M A N A F U *

MANAFU*

Facebook a murit! Traiasca Facebook! (Part 1)

dreamstime_s_19642567

Nu exista nicio alta platforma de comunicare care sa fi fost adoptata atat de repede pe o scara atat de larga precum Facebook. Si nu ma refer la utilizatorii obisnuiti, vorbesc mai degraba despre companii.

In acest moment, numai in Romania, sunt peste 25.000 de pagini de companie / organizatie / brand / blog / site-uri / vedete samd. Facebook este de altfel platforma principala de comunicare pentru cele mai implicate companii in social media.

Mai mult, Mugur Patrascu spune ca 50% din bugetul pe online al brandurilor FMCG din Romania se duce deja pe Facebook. La nivel mondial, investitiile in reclama in retea ating valoarea de 6 miliarde $.

Asadar dupa ce au alocat multe resurse (bani, echipe, timp), dupa ce au pus reteaua sociala la loc de cinste in strategia online, companiile au motive de suparare cand vad ca interactiunea pe paginile lor a scazut dramatic.

Asteptari gresite

Companiile au avut asteptari gresite de la Facebook inca de la inceputul “relatiei” lor. Au crezut ca reteaua e o forma de reclama gratuita. Este un loc in care oamenii “abia asteapta” sa vada sau vor vedea cu siguranta toate mesajele promotionale. Au trait chiar cu impresia ca “fanii” lor vor primi in News Feed fiecare status. Au sperat ca vor obtine PR gratuit.

Cand au aflat ca posturile lor ajung (organic) doar la 16% dintre fani, s-au intristat un pic, dar au continuat sa fie active. Ba chiar au pus bani in Facebook Ads. Acum isi pun probabil intrebarea: “Daca ajungem la sub 3% din fani, merita sa mai alocam resurse?”. Raspunsul va fi cu siguranta “Da!”. Au facut-o inainte, o vor face si acum.

Ce lectie a dat Facebook

Toata aceasta poveste cu scaderea interactiunii este de fapt o lectie de comunicare pe care Facebook a dat-o tuturor. Schimbarile recente “forteaza” companiile sa invete sa creeze continut mai bun, care sa devina viral si sa atraga click-uri. Daca vor renunta la copy-paste-ul din comunicarea traditionala (oricare ar fi ea) si isi vor adapta mesajul la asteptarile oamenilor activi in retea, vor reusi sa ajunga un public mai mare. Doar sa nu imprumute “Soc si Groaza!” si “Click aici ca sa…” din presa online.

©  | Dreamstime.com

8 comentarii

  1. Stefan says:

    Foarte bine punctat. O alternativa foarte buna ar fi Google+ momentan, dar cu siguranta si acestia in ceva timp vor proceda la fel cum au facut cei de la Facebook sau vor adopta strategia pe care o au la Youtube cu bagatul reclamelor pe gat cu forta.

  2. Șerban says:

    Oooo, daa! M-ai uns pe suflet cu articolul ăsta! Să le explici și micilor „boicotari“ cum stă treaba, că poate au impresia că merge peste tot cu promovare de zero calitate.

  3. rivi says:

    eu zic ca treaba asta este gandita pentru profitul facebook pe de o parte dar cu impact si in randul utilizatorului de rand care ar trebui sa vada mai putin din randul paginilor, mai mult de la prieteni

  4. DanielP says:

    Facebook, pe 6 decembrie, a setat automat, tuturor utilizatorilor ca in news feed sa le apara Top Stories in loc de Most Recent. Poate pe chestia asta ar trebui sa se axeze companiile. Sa convinga utilizatorii sa isi schimbe la loc acea setare.

    http://sharemobile.ro/data/share/xuereb/automat.JPG

    Daca fanii sunt convinsi sa isi schimbe acea setare, reach-ul creste maxim.

  5. Si totusi din articol reiese ca facebook-ul este baiatul bun. Da-mi voie sa nu fiu de acord si sa cred ca facebook este un baiat lacom.

    Uite eu de exemplu eu am acum un post cu peste 400 de share-uri fara nici un banut cheltuit, in derulare pana la Craciun.

    Frica mea este ca la un moment dat facebook-ul “o sa-si bage coada” in promovarea naturala si rezultatele bune o sa fie doar cele platite.

  6. Larisa says:

    Cu siguranţă vor interveni şi la ce devine uşor viral prin simplul fapt că este lansat de un om cu o anumită influenţă sau că este vorba de un subiect care sensibilizează o anumită nişă.

    Până la urmă, îşi asumă schimbările astea presărate cu praf de lăcomie…

  7. Cristian vrea să atragă atenția asupra realității promovării pe Facebook dar cred că ipoteza de la care utilizatorii și companiile trebuie să plece este următoarea: Facebook este o companie privată.

    Facebook nu este un ONG care ajută oamenii să comunice și să distribuie idei. Nu este un non-profit, nu este o faptă bună pentru miliarde de oameni, nu este Internetul însuși.

    Facebook va face ce va vrea și nu prea avem ce face să ne împotrivim. Și va face greșeli și va muri la un moment dat, ca orice serviciu online. Cu aceste gânduri să plecați când vă hotărâți să investiți timp și bani pe Facebook.

  8. Serban says:

    @Florin Grozea: Pe ideea ta aș putea da exemplu tabloidele și tembeliziunile care promovează fel și fel de persoane și/sau activități. Orice informație are publicul ei. Nimeni nu moare, doar se transformă. Ca Jeana.

Comentează