M A N A F U *

MANAFU*

Care este rostul recomandarilor pe LinkedIn?

Portal HR a deschis la un moment dat o discutie interesanta despre noul sistem de recomandari al LinkedIn: Endorsements. Autorul spunea asa:

În opinia noastră, însă, marele pericol al opțiunii de “endorse” este utilizarea sa ca monedă de schimb. “Îi recunosc lui X competența Y (chiar dacă nu sunt neapărat în măsură să fac acest lucru) în speranța că X îmi va întoarce favorul și îmi va recunoaște la rândul său competența Z.” Chiar dacă nu există un astfel de raționament mai mult sau mai puțin conștient, ușurința cu care se poate apăsa butonul de “endorse” ne face să ne punem problema care este valoarea adevărată pe care acordăm acestei activități și unde intervine rutina rețelei sociale de interacțiune în business.

Am comentat si eu atunci articolul:

Cred ca Endorse e un fel de Like al LinkedIn-ului. Cred ca doar la nivelul recomandarilor poti pune “limite” personale, asa cum ati mai vorbit in training-urile voastre. Endorse este mai mult o masura a awareness-ului si mai putin o “endorsare” reala, bazata pe o colaborare / relatie relevanta.

Si am completat ulterior:

Eu cred ca endorsement-ul poate fi totusi un bun barometru al perceptiilor. Mi s-a intamplat inainte sa fiu considerat un cunoscator al unor lucruri cu care am intrat tangential in contact. Si nu imi doream neaparat sau chiar deloc. Ma uit la endorsements si vad ca se intampla la fel. Nu e rau neaparat, ma ajuta sa vad mai bine cum ma privesc ceilalti, cu ce sunt asociat si cu ce nu din aria mea de expertiza. Cu alte cuvinte, daca sunt endorsat mai putin pe o zona importanta pentru mine, as putea crede ca am o problema. Si ar trebui sa fac ceva.

Madalina Uceanu, unul din oamenii din spatele Portal HR, spunea in aceasta dimineata:

Nu cred ca acele “endorsments” pot fi folosite ca moneda de schimb pentru a primi recomandari la randul tau, mai ales in situatia in care va cunoasteti doar din mediul de business. Va rog, ganditi-va ca parte din reputatia voastra este data si de modul in care recomandati oameni, servicii, iar usurinta cu care recomandati o persoana cu care nu ati colaborat direct suficient incat sa va puteti forma o parere, spune mai multe despre dumneavoastra decat despre cel caruia i-o oferiti. Daca va doriti sa scada valoarea recomandarilor dvs., aveti bineinteles oricand la indemana optiunea de a recomanda pe oricine pe care intalniti in spatiul Social Media!

Eu imi pastrez parerea, desi nu o combat pe a Madalinei neaparat. Voiam mai degraba sa stiu cum vedeti voi situatia.

6 comentarii

  1. Sorin says:

    Eu niciodata nu am apasat “endorse” pentru o persoana pe care nu o cunosc sau careia nu ii recunosc competenta in domeniul propus. Mi se pare unfair, ca si cum as recomanda unui prieten un prestator de servicii pe care nu il cunosc personal.

    Endorse e o gaselnita a Linkedin de a creste timpul petrecut de utilizator pe site. Primesti notificari pe email, intri pe site, vrei sa vezi cine si ce a apreciat printre abilitatile tale. M-a mirat sa primesc “endorse” de la niste persoane putin cunoscute. Ma gandesc ca au apasat in speranta ca la randul meu voi aprecia la ele ceva sau macar le voi vizualiza profilul. Altfel, interactiunea intre oameni pe site nu e la nivel de Facebook, insa primii pasi au fost facuti.

  2. Marius Sescu says:

    Da, Endorse e Like-ul LinkedIn-ului, dar nici eu nu abuzez de el. Mă uitam pe profilul meu și cele mai recomandate calități erau acelea pentru care sunt cunoscut de contactele din LinkedIn. În plus, nu aș putea recomanda pe cineva dacă nu am lucrat cu aceea persoană și știu că e bun pe domeniul lui.

  3. Din câte știu, poți accepta sau nu acțiunea de endorsment din partea unui utilizator. Este, practic, un mod de a te autodefini, din punct de vedere al competențelor, dar prin intermediul celor cu care ai intrat în contact.

    Similar funcționează și recomandările. Poți accepta sau nu o recomandare.

  4. Madalina says:

    @Emilian Functioneaza putin diferit de recomandari, pe acelea le aprobi pe profil, asa este. De data asta apar automat, poti eventual sa te apuci sa le stergi dupa ce ti-au aparut pe profil.

    @Cristi Ai dreptate oarecum cu perceptiile, insa imi e teama ca duc intr-o directie gresita la un moment dat, tocmai pentru ca ar putea aparea zone cu care n-ai o legatura foarte mare, insa motivatia recomandarii nu este confirmarea unei abilitati, ci reciprocitatea…

  5. Semanticus says:

    Observ doua interpretari care cred ca nu sunt utile.
    1. Se dau endorsuri aiurea. De fapt si in real-life oamenii dau endorsuri aiurea, deci nu vad de ce in Linkedin sa nu avem aceeasi situatie, ca si in real-life situatia asta evolueaza, anumite capitole sau tipuri de endorsuri se vor estompa altele vor iesi in fata. Iar in real-life avem strategii de a face fata endorsurilor false.
    2. Se face schimb de endorsuri. Si in reteaua sociala din real-life facem schimb de endorsuri. Recrutorul/expertul HR stie asta de cel putin 80 de ani si a construit niste strategii, e doar o chestiune de timp ca sa se adapteze si in Linkedin.
    Concluzia: sa ne cunoastem reteaua mai bine, daca o cunosti mai bine iti vei cunoaste si pozitia reala in retea.

  6. Raluca says:

    Ca recrutor, am observat adesea recomandari incrucisate, pe principiul monedei de schimb…la fel cum inteleg cand cineva incepe sa-si caute de lucru in alta parte, pentru ca primeste brusc recomandari – mereu elogioase 🙂 … in fine, tot ca recrutor, deci susceptibila sa ajut pe altii cand isi vor cauta job, primesc tot felul de “endorsements” de la oameni pe care nu-i cunosc sau in domenii pe care nu le practic in mod curent. E pacat, sistemul se devalorizeaza in timp!

Comentează