MANAFU*

Abonamente Evensys

Interviews: Cristi Parvan despre Internet si blogging

Sunt cativa ani buni de cand ma stiu cu Cristi. Am scris multe articole impreuna si pot spune ca am invatat multe din colaborarea noastra. Absolvent de Sociologie, Cristi si-a inceput cariera in 1997 la Media Pro, odata cu aparitia Acasa TV, devenind unul dintre researcherii acestui post. In 2002, pleaca de pe pozitia Media Research Manager al ProTV pentru a intra in echipa Zenith Media, ca media research executive. Acum are doua carti de vizita, una de Research Director si una de Online Media Manager.

Esti multumit de Internetul romanesc?
Internetul este o zona ciudata a mediei romanesti, este probabil singura zona in care media (atentia publicului) este dezvoltata fara obiectivul de a fi vanduta. Sunt fel de fel de motoare stranii care tin in viata aceasta media, de la orgoliile unor jucatori, la dorinta de expresia a unor publisheri pana la presiunea “cititorilor” care dau tot timpul indicatii despre ce si cum ar vrea. Ca si motor de generare a mediei, Internetul e mai aproape de SOTI (o televiziune de la inceputul anilor ’90, nota mea) sau de Zig Zag (un saptamanal de atitudine de la inceputul anilor ’90, nota mea) decat de Pro Tv sau Cosmopolitan.

Fiind un mijloc de transmitere a mesajelor, evident ca intr-un final a inceput sa fie folosit de publicitate, dar dificultatile sunt imense plecand de la aspecte tehnice si pana la standardizarea unor sisteme de vanzare si masurare.

Este totusi o zona in plina dezvoltare, in primul rand datorita presiunii “consumului de internet”, dar si pentru faptul ca in momentul actual onlineul este o media globala intr-o expansiune teribila.

Cat de important este astazi Internetul pentru agentiile si clientii de publicitate?
Sunt faze diferite de la agentie la agentie si de la client la client. In general, e dependent de dezvoltarea identitatii virtuale a clientilor si de capabilitatile agentiei. In momentul asta sunt putini clienti care au platforma de comunicare pe online, dar numarul lor creste vertiginos. Iar din moment ce sunt multi clienti care incearca proiecte si multi care-si dezvolta site-uri, se cheama ca perspectivele sunt incurajatoare.

Ai observat o evolutie a Internetului in ultimii ani?
Internetul se schimba cu viteza mult mai mare decat alte medii. Exista in momentul de fata germenii diversificarii mult asteptate, am inceput sa avem si site-uri de continut, si site-uri proiect, si canale media offline care migreaza pe online, si zone cu interactivitate, si zone in care se dezvolta comunitati. Cu creativitatea stam inca foarte prost, in primul rand pentru ca e o zona “neglijata” de agentiile de creatie (justificat de altfel daca ne gandim ca e nevoie de capabilitati distincte, care de multe ori nu se justifica financiar in economia comunicarii unui brand). Dar mai ales pentru ca suntem tributari celorlalte medii si nu valorificam caracteristica fenomenala a acestui mediu: INTERACTIVITATEA. Din aceasta cauza vedem machete de presa inghesuite in bannere si spoturi tv in ferestre de internet.

Ce nota dai continutului de pe site-urile romanesti?
O nota de trecere, dar departe de perfectiune. Sa zicem 7? Lipsesc proiectele cu adevarat marete, nu avem (si probabil nici n-o sa avem vreodata) un google, un yahoo, youtube, ebay, wikkipedia sau macar IMDB. E frustrant sa vezi cum romanii cauta vremea de la mare pe cnn, vorbesc pe mailuri .com sau creeaza comunitati pe threaduri ale unor site-uri externe (de cele mai multe ori cu subiecte intretinute de diaspora). De altfel si acest blog, e pe un site extern desi cred ca existau si variante interne :(.

Dar trebuie sa ne obisnuim cu asta, piata e globala iar noi suntem un jucator local (probabil ca si tecucenii afla vremea de la un post de radio national, desi au si post local)

Dar publicitatii online?
5, din marea admiratie pentru cei cativa oameni care se bat pentru existenta publicitatii online

Avem jucatori puternici pe piata online (publisheri, borkeri, regii) sau acum incep sa se formeze adevaratii playeri?
Avem cativa publisheri importanti: imedia, wall-street, neogen, vodanet, netbridge, rol, hotnews, 121, gsp, iqads poate chiar conta si idieta sau informatia.ro si radio3net (am preferat sa numesc siteuri ca au awarness mai mare). Avem si cateva legende din zona “facatorilor de net”.

Brokeri? E o idee.

Regii puternice dedicate online? Putin probabil sa mai existe dupa migrarea echipei de la Boom, dar vom avea jucatori puternici legati de regiile de media offline, cat de independente si specializate pe online vor fi, vom vedea.

Cat estimezi ca va fi piata de Internet in 2006 (volum net investitii in reclama online)?
Eu in iunie crescusem forecast-ul pentru 2006 la 5,6 milioane $, probabil ca in septembrie va trebui modificat din nou.(nu mai sunt convins ca in sus, datorita ultimelor evenimente de pe piata).

Cer clientii expres Internet in media plan sau este inca propus in mare parte de media planneri?
Asta e un mit, nu exista client care sa faca online daca nu vrea. Este intr-adevar o problema de implicare a plannerilor, dar daca vorbim la general cred ca planneri mai degraba tind sa-si minimizeze eforturile de online tocmai pentru ca e un mediu relativ greu de planificat, urmarit si raportat in conditiile in care bugetele nu-s foarte mari.

Se vorbeste despre o scadere a tirajelor la publicatii. Crezi ca si dezvoltarea Internetului la noi a contribuit la aceasta scadere?
Se vorbeste:) dar cred ca nu-i legat de internet ci de fragmentarea pietii de presa. Zona pe care se dezvolta internetul este oricum o zona multimedia, in care utilizatorii de internet oricum consuma mult si alte medii (tv, radio, cinema, ooh) si cum diferenta intre tiraj si cititori e inca foarte mare, vorbim cel mult de o influenta directa asupra timpului de citire al publicatiilor.

Crezi ca pierd publicatiile postand online continutul integral?
Cred ca da daca vorbim de publicatii de nisa profesionale, altfel in general, online-ul functioneaza ca promovare pentru ele. La urma urmei rolul media este sa ajunga la public, deci cu siguranta nu pierd.

Ce parere ai despre bloguri? Vezi blogurile ca un nou medium? O alternativa la media traditionale si chiar la Internetul traditional? Le vezi si ca un suport de advertising?
Blogul este ultima expresie a unui fenomen pe care-l urmaresc de mult: atomizarea mediei. Povestea cu consumer in control, cu faptul ca din ce in ce mai mult consumatorul isi fabrica media la care e expus, este din ce in ce mai mult o evidenta. Blogul este o expresie a acestei evolutii.

Daca-l privesti dpdv media clasica, atunci blogurile vor suferi pentru ca nu reusesc sa faca trafic “media” si n-o sa vedem decat cel mult PR-uri acolo si probabil fara prea multe costuri. Exista si varianta consolidarii blogurilor intr-un sistem de vanzare masiv (fie de un site care le gazduieste, fie de un site care le ofera ceva in schimbul unor coduri de bannere, si ar putea aparea o oferta de media semnificativa)

Daca-l privesti dpdv new media atunci probabil se poate ajunge la vehicule media folosibile pe niste concepte clasice gen : viral, word of mouth etc.

Cred insa ca evolutia tehnica va aduce blogurile in alte forme inainte de a apuca sa se formeze ca media in romania (poate un messenger cu history si interfata sau implementari de web 2.0)

Ce fel de
publicitate ai face si nu ai face pe un blog?

Blogul poate fi o zona emotionala a internetului, un mediu prin excelenta rational. Gandeste-te la numeroasele dificultati de a promova spre exemplu electronicele! Intotdeauna un internaut, daca va fi interesat de un produs, va da cu search-uri pana va gasi toate informatiile pe care le gaseste. Pe un blog mesajul se personifica si capata valente afective. Ex: pastila maraton recomandata de tine :)) probabil a ramas in mintea mai multora decat daca ar fi rulat bannere cu de 3 ori mai multe afisari. Si nu e pastila de 30.000, ci pastila de care zicea Manafu.

Ce crezi ca va duce la cresterea Internetului?
Dezvoltarea identitatii virtuale a brandurilor, folosirea “navigatorului” care intra pe site-ul tau si conversia lui in actiuni folositoare pentru brand. In plus, e mare nevoie de masurare, transparenta si interactivitate.

Ce vrei sa mai afli despre Internetul romanesc? Ce crezi ca lipseste pe Internetul nostru?
Monitorizare
Informatii despre consum
Proiecte
Reactivitate

Tags:

Fara comentarii

  1. Dan Pantea says:

    Felicitari amindurora pentru acest interviu. Educativ!In sfirsit am inteles si eu de ce nu putem sta la terasa pana dimineata 🙂 ( stie Manafu la ce ma refer). E de bine stai linistit. Atat timp cat vorbesti cu Cristi Parvan despre publicitate online, te iert:))In acest sens, ma bucur sa vad ca exista oameni care mediatizeaza continuu Internetului. Toate ideile prezentate de voi aici pot creea o situatie atragatoare ptr unii oameni de marketing de astazi ptr a include, finally, Internetul in planurile media. Poate ar fi bine sa publicati si in alte parti acest interviu, in cazul in care nu ati facut-o deja.Intrebare ptr amindoi: Este Internetul unul din cele mai puternice instrumente de construire a imaginii de marca?P.S. ptr Cristi Parvan : conta = a conta sau conta = conta.ro ? 🙂

Comentează