“After 200 yards, turn left”, s-a auzit o voce feminina de robot in masina in care ma aflam, calatorind prin suburbiile Londrei. “At the end of the road, turn right”, a continuat vocea generata de PDA-ul instalat discret pe bordul autoturismului. “Este un nou serviciu pe care compania noastra l-a adoptat de cateva saptamani”, mi-a explicat soferul intr-o engleza stalcita de accentul sau hindus. “Este foarte precis, dar uneori il ignor sau nu il activez pentru ca prefer sa merg pe strazile pe care le cunosc mai bine si nu pe cele pe care mi le indica sistemul”, a adaugat el. Am mai aflat ca este un serviciu furnizat de Orange si ca se bazeaza pe sistemul de pozitionare global (GPS), dar n-am insistat pe langa simpaticul indian, vazandu-l prea putin interesat de tehnologie si nu prea incantat de noua sa “jucarie”. Monologul sec al domnisoarei ghid a continuat pana cand am ajuns la destinatie. La intoarcere, l-am observat pe sofer cum se pregatea de drum. Practic a introdus in micul calculator de pe bord coordonatele locatiei, selectand dintr-o lista zona si strada unde trebuia sa ajungem, apoi au urmat mai multe “turn right” si “turn left”.
Sistemele GPS nu sunt o noutate. Ele dateaza de cativa ani buni, in multe tari fiind folosite pentru ghidarea conducatorilor auto cu ajutorul unor mini-calculatoare de bord care afiseaza harta zonei in care se afla masina si directia in care aceasta se indreapta, precum si alte informatii din trafic. Noutatea consta in faptul ca acum ghidarea este facuta prin intermediul unei voci generate pe computer direct pe terminalul mobil (unele PDA-uri au functie dubla: telefon mobil si mini-computer personal), printr-un serviciu al unui operator de telefonie.
Aceasta este inca o dovada ca telecomunicatiile evolueaza continuu si in ritm rapid si ca telefonul nu mai este utilizat doar pentru comunicarea traditionala. Un alt pas in evolutia telecomunicatiilor a fost facut recent de Connex care a lansat serviciul “Busola Connex”, care afiseaza pe telefon numele zonei in care utilizatorul se afla in acel moment si in viitorul apropiat si mesaje promotionale ale unor comercianti din aria respectiva.
Am incercat in acest numar sa realizam, in buna traditie a analizelor Biz, un amplu articol despre evolutia telecomunicatiilor in viitorul apropiat si despre tendintele si performantele din acest sector, pe piata romaneasca, intr-un moment in care numarul operatorilor de telefonie (alternativa) este in crestere si noi tehnologii si servicii sunt in curs de aparitie. Am reusit sa obtinem parerile si prognozele celor mai avizati specialisti ai pietei, din mari companii sau firme “in miscare” pe piata telecom. De la ei am aflat ca desi imaginatia ne poate purta in nuvele science fiction, viitorul telecomunicatiilor este mai aproape decat credem.
(Articol aparut in revista Biz, numarul 83, 2004)