M A N A F U *

MANAFU*

Cum sa nu platesti tarife mari la Uber

Zilele acestea, multă lume s-a plâns pe Facebook și nu numai că, în noaptea de Revelion, Uber a taxat cursele în București cu un tarif de până la 7 ori mai mare față de cel de bază. În US, s-a ajuns la 9 x prețul de bază, iar în Australia, cineva a plătit 368$ dolari pentru o cursă de aproape o oră.

Pentru că Uber devine mainstream și la noi și pentru că mulți sunt dezamăgiți de tarifele dinamice (surge price) chiar de la prima întâlnire cu aplicația, m-am gândit să ofer acest foarte scurt ghid prin care pot fi evitate tarifele mari.

Să înțelegem tariful dinamic al Uber

uber-pret-dinamic

Uber funcționează după regulile unei piețe animate de cerere și ofertă. La fel se întâmplă de ani de zile în industria hotelieră, în cea a liniilor aeriene sau la rent-a-car. Și în aceste cazuri există tarife dinamice.

Revenind la Uber, când cererea în aplicație este mare, prețul crește și tu faci cunoștință cu tariful dinamic. În imaginea 1, noul cost este 2,0 x prețul de bază. Mai mult, Uber îți dă informații și despre costul minim al unei curse (10$ în cazul de față).

Dacă accepți acest preț, ești condus apoi într-o altă “pagină” (imaginea 2) în care ți se cere să introduci cele 2 cifre ale tarifului dinamic. În cazul exemplului de față, tastezi 2 și 5, așa cum ți se spune clar în pagină. După acești 2 pași de confirmare, poți plasa comanda. Deci mai dai încă un “click”. Pentru a vedea o estimare a costului călătoriei, după ce ai introdus locul de plecare și destinația, apasă pe Fare Estimate.

Există și un instrument de estimare online prin care poți calcula prețul unei călătorii, cred, oriunde în lume: Uber Estimator. Am mai găsit și aplicația Cut the Surge (iOS), care teoretic îți arată în ce zone din vecinătatea ta sunt tarife mai mici.

Dacă nu accepți prețul mărit, poți să ceri în aplicație să fii anunțat când tariful dinamic scade (Notify Me When Surge Ends). Vezi din nou imaginea 1. Din experiența mea, într-o zi obișnuită, prețul scade cam în 15 – 20 de minute.

Dacă tariful nu scade, ori aștepți mai mult, ori alegi alt mijloc de transport. Nu e o mare filosofie!

Ce s-a întâmplat în noaptea de Revelion?

Deși Uber i-a întrebat de 2 ori (așa cum am arătat mai sus) dacă acceptă tariful mărit, utilizatorii au apăsat cu hotărâre pe Request Uber (X, Select, Black etc). Din acel moment, responsabilitatea pentru prețul final al călătoriei a fost doar a lor. Uber poate fi tras la răspundere doar dacă șoferul alege o rută ocolitoare, mult mai lungă. Mi s-a întâmplat mie la Milano.

Ce am facut? La final de cursă, am scris în aplicație ce s-a întâmplat. Am primit repede un e-mail de la customer care în care mi s-au cerut detaliile călătoriei. După o zi, am mai primit unul în care mi s-a dat dreptate și mi s-a spus că tariful a fost recalculat, urmând să mi se restituie în cont diferența.

Plângerile la adresa tarifelor de Revelion nu sunt o noutate pe alte piețe. De aceea, Uber a făcut și în România un ghid special pentru această noapte. Despre Surge Price, compania a scris câteva articole pe blogul oficial, în ultiii ani. Informații deci există, trebuie doar să le cauți. Eu am găsit, de pildă, acest grafic din 2013. E drept, provine din US, dar cred că se potrivește și pieței noastre.

tarife-uber

Ce trebuie să înțelegem este felul în care funcționează sistemul. Principiul de bază al Uber este să ofere tuturor posibilitatea de a găsi la un moment dat o mașină, dacă aceasta se află în proximitate. Dacă nu ar exista surge price, te-ai afla în situația cunoscută din taximetrie, când suni la dispecerat încontinuu și fie e ocupată linia, fie nu sunt mașini. Prin sistemul Uber, măcar știi că există o mașină pentru tine la un anumit preț. O vrei sau nu o vrei, e alegerea ta. La urma urmei, confortul costă. La fel și neatenția.

***

Off-topic, Black Cab a avut o campanie intensă pentru Revelion. Oricât de mult mi-ar plăcea Uber, eu aș fi optat pentru Black Cab pe 1 ianuarie. Așa am făcut la Summer Well și când am plecat la aeroport foarte devreme.

UPDATE: Un articol oarecum în aceeași notă puteți citi și la Ionuț Bunescu. O explicație despre prețuri, cerere și ofertă, citiți pe Logec.

 

Tags: , , , ,

6 comentarii

  1. Uber este o alternativa si mecanismul dinamic de licitatie a tarifului de transport, interesant. Probabil compania are niste algoritmi sofisticati de model de business, pentru a urmari sa iasa pe plus, este nevoie de ceva matematica si aplicatii, plus forta de munca pe partea de econometire. In opozitie cu asta, modelul coventtional de taximetrie, desi conservator, este mai usor de manageriat, desi acolo competitia a dus pretul destul de jos si a scazut calitatea personalului. Nu cred ca Uber va rezista pe toate pietele si pentru orice segment de public. Este in expansiune din n motive, dar nu cred ca iese pe plus doar din exploatare, ci din atragere de fonduri. In ce priveste folosirea Uber in Romania, cei ce au masina sunt foarte multi, parcarile bucurestene cel putin, sunt pline. O cursa la Otopeni, nu am osta pe comanda mai mult de 40 de ron cu surplus cu tot. Iar de lipsa de masini, putem vorbi doar in “varfuri”, taximetrele “atarna” toate colturile de strada. Da, este un exemplu interesant si controversat de sharing economy, dar inca nu ofera foarte mult fata de modelul conventional. Cand primesti un taximetru in 3-4 minute, folosirea unei aplicatii sofisticate de tarifare, pare un vis pentru jucatorii la bursa, dar nu pentru average taxi farer.

  2. […] Comunicat RATB, Știre ProTV, o altfel de argumentare, la Manafu. […]

  3. […] Inceputul de an ne prinde cu o luptă împotriva Uber. Din curiozitate, în urma articolelor citite, aseară mi-am instalat aplicaţia şi m-am jucat puţin cu ea. Nu are rost să comentez dacă iţi indică sau nu preţul dinamic, dacă te întreabă sau nu înainte accepţi pretul ridicat sau cum să plăteşti mai puţin cu Uber (aici/aici). […]

  4. Incerc sa fiu avocatul taximetristilor si spun urmatoarele:

    1. Taximetristii nu au voie, CONFORM LEGII, sa aiba alte tarife decat cele afisate. Iar tarifele se pot schimba cu niste mii de hartii (aflasem o legenda, cum ca Taxi2000 a apucat sa anunte 1.75/km crezand ca si ceilalti vor scumpi kilometrul, apoi a ramas in offside si acum plateste din cauza asta). De ce unii au voie si altii nu (ca principiu)?

    2. Din ce am inteles eu (link aici – http://www.kmkz.ro/recomandari-2/tepe-recomandari-2/teapa-uber-de-revelion-cum-sa-dai-200-de-lei-pe-o-cursa-de-11-kilometri/) este ca estimarea initiala era de 52 de lei. Diferenta de la 52 la 200 de lei e enorma.

    3. Tot ca principiu, soferul de RATB care a condus in noaptea de revelion a primit de 7 ori banii pe care-i primea intr-o zi normala? Principiile se aplica doar la unii, la altii nu?

    Eu sunt printre cei care nu a prins taxi de revelion, dar care a avut norocul sa prinda un ratb. Nu am cont de UBER si dupa chestia asta imi dau seama ca nici nu trebuie sa-mi fac.

  5. 1) Eu din ce stiam, taximetristii pot alege un pret nu mai mare de 3,5 lei (vezi Taxi Grant). Există sau exista o companie care avea un pret mai mare de 1,39 si mai mic de 3,5. Stiu de anul trecut. Acum merg aproape exclusiv cu Uber.

    2) Daca e cum zici tu, Uber restituie banii. Poate nu toti pana la 52 de lei (e totusi o estimare), dar restituie. Ce omitem noi sa spunem e ca aplicatiile mai dau erori, asa cum si noi facem.

    3) Principiul acesta nu e valabil. Nu traim intr-o societate distopica. Fiecare domeniu, organizatie isi stabileste salariul sau felul in care plateste. De aceea exista sporuri in unele joburi. De aceea profesorii au activitate mai mica in vacante sau un program redus ca numar de ore. Mai cauta tu exemple.

  6. […] prețurile cu 20%, fapt ce a creat un val de ură după Revelion. Paranteză: Manafu are o teorie Cum să nu plătești tarife mari la Uber. Bun, deci Uber a mărit prețurile și a trecut la tariful dinamic, după ce a avut parte de buzz […]

Comentează