M A N A F U *

MANAFU*

Viitorul digital schimba regulile jocului

gabriela_lunguGabriela Lungu, managing partner la The Practice, apreciaza ca “ponderea social media in cadrul comunicarii a crescut enorm in ultima perioada”, insa nu subapreciaza puterea mass-media traditionale, gasind-o “foarte importanta – atat din punct de vedere al puterii de penetrare (sunt categorii intregi de public care nu sunt atinse de social media si la care se poate ajunge doar prin mass media), cat si din punct de vedere al content-ului”. Aceste idei fac parte dintr-un punct de vedere, solicitat de Strategist.ro, ce a avut ca inspiratie postul Public Relations Glue Factory, de pe blogul Lewis 360. Interlocutorul a fost invitat sa raspunda la cele doua intrebari de mai jos.

Asistam la o tranzitie de la media relations spre social media? Asistam la declinul pana la aproape disparitia media relations?

Este foarte clar ca ponderea social media in cadrul comunicarii a crescut enorm in ultima perioada, dupa cum a crescut si impactul sau in randul publicului. Tendinta este spre social media. Nu putem insa vorbi prea curand despre o inlocuire totala a mass media.

Mass media este inca foarte importanta – atat din punct de vedere al puterii de penetrare (sunt categorii intregi de public care nu sunt atinse de social media si la care se poate ajunge doar prin mass media), cat si din punct de vedere al content-ului. La noi, in general, social media se pastreaza la un nivel destul de superficial si este valoroasa cu precadere pentru partea de opinii si noutati; daca ne gandim numai la zona economica de exemplu, social media nu livreaza inca genul de analiza profunda si detaliata pe care o gasesti in presa; sigur ca exista si exceptii (industria de comunicare de exemplu, bine reflectata de fosti jurnalisti care acum sunt foarte activi in social media), dar regula asta este.

Activitatile de relationare cu media vor disparea doar daca presa (mass media – off line si on-line) va disparea, iar asta este greu de crezut in viitorul apropiat. Sigur insa ca ele inceteaza sa mai fie „miezul” activitatilor de relationare ale unui om de PR, pe masura ce alte categorii de influentatori capata putere in ce priveste formarea opiniei publice si pe masura ce individul insusi capata mijloacele de a-si forma o parere idependent, ne-mediat.

Care sunt directiile in care relatiile publice (in general) se indreapta?

Este foarte clar ca viitorul (daca nu deja si prezentul) este digital si asta schimba rapid regulile jocului. Am intrebat echipa The Practice si iata cateva schimbari pe care eu si colegii mei le vedem cu privire la domeniul relatiilor publice:

Obligatia la autenticitate: brandurile (de marketing sau corporatiste) trebuie sa renunte la dorinta de cosmetizare, iar comunicatorii trebuie sa reflecte realitatea si nu versiunea idilica a acesteia. S-au dus vremurile cand doar etica profesionala a fiecarui om de PR dicta gradul de transparenta a comunicarii. Acum companiile sunt obligate la autenticitate – daca vor sa se vorbeasca de bine despre ele chiar trebuie sa faca lucruri remarcabil de bune.  „Acts not ads”. Social Media a creat un nou nivel de influentatori. Orice consumator obisnuit are astazi, macar la nivel teoretic, puterea unui jurnalist de investigatii. In cateva ore, pornind de la un tweet, compania sau brand-ul pe care-l reprezentam poate fi denuntat, si intr-un final ruinat de oameni simpli care arata cu degetul spre inadvertentele dintre ce spun si ce fac brandurile sau companiile respective.

Depasirea job description-ului: ne asumam obiective noi, de business, dincolo de zona comunicarii (si mult peste aria traditionala a PR-ului), iar in atingerea lor angrenam o serie intreaga de alte metode care pana mai ieri se aflau „in curtea” altor discipline (interactive, advertising, BTL). Incepem sa gandim in termeni de campanii integrate atat cu sensul de integrare a audientelor (public extern cu public intern – un tip de gandire holistica specifica PR-ului), cat si cu cel de integrare a metodelor de comunicare. Aceasta tendinta nu este proprie relatiilor publice – si celelalte discipline tind sa-si depaseasca „patratica”. Va fi interesant de vazut in viitor cat de mult se vor dilua granitele dintre diversele specializari si cum vom ajunge sa fim cu totii…

Noul continut: vorbim de multimedia si de „consumer generated” – un continut lipsit de controlul comunicatorului, dar mai bogat, mai relevant, mai interactiv si cu atat mai valoros atunci cand este pozitiv pentru brand sau companie. Este momentul sa… „put public back in Public Relations” . Puterea nu mai e in mana comunicatorilor, ci in cea a receptorului. Oamenii de PR nu mai sunt cei care impun continutul, ci – daca sunt abili – cei care starnesc conversatia.

Comentează