MANAFU*

Abonamente Evensys

Ce fac românii în social media în 2024

Potrivit studiului Romanians New Media Adoption, realizat de Spark Foundry, agenție de media parte a Publicis Groupe România, utilizatorii de Internet continuă să acceseze cu același interes platformele de social media și platformele video-on-deand, însă arată un interes din ce în ce mai scăzut pentru platformele de conținut audio. 

În vârful topului platformelor social media se află Facebook, urmat de Instagram, apoi de TikTok. Facebook și TikTok au rămas constante în comparație cu analiza anterioară, în timp ce Instagram a înregistrat un ușor declin. Pinterest a fost singura platformă cu o evoluție pozitivă înregistrată, în mai 2024 față de valurile anterioare.

Românii și Inteligența Artificială

Doar 30% dintre utilizatorii de Internet din mediul urban utilizează inteligența artificială. Dintre aceștia, 57% folosesc inteligența artificială pentru chat, 46% o folosesc pentru a genera imagini, 36% o folosesc pentru a analiza documente și 28% o folosesc pentru a genera videoclipuri.

Căutarea de informații pe Internet 

Conform studiului, 8 din 10 utilizatori de Internet din zona urbană caută informații pe Internet prin text (folosind motoarele de căutare), 41% caută informații direct pe YouTube, 31% caută pe baza imaginilor, în timp ce 27% merg direct pe site-urile comercianților. Cu toate acestea, doar 16% dintre utilizatori utilizează căutarea vocală, 16% caută informații pe Instagram și 19% efectuează căutări direct pe TikTok.

Evoluția activităților digitale

Principala activitate digitală a românilor din studiu este reprezentată de plățile online, urmată de căutarea de informații pe Internet – activități desfășurate de aproximativ jumătate din populația urbană în vârstă de 18 ani și peste. Printre activitățile care au scăzut constant de la un val la altul se numără accesarea platformelor de  videoconferințe, precum și conferințele și cursurile online. Alte activități care au înregistrat scăderi semnificative sunt ascultarea de muzică online și vizitarea online a muzeelor sau galeriilor de artă.

Principalele motive pentru utilizarea rețelelor sociale

Studiul ne spune că 6 din 10 persoane accesează rețelele sociale pentru a-și umple timpul liber/ pentru a se relaxa, acest tip de activitate neînregistrând o fluctuație semnificativă față de studiul anterior. Deși se situează pe locul al doilea, menținerea legăturii cu prietenii este activitatea care a înregistrat o scădere ridicată față de ediția anterioară, fiind, de asemenea, sub nivelurile celorlalți ani.

Persoanele cu vârsta de peste 45 de ani folosesc social media în principal pentru a fi informați despre familie, prieteni sau colegi, în timp ce cei cu vârsta de peste 55 de ani folosesc social media pentru a rămâne în legătură cu prietenii, pentru a-și umple timpul liber/ pentru a se relaxa, pentru a căuta diverse produse/ mărci pe care doresc să le achiziționeze, pentru a susține cauze sociale și pentru live streaming.

Cei cu vârste cuprinse între 18-24 de ani folosesc social media într-o măsură mai mare pentru diversitatea conținutului, pentru a posta fotografii/ videoclipuri, pentru a afla despre noile tendințe, pentru a fi la curent cu activitatea brandurilor lor preferate, în timp ce cei cu vârste cuprinse între 25-34 de ani folosesc social media într-o mai mare măsură pentru a urmări celebrități/ influenceri.

Tipul de conținut preferat de români pe social media

Imaginile și videoclipurile rămân tipurile de conținut preferate în social media, urmate la distanță de articole. În timp ce gif-urile au înregistrat o creștere față de analiza anterioară, textul și conținutul audio sunt pe un trend descendent.

Textul și conținutul audio sunt populare în special în rândul persoanelor cu vârsta de 45 de ani și peste, în timp ce imaginile, articolele și postările brand-urilor sunt preferate de persoanele cu vârsta de peste 55 de ani.

Instagram Stories sunt cel mai popular tip de conținut pe rețelele sociale pentru persoanele cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani, în timp ce persoanele cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani preferă transmisiunile live și gif-urile.

Metodologie

Studiul a fost realizat de echipa Data Intelligence a agenției media Spark Foundry, folosind metoda CAWI (Computer Assisted Web Interviews), pe un eșantion de 808 utilizatori de Internet , bărbați și femei, cu vârste de 18 ani și peste, care locuiesc în zone urbane, în perioada 15-24 mai 2024.

Comentează