MANAFU*

Abonamente Evensys

Când o simplă parolă ne poate strica ziua de muncă și nu numai

Multe s-au schimbat anul acesta. Printre ele și felul în care muncim. Deși munca de acasă (work-from-home) sau telemunca, așa cum e cunoscută oficial, nu este o noutate, în 2020 a devenit o normalitate pentru multe domenii. Mai mult, acest mod de a lucra a determinat multe companii să își reconfigureze afacerile deja pentru următorul an. Unele și-au redus spațiile de birouri, altele au renunțat de tot la sediu. Pentru că productivitatea fie a rămas constantă în perioada aceasta, fie a crescut, după cum arată un studiu recent din România.

Însă „noul” mod de lucra vine și cu o serie de provocări. Una dintre acestea ține de securitatea datelor companiilor în rândul angajaților care muncesc de acasă, începând chiar de la nivelul basic, cel al parolelor pe care le folosesc zi de zi.

Din datele Bitdefender, reiese că 93% dintre angajați refolosesc parole vechi când se conectează la diverse conturi în interes profesional.

Este cel mai periculos lucru pe care îl putem face.  De ce? Pentru că în timp atacatorii, prin diverse metode, reușesc să sustragă parole și date personale. Refolosind o parolă veche este ca și cum am deschide larg ușa companiei în fața unui necunoscut care are deja parola ta, sustrasă la un moment dat. Acesta este și unul dintre motivele pentru care se recomandă schimbarea parolei măcar la câteva luni.

Și în contextul work-from-home, pericolul este foarte mare. Dacă înaintea declanșării pandemiei, angajații erau protejați de sistemele de securitate interne ale companiei, acum protecția ține mai mult de comportamentul nostru și, bineînțeles, de configurarea optimă a rețelei și a dispozitivelor folosite.

Conform Bitdfender, în securitate cibernetică, oamenii sunt cea mai slabă verigă a lanțului de atac, aspect confirmat de studii recente care relevă că 80% dintre breșele informatice au fost posibile pe fondul folosirii de parole slabe sau sustrase ca urmare a unui atac.

Cum pot companiile preveni acest gen de breșe? Prin implementarea unor politici de securitate restrictive la nivel de companie care să limiteze folosirea unor parole vechi. Multe servicii gratuite au implementat măsuri similare și nu ne lasă să alegem o parolă folosită în trecut și deja multe companii au proceduri care „obligă” angajații să își schimbe parola trimestrial.

Recomandările Bitdefender pentru utilizarea parolelor în telemuncă

Din experiența Bitdfender, acumulată prin cercetările continue pe care compania de securitate le face, am ales câteva sfaturi care să ne facă experiența work-from-home un pic mai sigură:

• Folosiți calculatorul de serviciu doar în scop profesional și nu accesați de pe acesta aplicații sau programe în interes personal.

• Evitați refolosirea parolelor vechi sau a celor unice pentru toate conturile și asigurați-vă că utilizați parole complexe pe care le reînnoiți regulat.

• Folosiți o soluție de securitate performantă, capabilă să depisteze amenințări informatice și să blocheze instalarea acestora pe dispozitive.

• Nu vă conectați cu dispozitivele de serviciu la rețele de internet publice, ci folosiți datele mobile sau un serviciu de tip VPN.

Comentează