MANAFU*

Abonamente Evensys

Mic ghid de PR pentru start-ups

ghid de pr

Am avut ocazia sa intalnesc o serie de oameni care aveau idei mai mult sau mai putin bune si, in acelasi timp, aveau nevoie de promovare. Unele idei erau deja implementate si aveau o piata. Altele erau doar idei care urmau sa fie lansate. Toate cautau insa “sa isi faca PR”, cum se spune in limbaj popular de marketing.

S-au scris zeci daca nu sute de articole pe tema PR-ului pentru start-ups (afaceri mici cu idei frumoase, aflate la inceput de drum). Cine vrea sa le citeasca poate cauta usor pe Google si Amazon. M-am gandit insa ca nu toata lumea are timp de lecturi, cand alte lucruri sunt mai dureroase, asa ca am pus cap la cap cateva idei din experienta mea cu acesti antreprenori.

Scopul acestui “PR” vizeaza, de cele mai multe ori, obtinerea unei acoperiri media (online si offline) consistente. Aceasta tactica poate ulterior sa aiba multiple efecte: de la generarea vanzarilor pana la gasirea unor investitori. Asadar sfaturile de mai jos vorbesc despre primii pasi in relatia cu media si bloggerii.

Pasul 1: Baza de jurnalisti si bloggeri

Cu cat iti construiesti o lista mai mare de contacte cu atat ai sanse mai mari de a obtine o acoperire media consistenta. O poti procura de la cunoscuti. O poti construi de la zero. In orice caz, trebuie sa ai mereu in minte un lucru: lista trebuie sa fie actualizata. In traducere simpla, contactele trebuie sa fie valabile. Ca in orice alta industrie, oamenii de media isi schimba frecvent job-ul.

Pasul 2: Relevanta listei de contacte

O baza de jurnalisti poate construi oricine, fara prea mare efort. Ce conteaza dincolo de numarul de contacte avute este relevanta lor. Vezi daca jurnalistii din lista ta scriu pe domeniul tau si daca au mai acoperit idei asemanatoare. Citeste ce au scris si incearca sa intelegi ce fel de informatii transmit de obicei, ce ii intereseaza.

Pasul 3: Personalizarea abordarii

Cel mai usor lucru pe care il poti face dupa ce ai creat o lista mare si relevanta de contacte este sa deschizi e-mail-ul si sa trimiti un mesaj catre toata lumea. La toti deodata, punand adresele lor de e-mail la BCC. Sau daca vrei totusi sa ai o comunicare eleganta, poti trimite un buletin informativ (newsletter), cu logo, imagini etc.

O astfel de comunicare bulk poate functiona. Am spus “poate functiona”. Exista mai mari sanse sa aiba un impact mic. Realist vorbind, daca subiectul comunicarii nu e preluarea afacerii tale de catre Apple, Google sau Facebook, vei avea rezultate mai mici.

Cea mai buna abordare si cea care da mereu cele mai bune rezultate este cea personala. Sau personalizata, mai bine zis. De aceea, iti recomand sa trimiti un mail dedicat, in care oferi informatiile relevante pentru jurnalist sau blogger, ce raspund nevoilor lui generale (stii pentru ca i-ai citit articolele anterioare si ai vazut ce il intereseaza) si i se adreseaza cu politete si apreciere (insa fara exagerari de genul “va citesc dintotdeauna” sau “sunteti steaua calauzitoare in domeniu”). Poti sa consideri comunicarea cu media precum o comunicare cu un investitor. Ce informatii crezi ca l-ar interesa pe acesta?

Pasul 4: Transparenta si incredere

In functie de importanta informatiei, jurnalistul va prelua sau nu informatia ta. Conteaza insa si impresia pe care o faci in comunicare. Increderea pe care o inspiri. Daca ii trimiti un mesaj care incepe cu “Stimate domnule Nume si Prenume” si ofera apoi informatii relevante, dar este trimis de la “[email protected]” si e semnat cu “Echipa Firma Mea”, vei avea sanse mai mici de reusita. Trimite mail-urile de pe adresa ta curenta, cea pe care o folosesti tot timpul (de preferat [email protected]), cu semnatura ta si date de contact extinse (numar de mobil, cont de Facebook, de LinkedIn etc). Eventual poti sa adaugi link-uri relevante despre tine si activitatea ta.

Pasul 5: Raspuns rapid la mesaje

Prin pasii de mai sus te poti bucura de o acoperire buna in media. Unii vor prelua direct ce ai trimis. Altii insa vor reveni cu intrebari pe e-mail sau telefonic. Dupa astfel de comunicari personalizate catre oameni relevanti, trebuie sa iti faci / pastrezi timp pentru a raspunde la orice apel primit. Pe orice canal. Fii deci gata pentru intrebari. Si mai ales raspunde in timp util la ele. Daca se poate chiar in minutul urmator. Nu a doua zi. Si ai mare atentie la tonul mesajului si cuvintele pe care le folosesti! Oamenii, in special jurnalistii si bloggerii, pot fi “iritati” de anumite exprimari. Vorbesc foarte serios.

***

Acest post a fost inspirat de o comunicare recenta cu un start-up, pe care cred ca l-am sprijint un pic, nu pentru abordarea avuta, ci mai mult pentru ideea in sine. Este atat de usor sa captezi atentia cuiva din media, trebuie doar sa faci un pic de efort. Si sa dai deopotriva o importanta reala demersului tau si rolului pe care jurnalistii si bloggerii il au sau il pot avea in succesul comunicarii tale.

Orice comentarii pe subiect sau completari sunt binevenite!

Sursa foto: © Devonyu | Dreamstime.com

5 comentarii

  1. Dan Dragomir says:

    De asemenea, un lucru foarte important îl reprezintă modul de adresare către bloggeri și jurnaliști. În general, românii au tendința să *cerșească*. “Bună ziua,
    Suntem doi frați acasă și mama nu ne dă de mâncare….Vă rugăm să ne ajutați și pe noi”.

    Start-up-urile din afară – pentru că primesc deseori de la dezvoltatori de aplicații și servicii din afară – au un stil un pic mai gândit. Aș nota aici câteva idei:

    1) Spune de unde ai contactul, pentru a evita *Report spam*. Dacă ai datele de contact de la cineva din industrie e clar, dacă le ai de pe blog e și mai bine;

    2) Englezii și americanii pun accent pe utilitatea serviciului:

    “Buna ziua, am inventat aplicația care îți face cartofi prăjiți. Nu-i așa că e mișto? Uite, un subiect interesant pentru cititorii blogului tău”.

    E o adresare mult mai bună decât cea de mai sus.
    Toți suntem entuziasmați de proiecte românești, ca și cititorii noștri. Dar urâm cerșetoria și mai ales formulările “ne vom recompensa noi când vom fi mari”. Știm, știm. Am ajutat câteva sute de start-up-uri și maximum de recompensă a fost oferirea de serivicii gratuite o perioadă, de test. Cei care eșuează oricum nu au ce oferi. Iar cei ce reușesc uită cine i-a ajutat să reușească…

  2. Dan, tu ai punctat cateva lucruri bune. Ar putea fi o continuare. Poate o dezvolti pe blog. Mai ales partea cu formatarea mesajului si accentul pe utilitar. La partea cu spam-ul e discutabila treaba. Ei te abordeaza ca jurnalist interesat de subiecte similare, cumva e o abordare fireasca pe care o puteau face pe vremuri la telefonul fix sau fax. Problema e insa la mesaj, la formatare, la ce spuneai si tu mai sus si la ce spuneam si eu cu “atentie, sa nu suparati cu exprimarea!

  3. […] Mic ghid de PR pentru start-ups […]

  4. […] Manafu a publicat pe blogul sau un mic ghid de PR pentru […]

  5. ruxa says:

    o sa las asta aici, ca e la obiect (sau subiect): http://printreranduri.eu/2011/11/cum-sa-nu-incepi-un-email, fix despre ce zice dan, dar si despre ce ai scris tu, cristi

Comentează