M A N A F U *

MANAFU*

Cryptomoneda Libra, pe înțelesul tuturor

Primele semne ale implicării Facebook în proiecte crypto au apărut încă din 2018 când anunțurile de recrutare au dezvăluit interesul companiei pentru acest domeniu.

Recent a fost prezentat în detaliu şi planul: lansarea unei monede digitale, Libra, care va fi integrată în ecosistemul Facebook.

Deși platforma tehnică este deja funcțională în varianta sa de test, vom vedea primele tranzacţii cu noua monedă nu mai devreme de începutul anului viitor, în funcţie şi de cum Facebook va clarifica aspectele legale, anunțul său făcând “valuri” atât în Congresul American cât şi în toate principalele organizații care se ocupă de reglementarea sau stabilitatea sistemelor financiare.

Libra este un stable coin, adică o monedă digitală care la emitere se raportează la o valoare considerată stabilă (moneda reală, aur etc). Libra va folosi un coș de 4 monede (cel mai probabil USD, EUR, lira sterlină şi franc elveţian) la care îşi va raporta valoarea. Acest lucru va elimina volatilitatea şi va avea drept obiectiv impunerea sa ca monedă internațională.

Pentru a evita criticile, Facebook a anunţat că va deţine doar 1% din Libra Association, entitate juridică elveţiană la care au aderat până acum 28 de companii, institute de cercetare sau ONG-uri (Visa, Mastercard, Paypal, Uber, Vodafone, Mercy Corps, Women’s World Banking etc). Condițiile de intrare în asociaţie sunt drastice – 10 milioane USD taxa de participare şi buget operaţional de minim 50 milioane de dolari.

Facebook va ocupa doar unul dintre cele 100 de locuri disponibile prin intermediul sucursalei sale Calibra, o entitate americană care a început deja demersurile pentru obținerea licențelor pentru desfășurarea de servicii de transfer de bani. Modul în care va fi asigurată guvernarea asociației nu a fost detaliat, urmând probabil a fi negociat între fondatori.

Calibra va asigura şi designul platformei tehnice necesare funcţionării reţelei de plăţi, transferurile fiind procesate de aşa numitele Noduri, deținute de membrii Libra Association, fiecare Nod având rol de procesare şi stocare a tranzacțiilor efort pentru care va primi probabil o parte din taxele de operare.

Prin urmare rețeaua Libra este una de tip PoS (Proof of Stake) – trebuie să dovedești că deţii monedă pentru a o putea procesa (cele 10 milioane USD având acest rol), concept foarte diferit de cel utilizat de reţeaua Bitcoin – PoW (Proof of Works) – prin care pentru a procesa tranzacţii trebuie să deţii putere de calcul.

Wallet-ul Calibra va gestiona conturile cu monezi şi va avea un sistem de tip KYC (Know your client – va solicita copia unui act de identitate ). Deşi Facebook a anunţat că nu va exista legătură directă de schimb de informaţii între reţelele sociale şi Calibra, compania își va crește valoarea prin calitatea informației pe care o va deține.

Ne putem imagina câteva scenarii de utilizare care ar putea fi propuse de către companiile partenere:

• Facebook ar putea condiționa ca anumite articole sau postări să poată fi comentate doar de către cei care au Wallet Calibra activ; dacă ţinem cont de politica de KYC menționată anterior, putem realiza că vor deveni inutile fermele de boţi şi troli care invadau în mod organizat rețelele sociale
• Uber ar putea plăti șoferii în Libra. O monedă globală ar simplifica mult costurile de operare și de hedging ale companiei. Șoferii vor cheltui acești bani încurajând ecosistemul (nu ar trebui să ne mire dacă vom vedea în curând companii petroliere atrase în proiect)
• Vodafone ar putea introduce un program de fidelitate global folosind Libra. Vorbești și câștigi!

Platforma tehnică va include un limbaj de programare (Move) și un sistem deschis ceea ce va permite dezvoltarea și integrarea de aplicații; rămâne de văzut care vor fi condiţiile de acceptare a partenerilor precum şi modul în care vor fi aceștia reglementați de autorități, fiind căi de intrare/ieşire a monezilor/banilor.

După eșecul Facebook Credits (proiectul de monedă virtuală lansat de Facebook în 2010 şi închis în 2012), compania a înțeles că doar prin parteneriate poate impune o soluție financiară nouă, globală.

În ciuda faptului că aceasta se adresează în special clienților nebancarizati, adopţia ar putea fi fără precedent, multe companii multinaționale preferând o monedă unică, cu multe avantaje operaționale pentru companiile care acționează la nivel global.

Material realizat de Dan Boabeș, Co-Owner la Concept Apps și Owner la Simplus

1 comentariu

  1. Mariana says:

    Foarte bine explicat, multumesc pentru informatie.