MANAFU*

Abonamente Evensys

Media: Unde este viitorul presei? (Part 1)

Se tot vorbeste despre declinul presei scrise si chiar se fac predictii pentru ziua – ma rog, anul – decesului ziarului traditional. Toate aceste vorbe au un fundament in evolutia pe care Internetul o cunoaste de cativa ani.

Vad in acest moment cel putin doua momente care au influentat relatia dintre presa scrisa si mediul online. Sunt si altele, dar acestea doua au avut si o influenta la nivel personal. Prima este tehnologia RSS. A doua este publicatia digitala sau e-paper. Despre RSS sper sa vorbesc intr-un viitor post, acum insa raman doar la e-paper.

Incep cu o scurta definire a termenului. Numim e-paper acea publicatie electornica ce are forma unei publicatii obisnuite, pastrand caracteristicile sale grafice si de structura si oferind totodata posibilitatea rasfoirii pe calculator.

Exista doua abordari pentru e-paper intalnite astazi: transpunerea unei publicatii existente in forma e-paper si realizarea unui e-paper original (doar pentru calculator). Exemple, de la noi, ar fi aici: Business Standard ePaper si MotorPlay.

De cele mai multe ori, editiile digitale ale publicatiilor existente presupun un cost, un abonament lunar sau anual de exemplu. Dar exista si perioade de trial gratuite. La Business Standard de pilda. In cazul publicatiilor digitale originale, in cele mai multe cazuri accesarea este gratuita. Si aici intalnim insa titluri contra cost. MotorPlay are o versiune in engleza pentru care cere 10 euro/ an.

Desi aduc mare parte din experienta unei rasfoiri reale si chiar unele facilitati (link-uri active, realizarea notitelor, posibilitatea cautarilor, integrarea unor pagini multimedia), aceste publicatii reprezinta inca o nisa ce intampina cateva mari provocari:

  • cei mai mult oameni prefera inca publicatiile traditionale
  • lectura pe calculator nu este intotdeauna o experienta placuta / facila.
  • se simte lipsa unui reader portabil (aici Amazon a facut un mare pas personal cu Kindle, dar mic globa)
  • versiunile mobile vor avea probabil un mai mare succes in scurt timp
  • tehnologia rss e preferata prin simplitatea sa de tot mai multi oameni

Toate aceste provocari vin cu intrebarea: Are sanse e-paper sa devina the next best thing pentru presa sau e doar o faza si o incercare de moment?

Tare mi-e teama ca presa digitala va ramane in continuare o nisa oricat de mult ar creste interesul, ca nu va depasi presa tiparita in audienta si ca la un loc cu aceasta va fi doborata de publicatiile online si formele pe care acestea le vor cunoaste in viitor.

Dar chiar si asa, este o zona care ar trebui exploatata de toti publisherii, caci vor avea la indemana o noua forma cu care vor fideliza sau atrage o parte din cititorii pe care poate i-au pierdut in varianta tiparita. Mai multe canale de distributie inseamna mai multe oportunitati de a atinge tinta, nu?

La noi, am observat zilele trecute o initiativa interesanta in domeniu: de anul viitor vor fi auditate si editiile digitale, urmand ca in septembrie 2009 sa avem primele cifre. Poate aceasta noutate ii va face pe multi editori sa ia calea digitalului.

Insa in momentul in care fenomenul e-paper va creste si mai mult, vom vedea foarte multe publicatii independente – cum e MotorPlay astazi – care vor da alte batai de cap (a se citi “vor lua din audienta”) publisherilor traditionali.

Pe piata locala exista in acest moment 5 furnizori de solutii pentru e-papers: Arxia, enLife Media, e-Bright, Siveco si Implement Studio (publisherii MotorPlay).

Comentează