Cineva spunea ieri la Internetics ca in Japonia nu poti face focus group-uri pentru ca fie un participant e vazut ca un capitan de echipa si conduce discutiile sau vorbeste exclusiv, fie respondentii tind sa fie politicosi si nu spun ceea ce cred cu adevarat.
Ma intreb acum cat de cat de japonezi ar trebui sa fim in business? Cat de politicosi ar trebui sa fim si cat/ cand ar trebui sa spunem exact ce gandim?
Nu suntem perfecti, dar nici s-o dam in extreme japoneze nu cred ca e indicat. La noi merge mai greu treaba, dar merge sigur 🙂
in orice focus ai problema leaderului si followerilor, ca d-aia ai problema moderarii, a marimii grupului, a “compactizarii” grupului etc.Inainte de raspunsuri la intrebarile tale as tine sa spun ca similitudinea focus grup – business mai presupune doua lucruri importante: moderatorul si subiectul comun. Si atunci mai adaug doua intrebari:Oare avem suficienti moderatori in business?Oare am identificat teme comune?
mda, chestia asta nu e intalnita doar la japonezi, dar poate ca acolo cultura lor face chestia asta sa fie mai proeminenta.