site-urilor si dispozitivelor de orice fel conectate la internet”. Proiectul de lege urmareste sa asigure ca companiile ofera clientilor lor beneficii si recompense financiare, inclusiv plati ca „compensatie pentru colectarea, procesarea sau partajarea datelor”.

Daca acest model va avea succes, ar putea deschide calea pentru o noua economie digitala globala, in care utilizatorii nu doar ca isi protejeaza datele, ci si profita de pe urma lor.

Comentează