Manafu Mobile

MANAFU*

Digital Marketing Forum

Cum am fost timp de 24 de ore curier international pentru TNT Express Romania

TNT-Truck-NY

Viața e plină de aspecte, a zis cineva cândva, și e bine să nu o lași să treacă pe lângă tine, aș adăuga eu. Fără o filosofie de viață sau ambiție personală, mi-am propus acum ceva vreme să ies cât mai mult din zonă mea de confort și să încerc lucruri noi. Până acum mi-am depășit de câteva ori zonă de activitate și am experimentat în direcții în care nu credeam vreodată că voi ajunge.

De altfel, la o vârstă și un nivel de experiență, “Ce-ar fi dacă aș…” este deopotrivă o cale de deconectare de la cotidian și o sursă de inspirație. Să întâlnești oameni noi, să faci lucruri noi, să încerci idei noi, toate acestea te încarcă cu energie.

Așa a fost și când am acceptat să fiu curier. Da, omul acela care îți bate la ușă și îți livrează corespondența sau pachetele importante, primite de peste mări și țări. TNT Express România, probabil cea mai activă companie de curierat în social media, la noi, mi-a propus un rol interesant și important în același timp. Să fiu on board courrier pentru o zi, un curier special care are mobilitate destul de mare și poate pleca în orice moment, în orice colț din lume. Iar destinația mea finală a fost New York.

În culisele curieratului

Viața unei companii de curierat este mult mai interesantă decât credem noi în momentul în care semnăm pentru primirea unui pachet.  Da, viața în curierat ține în principal de a duce un lucru din punctul A în punctul B, însă pe acest traseu esențial este factorul timp. În general, totul trebuie livrat cât mai repede, nu neapărat cât mai ieftin, dacă vrem să înțelegem mai bine acest job.

Pentru mulți, curieratul este legat de mașinile mici care uneori ne ocupă locurile de parcare, de avioanele cargo pe care le vedem în calendarele de perete sau de vapoarele pe care cel mai adesea le așteptăm să vină din China cu tot felul de prostioare comandate online.

Evident, curieratul este mai mult decât atât și presupune activitați logistice complexe, pe care nu ni le imaginăm. Raportându-ne la factorul timp, de care ziceam mai devreme, ajungi să afli că pentru expedieri urgente, o companie sau o persoană poate plăti o cursă charter care să ajungă în câteva ore la destinație sau poate angaja un curier special, care să facă personal expedierea. Decizia este luată de client în bază opțiunilor avute. Viteza contează. Costul trece pe locul doi.

Cum ajungi curier special

Știu că există întrebarea “Eu unde pot să mă înscriu pe lista pentru New York?”, însă lucrurile nu sunt atât de simple pe cât par. Listele sunt deja făcute intern. Expedierile rapide apar pe neașpteptate și în cazuri precum SUA, e nevoie de viză de intrare în țara. Apoi trebuie să cunoști bine o limbă de circulație internațională, să ai experiența călătoriilor în alte țări și a transferurilor pe aeroporturi mari. Cu alte cuvinte, trebuie să te descurci impecabil dacă un avion întârzie din cauza vremii sau a unei greve ori bagajul a fost lăsat în urmă. De cele mai multe ori, trebuie să decizi dacă pleci sau nu într-un interval de câteva minute.

Experiența mea în rol de curier TNT Express

Într-o zi de joi, seara destul de târziu, primesc un telefon de la echipă TNT Express România, cu care colaborasem în câteva proiecte anterior. Trebuiau să trimită un un transport ușor sâmbătă dimineață către New York și păream candidatul ideal pentru un experiment de curierat din afară companiei. TNT Express are acum o nouă platformă de comunicare, Keep Scoring, care s-ar putea traduce și prin “Intră în joc!”.

Aveam viză de America și câteva călătorii bune la activ. Nu eram la prima mea vizită la New York și îmi plăceau zborurile lungi. M-am gândit fix cinci minute și am răspuns cu “Da”, fără să știu exact ce trebuia să fac. Marfa pe care urma să o transport ieșea de pe linia de producție abia vineri la prânz.

Vineri după-amiază, m-am prezentat la “serviciu”. Am început mica mea aventură asemenea unui curier special obișnuit. Am preluat două trollere mari de la TNT Express, cu niște componente pentru industria auto, care dacă nu ajungeau la timp, ar fi putut opri linia de producție din America. Am luat și hârtiile de drum, împuternicirea ca reprezentant al companiei și actele de transport de marfă. De data aceasta, nu mai călătoream ca turist în The Big Apple și trebuia să declar la vama americană bunurile comerciale.

Sâmbătă dimineață, m-am prezentat la aeroport cu cele două genți înfoliate pentru protecție maximă, un mic troller personal și un zâmbet larg pe față care trăda bucuria mea că ajung din nou la New York. Primul lucru pe care l-am făcut după ce am verificat zborul pe tabela Plecări a fost să îl anunț pe Ciprian, șeful serviciilor speciale de la TNT România, că sunt la aeroport gata de check-in. Am profitat de cardul Flying Blue și am trecut mult mai repede prin zona Sky Priority.

După ce am predat gențile la avion și am trecut de zona de control, l-am anunțat din nou pe Ciprian de statusul meu curent. În curieratul special este esențial să existe comunicare permanență. În spatele acțiunii sunt mai mulți oameni decât ne-am putea imagina, cu roluri operaționale diferite, dar menite să asigure un flux continuu în călătorie, indiferent de ce piedici pot apărea.

La fel, când am urcat în avion și apoi la aterizarea în Amsterdam, oprirea mea intermediară, mi-am anunțat coordonatorul de livrare. Cel mai important lucru într-o călătorie cu escală este să te asiguri că pachetul pleacă odată cu tine spre destinația finală. Deși aveam acces prioritar în avionul de New York, prin Sky Priority, am preferat să verific, înainte de controlul biletului și pașaportului, dacă gențile mele apăreau în calculator, ca fiind încărcate la bordul avionului. Dacă erau lasate în urmă și nu apăreau pe lista de bagaje, rămâneam pe loc în Amsterdam. E mai ușor să găsești un zbor nou când ai pachetul cu tine.

La aterizarea la New York, după mesajul “obligatoriu” către TNT , am sunat contactul local, pe curierul desemnat să preia cele două genți și să le ducă mai departe la client. Dwayne, un tip simpatic, a venit să mă aștepte chiar în vamă, unde trebuia să declar bunurile comerciale și să fac formalitățile de import. La ieșirea din aeroport, am făcut predarea și i-am dat un ultim mesaj lui Ciprian. Mi-a raspuns: “Simona Halep are meci în 2 ore la US Open”. La naiba, dacă știam îmi luam din timp bilet. Ar fi fost o a doua bucurie pentru mine! Marele oraș și un mare meci. Ce putea fi mai bine? Acum sper doar să fi rămas pe lista TNT Express, chiar și la finalul ei. Decizia mea e luată în câteva secunde.

În urmă cu 10 ani, tot în septembrie, veneam pentru prima dată la New York. Iată-mă acum pentru a patra oară în The Big…

Posted by Cristian Manafu on Saturday, September 5, 2015

2 comentarii

  1. […] mi-a venit ideea și le-am scris atunci un mesaj celor de la TNT Romania. Cristi doar ce fusese curier-on-board pentru TNT în New York, livrând un colet important acolo la început de septembrie. Cum ar fi să primească el acum o […]

  2. […] cei de la TNT colaboreză uneori şi cu oameni din afara sistemului, a companiei, inclusiv bloggeri, ca să înţeleagă şi ei ce logistică este în spate chiar când vorbim despre cel mai banal […]