MANAFU*

Abonamente Evensys

Ce se va intampla cu comentariile negative?

Am zis recent pe Twitter ca pe YouTube intalnesti cei mai rai comentatori. Si cand spun “rai”, sunt destul de bland. Nu am facut turul marilor site-uri de continut, insa putem agrea cu totii ca acolo unde avem mari comunitati de comentatori, apar si cele mai multe mentiuni care ne surprind prin rautatea, ura si iresponsabilitate lor. Evident, si platforma care gazduieste comentariile are un rol in acest scenariu.

De ce vorbesc despre comentarii acum? Vad in jurul meu tot mai multe semne de ingrijorare printre oamenii din companii, legate de comentariile intalnite pe site-urile unor publicatii, bloguri sau forumuri.

Si toti se intreaba daca se va intampla ceva in viitorul apropiat, daca publisherii vor schimba ceva in sistemul de moderare, daca vor aparea reguli etc.

Cu siguranta, nu vom vedea transformari in masa. Pe bloguri, fiecare are o politica proprie de acceptare a comentariilor. Pe forumuri exista moderatori si cateva reguli de baza. Dar chiar si asa, mai trec si comentarii nedorite. Cred ca mai degraba schimbarile vor veni din partea publisherilor mari, cei care vor dori sa aiba comunitati curate. Scandalul poate vinde astazi, dar in viitor va conta mai mult o comunitate mare si fericita.

Engadget a facut un pas mare in acest sens, oprind acum cateva zile comentariile si imbunatatind sistemul de moderare. Zic ca este un bun model pentru toata lumea.

14 comentarii

  1. Simona says:

    Da, am citit si eu stirea respectiva de la Engadget. Chestia e ca inca, din ce am observat eu, majoritatea isi cuantifica “valoarea” site-ului/blogului dupa numarul de comentarii. Daca se va intampla si la noi sau nu, ramane de vazut.
    Oricum, calitatea intotdeauna va bate cantitatea, zic 😀

  2. Dan says:

    Conteaza foarte mult si ce tip de comentarii negative – poate ca pentru unele firme este bine sa afle si opinia clientilor – ce ii nemultumeste – ce s-ar putea schimba in bine… Stiu ca se tem de asta, dar cred ca totusi comunicarea cu clientul poate sa ajute un brand.

  3. Pentru bloggerii… normali – „pe persoana fizica”, adica – este ceva mai simpla moderarea. Dar nu stiu cum o sa rezolve marii publisheri.

  4. zoso says:

    si ei pot avea o politica a lor, daca vor. daca nu, merg pe burtă si spun ca n-au oameni.

  5. b.Catalin says:

    e delicat insa faptul ca majoritatea comentariilor rautacioase apar datorita rasismului , sau cel putin asta vad eu cel mai des .

  6. Alexander says:

    Fiecare isi face singur regulile de moderare/publicare a comentariilor negative, nu vad de ce s-ar proceda altfel in cazul marilor companii sau a siturilor unor publicatii importante. Daca m-as ocupa cu moderarea comentariilor unui astfel de site, as sterge absolut toate comentariile negative, obscene, vulgare, care nu au nici o legatura cu subiectul, iar pe celelalte le-as publica integral, cenzurand eventual cuvintele excesiv de vulgare. Consider ca orice opinie conteaza si trebuie facuta cunoscuta si celorlalti. Daca cineva lasa un comentariu negativ care depaseste nemotivat limita bunului simt si a decentei, acea persoana nu face decat sa se faca de ras si sa dovedeasca nivelul la care se afla.
    @b.catalin Cred ca mataluta nu pricepi notiunea de rasism. La noi in tara sunt extrem de putini negrii si un numar insignifiant de chinezi si alte natii. Nu stiu unde vezi tu rasismul. In ceea ce priveste ura fata de alte nationalitati ( in special unguri ) fenomenul se numeste altfel. Cauta-l printr-un dictionar.

  7. trender says:

    Sunt de acord cu ce spune @Dan.
    Din punctul meu de vedere companiile ar trebui sa fie atente la aceste comentarii si sa le “controleze”, oferind solutii, contraargumente, incercand sa le schimbe parerea.
    Comentariile/Parerile negative argumentate si decente pot constitui o sursa buna pentru dezvoltarea viitoara a unui produs mai bun!
    Daca e parerea sincera a unei persoane si tu nu o afisezi pentru ca e negativa, asta nu inseamna ca problema respectiva dispare, dimpotriva, poate genera frustrari…

  8. Adrian Soare says:

    Comentarii negative au fost, sunt si vor fi. Face parte din dinamica sociala. Nu toata lumea e de acord cu tie. Valul de comentarii negative apare intr-adevar unde sunt comunitati mari.

    Youtube are sistemul ala de rating al comentariilor care la mine a functionat destul de ok. L-am setat ca tot ce are -2 voturi sa nu-mi apara.

    La noi daca te uiti pe Libertatea, Sport.ro, GSP, e macel in comentarii .

  9. Nişte moderatori pe site-urile unor trusturi de presă ar însemna un pas uriaş pentru mediul online românesc. Pe bloguri ne descurcăm.

  10. vasile decu says:

    Online-ul se dezvolta, creste chiar si la noi, iar daca acum spunem ca veniturile nu acopera costurile unei redactii similare unei publicatii de print, lucrurile se vor schimba. Incet, dar se schimba.
    Blocarea automata a unor cuvinte cheie e un pas obligatoriu, dar insuficient, dupa cum se stie. E ca nevoia de a avea sapun intr-o baie. Continuand paralela, e nevoie de cineva care sa se ocupe de “curatarea” comentariilor. Angajat, nu un soft. Cele mai nocive comentarii nu sunt cele cu limbaj vulgar (care poate transmite uneori o idee misto) ci cele cu prejudecatii, ura, atacuri la persoana etc. (cum bine spune si b.Catalin)
    Publisherii online trebuie (!) sa inteleaga ca au nevoie la fel de mult ca cei traditionali de corectori si moderatori.

  11. Marian Ringhilescu says:

    moderarea umana necesita costuri foarte ridicate,

    automatizarea prin introducerea rating-ului pt fiecare coment si o limita minima / maxima pt calificativele negative primite este o solutie de bun simt, in acest fel comunitatea se autoregleaza prin blocarea automata functie de limita maxima negativa a user-ului.

  12. Multumesc tuturor pentru interventii…

    Indiferent ca vorbim de companii sau persoane, nimanui nu ii este usor sa se confrunte cu comentariile negative.

    Eu le las la o parte pe cele care se refera la greseli personale sau experiente neplacute cu companiile. Cu ele mai poti trai si uneori reusesti sa deschizi un dialog cu comentatorul.

    Ii exclud chiar si pe cei care din lipsa de discernamant arunca cu usurinta vorbe grele in stanga si in dreapta.

    Eu ma refer la acele comentarii menite sa faca rau, cele mai multe create voluntar. Si ele vor fi din ce in ce mai multe!

  13. Cred ca trebuie sa facem o distincite clara intre comentariile negative si cele malitioase, fara a le mai lua in discutie si pe cele ce contin insulte si invective, care de altfel se exclud din start.

    Mediul online este un partener puternic al libertatii exprimarii de opinie, care in momente dificile se va transforma intr-un aliat al democratiei. Daca internetul va incepe sa fie prins in chingile unor reglementari abuzive, nu va avea de castigat decat cel care le impune si cu interese nu tocmai similare cu cele ale societatii in general.

    Eu sper ca cei din online sa se implice activ in protejarea libertatii acestui mediu si sa nu fie slabi de inger in fata unor argumente marginale (adevaruri si exemple reprobabile, cu care toti suntem de acord dar insignifiante in fata beneficiilor mediului online actual) si sa aiba falsa impresie ca internetul poate deveni mai bun atunci cand este restrictionat.

    Ideea este ca un internet fara restrictii in libertatea de opinie face mult mai mult bine decat un internet restrictionat. Daca am vorbi si despre rau, unde oare nu exista el?

    Am preferat sa aleg genul asta de comentariu si sa evit unul tehnic legat de monitorizare si tehnici de moderare. Privind lucrurile numai dintr-o perspectiva analitica, s-ar putea sa pierdem din vedere esentialul.

Comentează