M A N A F U *

MANAFU*

Momentul acela cand companiile vor simti pe pielea lor puterea mediului mobil

google mobile search

În urmă cu vreo 15 ani, am lucrat lângă o echipa care se ocupa cu vânzarea de website-uri. Vă găndiţi poate că nu era ceva extraordinar, însă în 2000 – 2001, să propui un website unei companii nu era o misiune uşoară. Colegii mei erau la acea vreme un fel de agenţi de vânzări ai Internetului. Băteau din uşa în uşa la firme mici şi mijlocii şi puneau pe masă microsite-uri (de 5 pagini), construite după câteva template-uri.

Vă daţi seama că reacţiile cel mai des întâlnite erau de genul: “Ce e aia?”, “Ce să fac cu el?”, “La ce ajută?”, “Eu nu am Internet, de ce să am site?” etc.

De astăzi, Google va aplica o schimbare majoră în algoritmul său de afişare a rezultatelor din căutările pe telefoanele mobile, ce va “impacta” (să folosesc un termen din marketing) milioane de website-uri. Cu alte cuvinte, site-urile care nu sunt optimizate pentru browsing mobil vor pierde din vizibilitate, vor fi declasate. Va fi un Mobilegeddon!

Dacă îţi pasă de website-ul tău, testează-l aici!

Vă daţi seama că reacţiile multora la auzul acestor veşti vor fi ceva de genul: “Nu îmi pasă!”, “Nu am timp!”, “Un nepot se ocupă de site, ştie el ce să facă” etc. Sau mulţi oameni preocupaţi de atâtea lucruri nu îi vor da atenţie. Măcar acum 15 ani oamenii aveau mai multă răbdare!

Dezinteresul local faţă de schimbările importante operate de Google vine din dezinteresul faţă de mediul mobil, în general. Deşi avem o penetrare foarte bună a telefoniei mobile şi numărul de smartphones ar putea anul acesta să îl egaleze pe cel al dumbphones, cele mai multe companii nu dau importanţa cuvenită mediului mobil. O simplă versiune de mobil (mobisite) sună SF pentru cei mai mulţi sau costisitor (deşi nu e deloc aşa).

Cei de la Wall-Street au făcut chiar o verificare în rândul celor mai mari magazine online de la noi. Comparaţi articolul lor de astăzi cu postul meu de acum un an şi jumătate. Se vede o creştere a interesului, dar nu generală. Iar comerţul online ar trebui să fie primul domeniu atent la zona mobile.

Probabil pentru o vreme, nimeni nu va sesiza schimbarea, cu siguranţă. Lumea va dormi liniştită. Mă tem însă că dezinteresul multora de acum va servi interesul unora mai târziu, care vor şti să capitalizeze de la început pe potenţialul comerţului mobil şi al găsirii de clienţi noi.

În condiţiile în care utilizatorii de Internet mobil sunt conectaţi în medie 6 ore pe zi şi 60% dintre internauţi intră online şi de pe mobil, cred că un mail sau un telefon la webmaster sau agenţia de web development ar trebui să fie o prioritate în agendă.

***
Pe 13 mai, la Bucureşti, va avea loc Mobifest, cel mai important eveniment dedicat mediul mobil din România, cu invitaţi străini şi specialişti locali. Mobifest va fi locul în care se strâng toţi cei care ştiu să parieze în marketing şi business.

Sursa foto: © Guynamedjames | Dreamstime.com

8 comentarii

  1. Liviu R. says:

    Schimbarea in ranking se simte deja. Atat pe global cat si pe local. Totusi, din analize reiese un impact de cca 3-5% asupra pietei (se poate modifica procentul in urmatoarele zile). Sa nu uitam ca sunt peste 220 de factori de ranking in Google iar adaptarea pentru mediul mobil este doar unul dintre acesti factori.

  2. Eu ma referam ca cei mai multi nu vor simti in business din simplul motiv ca acestia ignora efectiv ce le vine din mobil.

  3. Liviu R. says:

    De acord. 🙂 In fond, vorbim de marketing de performanta, o notiune inca abstracta prin multe birouri de manager.

  4. Multumesc, Vasile! Dar trebuie sa recunosti ca arata bine pe mobil. 🙂

  5. vasile says:

    acuma, stii cum e: daca n-am un ✓ in coada, parerea mea nu conteaza.

    problema e ca google taie si spanzura si unii au renuntat de tot in a mai avea grija de versiunea de desktop. cum ar fi https://dribbble.com/ de ex;

    eu cred ca fiecare trebuie sa isi aiba grija de clientii lui, eu daca stiu ca imi intra pe site doar de pe desktop de ce sa imi fac mobil?

    maine o sa zica ca favorizeaza doar mobilele lor, nu?

  6. Google tocmai si-a facut retea de telefonie mobila! Deci Dribbble a fost pionier!

  7. vasile says:

    super! un provider de telefonie face teste si zice (face legea) care site-uri sunt ok si care nu.
    Asta nu e tocmai fairplay, nu? Cred ca toata lumea ar trebui sa se rezume la standarde , nu sa faca fiecare standardul lui.

    pe de alta parte

    sa ne uitam si la concurenta lor: Vodafone si Orange. cel putin cand am facut eu testul au picat cu brio. (sa nu vorbim despre site-urile bancilor ca acolo nici pe desktop nu merg bine 🙂 )

    “Nu este adecvată pentru mobil”

    https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?url=https%3A%2F%2Fwww.orange.ro

    https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?url=https%3A%2F%2Fwww.vodafone.ro