MANAFU*

Cine desfasoara activitatile de social media ale companiilor romanesti

Social media au au avut o evolutie accelerata in ultimii 3 ani. Si nu ma refer aici doar la cresterea importantei si impactului retelelor sociale, ci si la adoptarea acestora de catre companii.

Istoria scurta dar intensa a implicarii companiilor in relatia cu bloggerii sau in dezvoltarea unor campanii pe Facebook, de exemplu, ne-a aratat ca derularea activitatilor a trecut de ceva vreme de la “connectors” la agentiile de PR sau interactive.

Cele mai multe din primele campanii in social media au fost derulate cu sprijinul unui connector, persoana recunoscuta in domeniu, cu o imagine buna si foarte bine conectat in randul comunitatii. Aceste persoane activau din pozitia de consultanti pentru agentii si clienti.

Astazi cele mai multe campanii sunt derulate prin agentii, apoi direct de catre clienti si abia dupa prin connectors. Bine, unii dintre connectors au “devenit” agentii intre timp. Ionut Oprea, Vali Petcu, Bobby Voicu, Cristi China Birta si Andrei Rosca sunt printre cele mai bune exemple.

Un studiu recent al GfK ne arata cum vad de fapt companiile derularea actiunilor in social media.

• 22% dintre companiile care au desfasurat activitati de social media au apelat la agentii de specialitate. Motivele pentru care au apelat la astfel de companii tin de: experienta acestora in domeniu (49%) si de eficienta acestora (11%).

• Companiile care nu au apelat la agentii de specialitate nu au apelat datorita costurilor/fondurilor indisponibile (48%), pentru ca au considerat ca nu este cauzul (20%) sau pentru ca au considerat ca au oameni care se pricep in cadrul companiei (17%).

• Companiile constientizeaza importanta unei persoane de legatura intre propria companie si agentiile de social media. Chiar daca au apelat la o agentie din exterior, aproximativ 3 din 4 companii care au apelat la astfel de agentii au avut si in interiorul companiei o persoana sau mai multe care sa se aiba in responsabilitate activitatile de social media.

• 56% dintre companiile care au avut persoane responsabile de activitatile de social media au implicat 1-2 persoane. In cazul a 44% dintre companiile care avut persoane responsabile de activitatile de social media, s-au implicat 3 sau mai multe persoane, fapt ce poate sugera si faptul ca in buna parte nu exista persoane clar definite in companie care sa se ocupe de aceste activitati.

Teritoriul social media avand inca multe necunoscute impune un anumit numar de masuri de siguranta pentru companii. Iar o astfel de masura este implicarea unor oameni care se pricep.