M A N A F U *

MANAFU*

Cat costa o pagina de Facebook? (Part 1)

Nimic. Nu costa nimic sa creezi o pagina de Facebook. Poate doar cateva minute din timpul tau, dar nu calculam un cost pentru asta. Cat costa insa sa o faci cum trebuie, sa o dezvolti si sa te ocupi de intretinerea ei? Asta e alta discutie.

Unul dintre motivele pentru care social media au prins in randul companiilor a fost cel legat de costurile mici pe care adesea le presupun. Unii vorbesc chiar de “no-cost”. Dar stim bine ca nimic nu este gratuit. Exista undeva un cost in cele din urma.

Cand vine vorba de Facebook, de exemplu, si de un Fan Page pe care o companie il poate porni, trebuie sa ne gandim la niste costuri. Trebuie sa le luam in considerare daca suntem seriosi in privinta retelei sociale.

Eu vad costurile unui Fan Page structurate in patru parti:

  • costuri cu lansarea (crearea paginii)
  • costuri cu dezvoltarea (crearea unor aplicatii)
  • costuri cu intretinerea (actualizarea permanenta, om dedicat)
  • costuri cu promovarea (reclama)

Hai sa calculam impreuna aceste costuri! Va invit sa imi spuneti parerile voastre in comentarii, iar la final, cu ce am si eu in minte deja, facem un cost orientativ.

Cine incepe?

Ideea mi-a venit dintr-un infographic interesant descoperit zilele trecute.

35 comentarii

  1. RBoy says:

    Eu la “actualizarea permanenta” aș face-o pentru 150 de EUR pe lună

  2. Adi says:

    • costuri cu lansarea (crearea paginii) – are FBML, animatii in FBML, taburi
    suplimentare, alte add-onuri etc etc

    • costuri cu dezvoltarea (crearea unor aplicatii) – aplicatii PHP, Flash, cat de complexe aplicatiile, timing-ul de dezvoltare pentru o aplicatie e de 1 saptamana sau de 2 luni etc etc

    • costuri cu intretinerea (actualizarea permanenta, om dedicat) – exclusiv intretinere de content, content insemnand exclusiv posturi, intretinere un tab de “Discussion”, update-uri grafice si de dezvoltare? etc etc

    • costuri cu promovarea (reclama) – care sunt obiectivele campaniei? targetul atins? etc etc

    Concluzia, nu poti raspunde concret la intrebare, cel mult sa dai un interval, dar e mult prea generic. Exact discutia “Cat costa un site?” – intre 1 000 euro si 100 000 Euro.

  3. anne-marie says:

    Ce bine c-ai scris despre asta! Și eu mă tot gândeam cu cât ar trebui plătit un om care actualizează zilnic un fan page și aduce în medie 5 oameni noi. Și care trebuie să-și convingă și prietenii nu doar prin “Dați și voi un like”, ci cu argumente, de ce merită, cu ce se mănâncă brand-ul respectiv, cu ce îi ajută pe ei.
    Și la reclamă iar sunt pierdută. AdWords? Cât/ce/cum.

  4. radhoo says:

    Interesanta discutia. La partea de facebook app depinde de:
    1.complexitatea aplictiei
    2.cu cine o faci (freelancer mai ieftin sau cu o agentie, firma de evelopment)
    3.pentru cine (un brand mare va scoate mai multi bani de obicei)

    oricum, ca suma de pornire pentru ceva simplu 400-500 E si poate urca pana la cateva mii.

  5. Clar, muncesc degeaba. Underpaid all the way.

  6. radhoo says:

    @Madalina cam toti muncim degeaba :)) , scopul e sa vedem totusi cat “sa cerem”

  7. Ciumandocar says:

    Articolele astea in care vorbesti despre Social Media cu intensitatea si gravitatea unui om de stiinta prins intr-o discutie despre fizica nucleara ma dau pe spate. Sunt curios, tu ca SMO guru ce este, cam ce suma ai in cap pentru un fanpage bine pus la punct si promovat.

    Si cand spui “companie” specifica in detaliu cam ce fel de companie. Si Microsoft este tot companie si nu cred ca are nevoie de fanpage pe facebook.

  8. Am aprobat comentariul tau desi nimic din ce am gasit pe blogul tau nu m-ar indemna sa fac asta in mod normal. Prefer sa vorbesc pe acest blog cu oameni un pic altfel, daca nu iti este cu suparare. Si ca sa nu te las in ceata totala, poftim: http://www.facebook.com/Microsoft.

  9. Dorina says:

    depinde daca vorbim de servicii de agentie sau in sistem freelance..si mai depinde si de pretentii..
    – costuri cu lansarea (crearea paginii) – 100 euro, sa includa tab-uri personalizate, optimizare..
    – costuri cu dezvoltarea (crearea unor aplicatii) – depinde de aplicatie..intre 100 si 300 euro;
    – costuri cu intretinerea – 100 euro/luna
    – costuri cu promovarea (reclama) – facebook ads, as baga maxim 200 euro/luna si asta doar la inceput vreo doua luni; dc avem content e mai usor de atras fani..

    sunt orientative, poate costa si mai mult 🙂 eu sunt mai draguta cu colaboratorii mei 😀 in plus, ma bazez foarte mult pe continutul adus pe pagina pentru “engaging”

  10. Ciumandocar says:

    Nu vad de ce blogul meu personal are legatura cu aprobarea comentarilor aici.

    Cat despre facebook.com/Microsoft, normal ca exista, am spus ca nu are nevoie, in ideia ca nu este vitala dezvoltarii sale, o companie atat de mare nu are nevoie sa porneasca o campanie de promovare a fanpage-ului pe facebook. 😉

    SI daca tot vroiai sa imi dai peste nas si sa ma scoti din ceata puteai sa ma lamuresti cu costul ala orientativ.

  11. cristian, vei avea raspunsul intr-un alt post!

  12. Multumesc tuturor pentru sugestii. Mai asteptam! La final, compilez si cu ce am si eu din research-ul meu personal.

  13. manu says:

    pentru aceasta pagina:
    http://www.facebook.com/Coriolan.Bijuterii

    Echipa de marketing ‘in-house’ (timp efectiv de munca, din Octombrie 2010 pana acum)
    – 50 ore Strategie/project leader (research, proceduri , control)
    – 250 ore Web developer/campaign manager
    – 200 ore Copywriter/community manager
    – 30 ore Designer
    Destul de multe ore de munca; pentru toti 4 a fost prima data cand am facut asa ceva, si primul proiect la care am lucrat impreuna.
    Am refolosit fotografii de produs care erau deja facute pentru site, articole scrise pe blog, clipuri video de pe canalul propriu de YouTube.
    De cand am trecut tab-urile custom pe iFrame-uri s-a lucrat mult la tracking (integrare in Google Analytics).

    Costuri de promovare pana acum
    – 600 eur – premii pentru 2 concursuri, unul in Ianuarie si unul in Aprilie (nu i-am obligat sa dea like ca sa participe la concurs)
    – 260 eur – Facebook ads (campanii targetate pe diferite segmente de public) – CPC intre 0.04 si 0.10.

  14. Sabina says:

    Nu am voie sa spun preturile de agentie, clar e ca e o diferenta intre pretul unei agentii si a unui freelancer. De exemplu ce spune Dorina poate fi la freelancer dar si asa e putin. La agentie, inmulteste cu 5 sau 10 unele cifre 🙂

  15. Anca says:

    Mentenanta este cea mai importanta, pentru ca iti asigura constanta in comunicare. Presupune content de calitate si grija fata de fanii tai, atatia cat sunt ei. Iar costul ei este de cateva sute de euro lunar. De altfel, cineva din interiorul companiei poate face cu usurinta acest lucru si nu te costa mai nimic…

    Partea de dezvoltare depinde de aplicatie si de gradul ei de complexitate.

    Ideea e ca te costa putin prezenta pe Facebook, dar te costa mult absenta de acolo si stiu cel putin un brand mare care inca nu are curajul sa faca pasul in aceasta zona.

  16. Catalin R says:

    Dezvoltarea unui Tab nu ar trebui sa depaseasca 500 EUR. Cu toate ca un Tab poate contine o intreaga aplicatie interactiva si atunci costurile de dezvoltare si implementare sunt mai mari.
    Comunicarea pe Facebook se face planificat cu obiective prestabilite, deci pe langa omul dedicat care updateaza continut acolo mai trebuie cel putin un om care sa masoare o multime de lucruri.
    O pagina pe Facebook pentru o companie poate costa mult. Foarte mult.
    Din experienta proprie pot spune ca nu poti tot timpul lucra cu freelanceri pentru dezvoltarea aplicatiilor de orice fel. Trebuie sa fie profi. Si profi costa, deoarece nu e doar executie este si consultanta, si strategie, si integrare cu platforma, si mai multe lucruri. 🙂

  17. Interesant:) nu-mi dau cu parerea ca sunt novice, dar as vrea sa stiu cat face activitatea mea pe pagina personala.
    Pentru companii pare mai simplu: clientii nu sunt neaparat prieteni, cred ca este suficient sa le starnesti interesul si sa livrezi servicii de calitate.
    Dar, hai sa o spun: 300 de eur/luna tot cred ca face promovarea pe FB.

  18. Dorina says:

    @ Sabina Dap, ce am dat eu sunt costuri de freelancer. Ca nici eu n-am voie sa dau costuri de agentie 😀 le-am dat din ce am facut eu si pot compara rezultatele cu cele ale unei agentii. Conteaza produsul/serviciul si mesajele, cum interactionezi cu oamenii etc.

  19. BogdiP says:

    Lansarea sa zicem ca intra la pachet cu administrarea daca nu se cere nimic extravagant. In cateva minute ai scris cod-ul.
    Intretinerea ar fi intre 100 si 200 de EUR pe luna. Depinde cat de greu sau usor se obtin informatii de postat. Sau cat de prompt trebuie sa apara raspunsurile la interactiunile fanilor.
    Pentru Cercetasi nu cred ca as cere mai mult de 100 EUR daca ar fi sa fie pe bani. Idei de post-uri gasesti foarte usor. 🙂

  20. adspedia says:

    Nimic din ce ai scris nu ma motiveaza sa iti raspund, insa la faza cu pagina de Facebook a Microsoft, da.
    Si anume: crezi ca firme precum Pepsi, Coca-cola, GAP si altele au “nevoie” de pagina de Facebook pentru promovare, ca sa iasa din anonimat?
    NU!
    O pagina de Facebook da posibilitatea unui numar potential urias de oameni sa interactioneze simplu, cuantificabil si filtrabil cu o companie/brand si sa se organizeze intr-o comunitate.

    Este un principiu esential de marketing online sa lansezi un produs sau serviciu si apoi sa cresti o comunitate in jurul acestuia.

    Nu e destul sa fi mare si ultra-cunoscut, daca nu interactionezi cu acei consumatori ai tai care se afla pe canalele specifice lor: ca varsta, format profesional, nivel de cunostinte etc etc etc

    Tocmai de aceea vei intalni firmele uriase prezente pe Facebook, Twitter, LinkedIn, Youtube etc … tocmai pentru ca acestea au invatat primele “nevoia” de a fi acolo. Si anume, nu ca sa devina cunoscute ci ca sa intretina discutiile cu oamenii care deja le cunosc si sa construiasca awarness si fata de cei care (poate?) NU le cunosc, dar se afla intre follower-ii/friends-ii unuia sau altuia.

    Sanatosi sa fim!

  21. Am primit oferte pentru http://www.facebook.com/rcaieftinro pornind de la 200 eur pt dezvoltare + 1000 eur promovare si alti 300 eur/luna pt actualizare permenanta, pastrarea si generarea de fire comunicationale. Adica ~5000 eur/an. Mult/putin, time will tell. Partea certa este ca nu de bani tine succesul cu un fan-page. Nu am gasit ofertanti cu succese rasunatoare in astfel de actiuni, in Romania. Constructia de brand in social media presupune: potential de viralizare si frecventa.
    Viralizarea: fa-mi tu un banc azi:)
    Frecventa – asta ti-o pot da orice content weaseli.

  22. roxani says:

    BogdiP, te voi contrazice nitel la faza cu ” Idei de post-uri gasesti foarte usor” 🙂
    Pentru ca o pagina de FB sa fie atractiva este nevoie de o munca de echipa: project manager, research-er, web designer, developer, editor.
    Pentru un editor, a gasi post-uri care sa poata creea un feedback pozitiv este extrem de greu. Nu poti posta orice, oricum si oricand.
    Editorul este cel care creeaza engagement-ul pe pagina, el este cel care da brand-ului a human face 🙂
    Referitor la costul intretinerii unei pagini de FB, variaza in functie de obiective.
    In mod cert incepe de la 1000 de euro ( pentru o pagina bine realizata) si poate ajunge la un cost lunar de 5000 de euro ( asta in cazul in care organizezi maxim 2 concursuri care au nevoie de development si investesti in Facebook ads).

  23. roxani says:

    O mica remarca 🙂
    Cine lucreaza intr-o echipa aflata in spatele unui brand, probabil ca ma va intelege.
    Efortul pe care il depune o intreaga echipa pentru a avea, intretine, crea o pagina cu adevarat WOW este inestimabil.

  24. BogdiP says:

    Eu ma refeream ca munca de research merge foarte usor pentru ca sunt 53 de grupuri in tara care fac multe activitati iar organizatia in sine are multe proiecte pe rol. Deci ai de unde alege.
    Dar intr-adevar ai dreptate. Am avea probabil rezultate mult mai notabile cu o echipa mai solida in spate. 🙂

  25. Cosmin says:

    Salut Cristi,

    Incerc sa-mi dau seama care e scopul acestui articol, caci ceva imi pare gresit, si, cum zicea un vechi cantec rap “Tre’ sa spun, tre’ sa spun”.

    Asadar, ce reprezinta acest articol? Pentru cine a fost el scris? Client/agentie/habarnisti? 🙂 Sper doar sa nu ajunga un fel de licitatie publica la care trag cu ochiul potentiali clienti, si-apoi vin la tine (tu fiind agentie sau freelancer, whatever) si-ti zic, pai stai, c-am citit pe blog la Manafu ca ziceau oamenii 100/500/1000 EUR etc.

    Este posibil ca, din lipsa timpului, acesti clienti sa fi citit pe diagonala printre comentarii (sau sa fi auzit de la cineva care a auzit de la cineva) si sa ramana in cap cu niste sume care n-au nici o relevanta pentru ei.

    De ce? Pentru ca sumele vehiculate nu-ti apartin tie, Cristi, ci celor care comenteaza, despre care eu unul nu stiu prea multe cand vine vorba de autoritatea in domeniu a acestor persoane – no offence. Exista si riscul ca clientul sa-i confunde pe acesti oameni cu persoane

    Ca sa fiu si mai on-topic si sa-mi aduc contributia la aceasta discutie, mi se pare foarte OK felul in care ai structurat costurile unei pagini de FB. Cat despre intrebarea din titlu – “cat costa o pagina de Facebook”, raspunsul e destul de simplu si il stim cu totii, cei care lucram in industrie: “depinde”.

    De ce zic “depinde”?

    Pentru ca Facebook (si Internetul in sine) e versatil si poti sa faci mult prea multe chestii 🙂 Costul variaza (si se calculeaza) in functie de:

    – obiectivele pe care le are pagina de Facebook (e pentru o campanie, e corporate, e “one hit wonder”?)
    – target (ce plaja ai, cati bani trebuie sa cheltuiesti ca sa te asigura ca exista o persoana care sa le raspunzi tuturor fanilor in timp util, presupunand ca acestia sunt interesati de content-ul tau si comenteaza in continuu)
    – de brand: e banca? e pentru femei? e pentru barbati? e mare? e mic? e hotel? e firma de deratizare? e Coca-Cola? e Dove? 😛
    – de tipul activitatatii de pe pagina: bagi trei statusuri pe zi, bagi trei pe saptamana <– ce costuri ai pentru a ajunge la aceste statusuri – research+copy? Faci aplicatii? Faci concursuri? Iti trebuie regulament, autentificari, o persoana care sa faca extrageri, sa aprobe castigatori, sa le rezolve doleante si contestatiile, trebuie sa le livrezi premii si sa te asiguri ca ajung, etc. Apropo, toate aceste chestiuni <– felul in care arata tab-urile, status-urile, comentariile, tonul vocii – reies dintr-o strategie bine pusa la punct. Care costa si ea.

    Sunt mai multi factori care intra in joc pentru a determina pretul corect, asa ca n-ai cum sa dai un pret corect, standard. Altfel spus, intrebarea mi se pare prea generala pentru o zona (internet – facebook – marketing) in care exista atat de multi factori care pot influenta activarea ta si pretul pe care il platesti pentru ea.

    Concluzie: nu exista un pret standard pentru o pagina de Facebook – poate varia de la cateva sute de EUR pentru un initial setup cu cateva tab-uri custom si niste recomandari cvasi-generale de bune purtare pe FB (pentru un client noob) pana la cifre cu mai multe zero-uri.

    Epilog: nu vreau sa ma bag prea mult in discutii despre cifre, ca nu-s om de vanzare, dar tineti minte ca "not all Facebook pages are created alike :)"

    Sper c-am fost macar putin coerent si scuze daca am scris prea mult, dar stii vorba ceea, dac-as fi avut mai mult timp, as fi facut-o mai la obiect.

    Numai bine!

  26. Ai scris cam mult! Ar trebui sa iti faci blog!

    Eu iti raspund scurt si cu o intrebare: Ce facem cu cei care nu au nicio idee despre aceste costuri? Cei care reprezinta firme mici-medii, care vor sa intretina o pagina si lucreaza cu freelanceri / colaboratori. Cei care nu au experienta marketing-ului si advertising-ului de brand mare sau multinational. Ei pe ce ar trebui sa se bazeze?

    Si doua aspecte pe care eu le consider importante:
    1) Oricine face ceva pe marketing, comunicare, advertising ar trebui sa stie ca are un buget de alocat si ca nu se face nimic fara banutzi. In cazul Facebook, traduc asta ca “e mai bine sa stii ca trebuie sa platesti si sa masori valoarea cheltuielii la final decat sa zici ca e moca si ca nu a functionat”.
    2) Exista in toate ariile comunicarii grile tarifare mai mult sau mai putin publice, de ce nu ar exista si pentru Facebook?

    Iti impartasesc insa ingrijorearea si acel “depinde”, desi e raspunsul pe care nimeni nu vrea sa il auda. Sunt decis sa nu creez ceva de genul “lista de preturi de pe Manafu.ro”, asa ca o sa cantaresc la final ce voi pune pe blog.

    uite ca pana la urma am scris si eu mult.

  27. [D][S][N] says:

    Sa vedem partea a doua, zic!
    Se anunta cu atat mai interesanta 🙂

  28. Ma bucur ca am gasit aceasta postare.
    Personal am primit multe intrebari de la potentiali clienti de genul “de ce sa platesc pentru o pagina de Facebook daca o pot face si singur?” .
    In RO se cunosc prea putin avantajele promovarii prin social media si cand vine vorba de preturi aici clientii vor termene de comparatie. Cand am facut propuneri cu oferte de pagini de Facebook m-am gandit ca nu este profesional sa le rup total din INTREGUL care se numeste SOCIAL MEDIA; sunt taburi folosite in pagini de Facebook pentru Twitter, LinkedIn, Youtube, Feeduri de Blog, gen Landing Page, etc. Asa ca mi se pare normal sa-l anunt pe client despre avantajele promovarii in general pe Social Media si in mod special printr-o pagina de Facebook.
    Un tab de pagina de Facebook poate incepe de la 50 Euro si poate ajunge la 5000 Euro si nu exagerez cu nimic. Apoi sunt costurile de hosting ale taburilor dintr-o pagina, care sunt intre 10-25 Euro/lunar.
    Upgrade-ul lunar al taburilor se contabilizeaza separat depinzand de numarul de ore lucrate. Promovarea pe Facebook Ads este separata si poate incepe de la un buget de 100 Euro/luna.
    Acum partea legata de “engagement” si de mentinerea “vie” a paginii este un lucru separat pe care de obicei nu il realizeaza creatorul de pagina de Facebook, aici intervine o persoana specializata pe social media. Costurile acesteia includ si celelalte retele sociale>Twitter, LinkedIn, YouTube, flickr, etc si ajung intre 500-10000 Euro/luna.

  29. alexandra says:

    buna ….am citit commenturile tuturor ….si am si eu o intrebare…cat costa pana la urma o reclama pe Facebook Ads? ….. nu de ala dar sunt interesata pentru un proiect la facultate in care ni se cere sa specificam acest lucru ….si nu prea reusesc sa inteleg de fapt procesul. In speranta ca voi primi un raspuns…multumesc 🙂 iar daca ma abat de la subiect imi cer scuze.

  30. VIPE says:

    Alexandra, o reclama Facebook ad costa atat cat costa si Google Adwords adica un minim de 50$ parca si de acolo te extinzi cat doresti!

  31. VIPE says:

    Se pare ca e o problema la modalitatea de a trimite comentarii asa ca ma vad nevoit sa scriu din nou…
    O pagina Facebook costa mai mult sau egal cu cat costa realizarea si mentenanta unui site insa are nevoie de mult mai multa atentie.
    O pagina Facebook are sa zicem nevoie de un reprezentant online al companiei ce este prezentata, de un om de cuvant, de un bun SMO, de un designer bun, de un scriitor bun, de un realizator after effects bun, de un om cu idei si cu atractie la grupurile sociale.Daca nu are asa ceva si pune un habarnist care stie doar sa vorbeasca/scrie iar restul e pauza apoi il mai si crede profesionist, e doar o companie care habar nu are de Facebook si a pus un angajator de strungari sa angajeze:))

  32. CLAUDIU says:

    ma eu unu eu cred k facebockul e de doi lei sincer acum stiu k nu are nici o treaba cu ce zici uh eu mi-am facut cont acu 4 zile a 5 zi knd dau sa intru pac nu mai merge ,din cate am inteles de la alti se spune dak fac alti reclamati la pagina ta de ex:spam si multe alte chesti ti-l blocheaza dar chestia e k nu am suparat pe nimeni si mi la blokt fara nici un fel de pik dar ma eog ii de doi lei facebockul ,Aaaaaa si k sa revin la c ai spus UH ai perfecta dreptate nimik in lumea asta nu e gratis totul se plateste pana la ultimul pai iti jupoaie pielea asta de pe tine si nu mai stiu cum fac sa te mai atrag sa fac bani ASA K AI PERFECTA DREPTATE 100% . P.S.aveti grija de voi Claudiu PEACE!!!!!

  33. flory says:

    deci…ca sa ai o pagina pe facebook(nu un cont facebook) trebuie sa platesti bani? va rog lamuritima si pe mn!

  34. […] facut o sinteze a comentariilor din postarea lui Cristian Manafu cu acelasi […]

  35. […] al paginii de Facebook a companiei, pe lună? Găsiți mult mai multe informații despre subiect aici, pe blogul lui Manafu, unde discută pe larg (citiți secțiunea de comentarii) despre costul […]

Comentează