MANAFU*

Abonamente Evensys

5 metode de plata moderne in magazinele de astazi

Zilele acestea, s-a inflamat Facebook-ul dupa ce un influencer foarte apreciat si urmarit a declarat ca nu va mai face cumparaturi la un lant de hipermarketuri, pentru ca nu apreciaza sistemul self-service implementat (alegi produsele, le scanezi si le platesti singur). Sistemul este larg folosit in comertul romanesc de cativa ani, nefiind o noutate absoluta si avand deja pe plan local doua modalitati de plata moderne a produselor. Si nu sunt singurele. In timpul unor calatorii in alte tari, am descoperit alte modalitati prin care clientii isi pot achita cumparaturile.

Self check-out clasic
In urma cu 12 ani, in Londra, am facut cunostinta prima data cu sistemul self-checkout la una dintre farmaciile Boots, daca imi aduc bine aminte. Am scanat singur produsele, am platit pe loc si am plecat. Acesta este cel mai simplu mod de plata fara ajutor uman, pe care il intalnim in mai multe lanturi de supermarketuri si hipermarketuri de la noi.

Self-checkout cu RFID
In urma cu 3 ani, am descoperit in magazinele Uniqlo un sistem mai simplu si mai rapid de gestionat. Nu am mai scanat fiecare produs in parte, ci am pus „plasa” cu cumparaturi intr-o cutie speciala care a recunoscut instant tot ce am ales, prin tehnologia RFID (identificare prin frecventa radio). Am validat produsele pe un ecran, am ales si o punga, am platit si am plecat. Sistemul e si la noi in Decathlon si la Zara.

Self-checkout direct din magazin
Tot la Londra, acum 2-3 ani, am fost uimit de un sistem de plata din magazinele Muji. Cand s-a format coada la casa de marcat, angajatii din magazin mi-au oferit un cartonas cu un QR code pe care sa il scanez cu telefonul mobil. Codul m-a trimis spre aplicatia MishiPay, prin care am achitat produsul ales. Am iesit din magazin fara sa mai trec pe la casa sau pe la un scanner.

Self-checkout direct de la masa de restaurant
Am intalnit sistemul in restaurante din cateva tari, pe Heathrow in Londra si in alt aeroport, intr-un restaurant de tacos din Los Angeles si la un bar de cocktail-uri din Las Vegas. Fie am comandat si am platit direct dintr-un mobisite, fie am dat comanda chelnerului si doar am platit la final. Pe scurt, am scanat codul QR de pe masa, am introdus numarul mesei, am verificat bonul digital, am adaugat bacsisul si am platit.

Self-checkout 2.0 / Just Walk Out
Acesta este probabil viitorul! Cand intri in magazinele Amazon Go in US si Amazon Fresh in UK, trebuie sa scanezi aplicatia Amazon de pe telefonul mobil, ca si cum ai plati sa intri la metrou. Alegi produsele dorite si apoi iesi cu ele din magazin fara sa faci absolut nimic. Odata ce te-a identificat prin scanarea aplicatiei la inceput, magazinul iti urmareste efectiv miscarile printr-un sistem de camere, senzori si cititoare RFID.

5 comentarii

  1. Emil says:

    Este o diferenta majora intre restaurant si hypermarket. La restaurant tu ai in continuare interactiuni umane: chelnerul te serveste, eventual iti recomanda ceva (un vin, un desert, ceva), singurul lucru de care scapi este plata notei cash.

    La restaurant ar fi 3 argumente pt care acel sistem ar fi util:

    1. Daca omul isi scaneaza DINAINTE riscul sa plece fara sa plateasca este 0. Ca la bolt/uber: si-a bagat dinainte cardul, stii exact ca are bani, ii iei automat.

    2. Cea mai mare asteptare este dupa nota. Unele restaurante fac asta intentionat: notele de plata nu au prioritate, asa ca clientii care asteapta dupa ele sunt ultimii “serviti”.

    3. Cel mai important: daca ai avea pe masa un buton si chelnerul ar veni doar cand il chemi tu, sunt restaurante si la noi cu asa ceva, dar foarte putine, eu as fi mult mai linistit. Urasc chelnerii agasanti, care vad cand ti s-a terminat berea si te intreaba daca sa mai aduca una.

    Problema, de fapt, nu este INTRODUCEREA acestor OPTIUNI, ci faptul ca Auchan (urmeaza si altele) BAGA PE GAT lucrurile astea. De ce nu ar aplica toti metoda aceea in care sunt 3 case (nu mai multe, pot fi si 2, poate fi doar una singura) cu om la ele si inca 3 de scanare automata. Omul trebuie sa ALEAGA, nu sa i se bage pe gat o metoda.

    Problema nu e metoda, ci faptul ca ea este BAGATA PE GAT! IMPUSA!

  2. @Emil

    Evident ca exista o diferenta intre magazin si restaurant, insa in ambele cazuri vorbim de plata fara interactiune umana sau cu implicare redusa. Asta e o parte a subiectului momentului, despre care maine nimeni nu va mai vorbi.

    Pentru restaurante, sunt mai multe solutii Pay & Go. Acum niciuna nu te va impiedica sa te ridici si sa pleci de la masa fara sa platesti. Se pare ca in strainatate nu isi pun oamenii problema asta. Noi insa … https://adevarul.ro/stiri-interne/societate/cetatenii-romani-care-au-fugit-luni-dintr-un-1770214.html

    Problema nu e ca un retailer alege sa foloseasca exclusiv un sistem de plata. Este un business, e alegerea lui, asa cum tu ai pe telecomanda acasa posturile TV puse in ce ordine vrei tu si nimeni nu poate / are dreptul sa le schimbe. Trebuie sa acceptam ca business-urile au intreaga responsabilitate pentru deciziile lor si noi fie le acceptam, fie ne ducem in alta parte. Decizia asta nu ne-o poate lua nimeni.

    Cu toate acestea, in anumite industrii si situatii exista reglementari privind accesibilitatea (de exemplu rampa pentru persoanele in scaune cu rotile) si dreptul la a folosi un serviciu (vezi introducerea unor semne specifice nevazatorilor in anumite locuri / mai putin la noi, mai mult la altii). Fiind un serviciu de interes public, sunt convins de cateva lucruri indiferent ca sistemul self-pay este introdus 100% sau va ramane partial implementat in urmatorii 10 ani:

    – retailerii vor avea persoane de support in zona caselor sau disponibile pentru a ajuta.

    – retailerii vor redeschide casele clasice (daca au trecut la 100% self-pay) pentru a evita cozile lungi la self-checkout si implicit pierderea unor clienti.

    – oamenii vor trece peste blocajele personale fata de utilizarea tehnologiei si vor fi mai deschisi catre noile concepte.

    – autoritatile vor anunta noi norme privind protectia consumatorilor care vor fi adresate avansurilor tehnologice care inlocuiesc interactiunea umana sau input-ul uman de oriunde, nu doar in retail.

    In concluzie, nimeni nu iti baga nimic pe gat la el acasa. E alegerea ta daca mai cumperi de acolo sau nu. Lumea va evolua, cu responsabilitate, cred eu.

  3. Fuzzy says:

    Consider ca sistemul self-service este o modalitate moderna si eficienta de a face cumparaturi, in special in contextul pandemiei actuale care impune distantarea sociala si evitarea contactului fizic. Personal, consider ca aceste modalitati de plata reprezinta viitorul comertului si ar trebui sa fie promovate si implementate in mai multe locatii, in beneficiul clientilor si angajatilor.

  4. […] 5 metode de plata moderne in magazinele de astazi […]

  5. Bogdan says:

    Din păcate, o bună parte dintre locuitorii țării noastre nu au carduri, de exemplu. Evident, vorbesc despre cei din provincie, adică locuri în care singurele bancomate (dacă există și funcționează), sunt pe la primării.

Comentează