M A N A F U *

MANAFU*

Gustul amar al antreprenoriatului

Daca vei cauta pe Google compania “Solve Media”, vei gasi acum o serie de articole pe importante site-uri si bloguri americane despre o solutie inovatoare de publicitate bazata pe celebrul si uneori enervantul captcha. “Haven’t heard such a creative idea in this field in a while!“, “That is cool“,  “Really good idea” – sunt doar cateva reactii pe care solutia Solve Media le-a starnit pe un blog, dar vei vedea multe altele in sursele online.

Si din ce am auzit (caut sa vad daca e adevarat) au “ridicat” deja cateva milioane de dolari pentru o prima finantare.

In urma cu un an, Razvan Tirboaca si Razvan Iacob si-au lasat job-urile sa dezvolte AdCaptcher, un serviciu de publicitate prin captcha. Disclaimer: sunt advisor la AdCaptcher. Cei doi au muncit mult la produsul lor si au trecut peste multe provocari pentru a-l imbunatati. L-au implementant la F5 Realitatea Catavencu si cand i-au dat drumul la liber, a ajuns pana in China. Este insa departe de a fi finalizat, insa functioneaza foarte bine asa cum e.

Cei doi Razvani au cautat pana acum cateva luni sa ajunga la diversi investitori, sa atraga atentia si chiar s-au straduit. Au facut cat au putut cu resursele lor si cu cateva relatii. Dar fara rezultate.

Am simtit o frustrare maxima in momentul in care am vazut corul de aplauze pentru serviciul Solve Media. Am simtit neputinta de a ne depasi conditia si condamnarea la anonimitate la care suntem supusi. Nu mai cred ca un proiect facut in Berceni poate avea succes international. Nu fara resorturile necesare. Dar despre ele in alt post sau chiar eveniment.

62 comentarii

  1. adspedia says:

    Nu se poate ataca “inventia” alora daca Razvanii nostri au fost primii?

  2. Alex Dumitru says:

    Asta tine foarte mult de promovare si de o investitie minima. Sunt enorm de multe metode de promovare gratuite si unele foarte ieftine care pot aduce un exposure destul de mare. Probabil cei de la Solve Media asta au facut.

  3. Manuel says:

    Fie inventia cat de buna, dar daca nu ai pe cineva care sa te promoveze atunci e de rau. Nu trebuie sa uitam ca centrul internetului este in Silicon Valey. Incercati sa intrati in parteneriat cu TechCrunch, vad ca ei au tot felul de stiri legate de net si au ceva legaturi. Sau poate Mashable. nu stiu exact cum puteti lua legatura cu ei. Presupun ca nu strica o incercare. Ati inregistrat marca voastra?

  4. mda…din pacate ultimele patru randuri din textul tau sunt extrem de relevante.

  5. E greu, intr-adevar. Mai ales cand proiectul tau are nevoie de niste contacte sau parteneriate seriose pentru a prinde tractiune.

    Cred ca ceea ce ne lipseste cu adevarat sunt persoane cu pregatire business care sa ia un proiect, sa creada in el, sa il traiasca si sa il respire, dar business. Persoane care sa ia proiectul, sa il creasca exact atat cat trebuie, nici mai mult, nici mai putin, si cu el in scutec sa sparga usi.

    Nu Berceni-ul sau Titanul sunt problema, ci faptul ca stam prea mult cu capul la cutie. Scriind cod mai degraba decat dezvoltand produse.

  6. Cristi says:

    Pai bun si a cui e vina? A faptului ca s-au nascut in Romania? Eu n-as zice, pentru ca alte proiecte au iesit si din Romania… e pur si simplu un ghinion pe care l-ar fi putut avea oriunde: sa nu prinda al lor si sa prinda unul similar lansat de altcineva…

  7. CaliVita says:

    Mereu incercam sa gasim vinovati in exterior, cand de fapt cauza principala a evenimentelor din viitorul nostru sta chiar in noi. In online poti sa fii oricat de bun ai fi, daca nu ai promovare nu prea ai cum sa razbesti, daca ai o idee buna si nu te pricepi la promovare sunt altii care se pricep, si poti colabora cu ei, si daca nu ai bnai poti sa ii rasplatesti cu actiuni la proiect, dar doar daca se reuseste.
    Ganditiva la chinezi si la indieni, care au ca natie o soarta si un destin mult mai greu decat romanii, si sunt si de acolo destui romani care au reusit, unul din ei este in top 10 mondial ca avere. Nu conteaza ca te nasti intr-o tara sau alta, conteaza atitudinea, viziunea, si punerea in practica a ideilor

  8. Alin says:

    Apropos de patente și înregistrare marcă. E drept costă ceva dar nu ai cum să te bați cu ei fără ..
    http://www.internetnews.com/webcontent/article.php/3836421/Microsoft-Seeks-Patent-for-CAPTCHA-Based-Ads.htm

  9. Alin says:

    @ Cristi Și da au primit finanțare de la trei fonduri: First Round Capital, New Atlantic Ventures și AOL Ventures.

    http://nothingtosay.firstround.com/2010/09/with-solve-media-youll-never-look-at-a-captcha-the-same-way-again.html

  10. Marius says:

    Eu cred ca nu v-ati promovat cum trebuie, exista techcrunch, mashable, boingboing, labnol and more… Nu cred ca au refuzat sa scrie un articol despre proiectul vostru, sincer chiar nu cred asta. Undeva a existat o problema si nu este faptul ca suntem romani.

  11. Marius says:

    Iata si un comentariu referitor la subiectul acesta:

    “Even worse than a captcha; since there are a limited number of ads and potential answers (unlike regular captchas which have a very large number of permutations), it would be possible to build dictionary attacks against the ads. Example:
    – Using a script, reload the page in a variety of browsers and capture the captcha element
    – Place them all in a public folder with a unique name each which is based on their md5sum
    – Run an aws virtual turck job to identify the words and submit to a web form

    Done, you have a catalog of all the potential captcha responses, and now 0wn all of the sites stupid enough to use it. “

  12. Ai perfecta dreptate, este imposibil sa reusesti pornind din Berceni si cautand sustinere si finantare in Pantelimon si Balta Alba. Ideea este cu siguranta ok, nu ma pricep la piata de publicitate suficient de bine incat sa spun mai mult.

    Am trecut si eu prin aceleasi dileme, si sunt sigur ca mai sunt multi altii. Tocmai pentru a apropia munca antreprenorilor de aici de expunerea, cunostintele si finantele celor din afara facem How to Web.

  13. Alex Dumitru says:

    la asta ma refeream si eu in comentariul meu. Sunt mii de bloguri si siteuri de stiri disperate dupa stiri de genul asta. Ma indoiesc ca le-au contactat si n-au vrut sa scrie despre ei. Pe langa asta, sunt si agentii de Press Release-uri care fac treaba foarte buna + multe multe altele. Dar tind sa cred ca nu s-a incercat nimic de genul asta.

  14. eugen i says:

    problema finantarii o au toate ideile in prima faza.
    dar exista solutii, nu stiu daca au aparut in Romania,
    oricum este vorba de finantare cu sume mici de la multi participanti,
    ideile se publica pe un portal si oricine poate sa investeasca.

  15. E foarte greu sa ajungi in mainstreem daca nu apari pe blogurile de mainstreem. Uita-te cat “zgomot” e aici, iti dai seama ce e acolo unde in fiecare zi apar o groaza de startupuri.

  16. Ce rost are sa mergi direct catre bloggeri sa stie lumea de tine, cand poti fi strict integrat in cele mai tari scripturi si pluginuri moca? Asta ar fi singura mea intrebare. Ne chinuim atat de mult sa ajungem la oameni si nu la solutiile pe care oamenii le folosesc…nu o sa inteleg niciodata ideea asta pur romaneasca.

  17. Bogdan says:

    Cristian, stii foarte bine ca nu tine doar de idee.
    Tine de locul potrivit, momentul potrivit. Probabil tine si de cuvintele potrivite.

    Ceea ce este clar este ca Balcanii nu sunt tocmai locul potrivit.
    Alt lucru clar este ca de la Brincusi la Cioran la Eliade la UberVu, singurii romani care au avut succes l-au avut in afara.

    Pentru ca dintr-un motiv nu foarte sigur, la noi in tara nu prea cresc idei marete, chiar daca semintele exista.

  18. Radu Ticiu says:

    Cristi, tu vorbesti despre amaraciune, imaginea pe care o folosesti in postul tau transmite furie, deznadejde si protest. Cred ca dracul nu e chiar atat de negru :)…

    Cunoscandu-i si eu (oarecum, ca de la Timisoara la Bucuresti si trecand prin Zagreb) pe cei doi Razvani si urmarind indeaproape evolutia ideilor startup-urilor romanesti regret faptul ca proiectul AdCapcher nu a inregistrat succesul celor de la Solve Media.

    Aparent, cei care au comentat postul tau pana acum nu stiu ca cei doi Razvani au scos capul in lume. Nu s-au oprit nici in Balta Alba, nici in Colentina. Au avut sansa de a participa la un mini-Seedcamp in februarie 2010, la Zagreb. Unde s-au prezentat, mai bine sau mai rau, au primit feedback de la mentori de diverse categorii (tehnici, de business) si chiar au discutat cu ceva investitori. Europeni, din pacate, dar nu asta este principala problema.

    Suntem inca debalansati, ca si startup-uri romanesti, fiind preponderent stapani pe aspectele tehnice si insuficient capabili sa “jonglam” cu viziunea de afaceri acunsa in aceasta “burta” tehnica. Jongleriile ar insemna, in primul rand intelegerea potentialului pentru satisfacerea unor nevoi reale ale utilizatorilor, comunicarea si promovarea ideii, evaluarea potentialului afacerii care are la baza ideea respectiva, atragerea celor mai adecvati partizani, parteneri si finantatori, etc.

    Cum comentam si pe Facebook, cred ca ar merita ca aceste semi-esecuri ale antreprenorilor romani sa fie mult mai in detaliu disecate si discutate. La rece, fara patima si atitudini de superioritate.

    Ar fi un bun exercitiu de invatare pentru cei care inca mai cred ca si plecand din, sa spunem Berceni, poti atinge succesul global in afaceri inovative.

  19. Alin says:

    Doi din fondatori au lucrat pe la Google și se pare că au avut foarte ușor acces la finanțare: First Round Capital, New Atlantic Ventures și AOL Ventures. Europa nu e America ):-

  20. nwradu says:

    Sunt curios daca nu exista metode de a proteja o anumita idee. De exemplu o inregistrezi la americani, ca patent. Eventual deschizi o mica firma in SUA pentru asta, in caz ca asa cere legea.

    Pentru ideile care vor sa devina internationale mi se pare ca un prim pas ar trebui sa fie acesta, cu protejarea tehnologiei pe piata europeana si apoi in UE.

  21. @nwradu buna gluma 🙂 Daca Edison gasea ideea becului iinregistrata acum tu dadeai la vaci sa manance si nu stiai ce e ala PC. O astfel de idee nu poate fi benefica, ea opreste progresul. Nu este nevoie doar de un cizmar sau doar de un frizer in lume, nu? Iar cum tu ai aceea idee pe care vrei s-o inregistrezi, e posibil ca eu deja sa o dezvolt cand tu o pui pe foaie…

    Trebuie sa privim mai global si cu mai putina fantezie business-ul 🙂

  22. McGogoo says:

    ai reusit sa imi adabcesti stare de tristete cu postul asta…
    pacat…

  23. dStanca says:

    Eu am o dilema. Ei au fost primii sau exista deja asta: http://adcaptcher.com/

  24. dStanca says:

    A, stai. N-am mai intrat demult pe site-ul vostru 🙂

  25. Geea says:

    Ideea nu e noua, era discutata inca de prin 2005 http://adverlab.blogspot.com/2007/01/captcha-advertising-part-ii.html si este patentata de unii in US de prin 2008 http://www.freepatentsonline.com/y2009/0210937.html Oricum, exista deja multe companii care fac asta, dar cei de la Solve Media au stiut la ce usi sa bata.

    Pana la urma ideea valoreaza zero nu numai fara implementare, ci si fara promovare. Iar un Seedcamp local la Zagreb nu reuseste sa inlocuiasca pitch-urile si networking-ul in Silicon Valley sau expunerea pe blogurile mari de tech.

  26. Geea says:

    @Marius, nu e chiar atat de usor sa ajungi pe Techcrunch & Co, gandeste-te ca primesc sute de solicitari pe zi de la toate startup-urile care se lanseaza in lume si ca majoritatea dintre ele vor fi ignorate. Nu zic ca e imposibil, dar e nevoie de mai mult decat un simplu email ca sa te bage in seama.

  27. totul tine de PRODUS, marketing si PR nu de faptul ca te-ai nascut in romania.

    http://baydin.com/blog/2010/09/from-55-to-70000-downloads-in-30-days/

  28. Cate proiecte au iesit?

  29. Eu i-am aratat articolul asta lui Razvan T! Dar deja lucrau la produs… si in plus, nici macar patentele nu i-au oprit sa mearga mai departe. Ei isi lasasera job-urile si credeau in ideea (abordarea) lor.

  30. Geea says:

    Eu voiam sa zic ca nu conteaza cati sunt inaintea ta, ci ce faci ca sa-i depasesti. Pana la urma o parte dintre cei care faceau deja asta erau din US si tot le-a luat-o inainte Solve Media.

  31. Radu Ticiu says:

    @Geea am pomenit faptul ca Adcaptcher a fost prezentat la mini Seedcamp Zagreb pentru a lamuri lucrurile acelora dintre comentatorii anteriori care parca ii compatimeau pe razvani ca nu ar fi vorbit decat in curtea casei si doar in soapta despre produsul lor, pentru ca nu le-ar fi spus nimeni ca pentru succes ar trebui sa incerce sa iasa in lume.

    O participare spectaculoasa la oricare dintre mini Seedcamp-uri poate fi trambulina spre un “major league” al investitorilor. Nici razvanii si nici alte echipe din RO nu au fost “spectacular enough” ca macar unul dintre investitorii prezenti sa ii “marcheze” sa investeasca in ei sau macar sa ii promoveze printre colegi.

    Pe de alta parte, urmarind discutia despre a fi sau a nu fi in Techcrunh, mi-a venit ideea sa verific daca macar in Crunchbase.com o cautare dupa “Adcaptcher” sau “Razvan” produce vreun rezultat relevant pentru discutia de fata. Incercati sa ghiciti rezultatul?

  32. Geea says:

    @Radu Ticiu Da, ai dreptate, au facut cate ceva (Seedcamp si alte cateva de genul asta) dar, asa cum ai remarcat si tu, nu suficient.

    Sunt foarte multe cai care trebuie incercate, vorba cuiva printr-un articol, “daca nu esti refuzat de cel putin o suta de ori pe zi, inseamna ca nu te straduiesti suficient”. Trebuie sa discuti cu sute de investitori, cu sute de ziaristi/bloggeri, cu mii de potentiali clienti…

    In plus, nici macar aparitia pe Techcrunch nu e finalul drumului, stiu multe startup-uri care n-au obtinut niciun beneficiu din asta, in afara de spike-ul de trafic.

  33. Geea, e frumos si foarte util articolul tau, dar parerea mea despre vorbele alea de duh al VC-ilor e ca sunt doar niste vorbe frumos impachetate. Si poate subiecte de filme din anii 90! Lucrurile se misca altfel in cercurile la care toata lumea viseaza!

  34. Nu inteleg chestia asta: cei de la VC-uri nu vor sa faca afaceri ? Cauta in felul lor sa fie prezenti pe piata internationala de startupuri si investesc in tot ceea ce cred ca le va aduce profit. De ce n-ar face asa ?

  35. Citind articolul asta incep sa-mi pierd din ce in ce mai mult din optimism. Asta pentru ca, trender, compania pe care o reprezint, se loveste zilnic de aceiasi problema.

    Companii din strainatate care lucreaza in aceiasi bransa, a word of mouth marketing-ului, au un succes fulminant. De exemplu, trnd are sedii in Germania, Austria, Elevetia, Franta, Italia, Spania, Norvegia, Olanda, si realizeaza campanii de word of mouth pentru cele mai mari brand-uri din lume. Actiunile se desfasoara la nivelul a mii de utilizatori care se implica in campaniile de Word Of Mouth, iar la noi, companiile, abia au incredere sa incerce o actiune cu cativa zeci de utilizatori.

    In Romania, e greu sa facem lumea sa accepte campaniile de Word Of Mouth derulate de trender, ca pe ceva nou. trender a fost mereu comparat cu direct marketing-ul, sampling-ul, etc.

    Si nu, nu e vorba ca nu am incercat sa ne promovam, ba mai mult, facem zilnic asta. Se pare insa ca romanii rezoneaza la promovarea prin Word Of Mouth altfel decat cum o fac cei din toata Europa.

    Din pacate nu cred ca tine de promovare, aici este vorba de mentalitatea autohtona. Romanii nu sunt inca deschisi la nou asa cum se lauda…

    Daca un proiect care a fost sustinut de tine, Cristi, nu a fost atat de apreciat, atunci ce sa mai spun de un proiect sustinut de o mana de oameni mai putin cunoscuti?

  36. Geea says:

    Cristina, piata romaneasca e in multe privinte la inceput, e greu sa o compari cu cea internationala. De multe ori servicii care merg pe international foarte bine, nu prind deloc in Romania.

    Cristi a venit aici cu o alta problema, si anume in ce masura un startup lansat in Romania are sanse sa se impuna pe piata internationala.

  37. Campaniile de Word Of Mouth Marketing sunt realizate din 2002 pe piata internationala, ma gandeam ca dupa 8 ani ar putea sa aiba succes si la noi, nu? In plus, romanii sunt o natie de oameni vorbareti 🙂

    De multe ori un start-up nu reuseste sa se impuna nici pe piata din Romania, atunci ce sa mai spun de piata internationala?

  38. cred ca povestile nu sunt ca-n ziare… sunt convins ca inca 1000 au mai avut ideea asta si inca 100 au succes pe diverse planuri locale.

    handicapul lor nu este tara de origine ci bugetul de promovare. totul se reduce la bani. ca sa ridici bani trebuie sa bagi bani. daca ai bani atunci ai pr, ai oameni care sa-ti faca promovarea, ai tot ce lipseste…

    oricum – e cel mai bun exemplu ca o idee nu face nimic daca nu ai si restul. si ca mitul studentului care a lucrat in camin si s-a facut milionar e valabil doar daca ignori cei 10 ani intre cele doua faze.

  39. aaa… si a doua chestie: relatiile din social media = zero. relatiile din offline pot avea ceva valoare DAR si alea tot cu bani se cresc/intretin… asta ca vedeam mai sus ca lumea are impresia ca globalizarea le combina pe cele doua

  40. Translate the above in english, send it to Arrington. Hell, I may even do it with a Google translate link.

  41. Ncu says:

    E aproape imposibil sa scrie de tine daca nu esti in the valley, nu te cunosc redactorii, nu esti introdus, etc… .

  42. Mircea says:

    Nu cred ca ei au fost chiar primii…dar si asa, au patentat solutia? Sau macar au aplicat ptr un patent international? Pun pariu ca nu….atunci nu ai ce ataca.

  43. Mircea says:

    Da, si din intamplare auzim de el :)…au facut ceva marketing? Nu prea cred…

  44. Mircea says:

    E adevarat, marketingul (sau promovarea, cum vrei sa o numim) e ultima pe lista de prioritati a unui antreprenor online (mai ales unul care vine din sfera tehnica).
    Multi mai au mentalitatea ca “if you build it they will come”…

    Acum nu vreau sa fiu rau, dar chestia asta cu lipsa de promovare o vedem si in alte domenii din tara. Cum ne promovam turismul? Uitati-va si o sa vedeti…nu o facem mai deloc. Poate ptr ca nu stim cum.

    Au fost destule cazuri de ingineri romani care au facut lucruri extraordinare si nu a auzit nimeni de ei. Stie cineva din afara de Henri Coanda? Eu nu am auzit pe nimeni din America sa stie…

  45. Mircea says:

    Lipsa de cunostinte despre promovare…asta e. Aici suntem campioni…

  46. Mircea says:

    Un trademark costa vreo $159 ptr SUA si $227 la Trademarkia.com. Nu e asa mult.
    Aici sunt costurile uni patent: http://www.ehow.com/facts_5012909_how-much-does-cost-patent.html

  47. Mircea says:

    Da, se poate inregistra. Costa, dar se poate.

    Treaba e ca daca cineva va pune in practica ce tu ai patentat (sau te copiaza daca deja ai implementat) atunci va trebui sa ai bani ca sa-l dai in judecata. Iar un proces costa si poate baga startupul tau in pamant rapid.

  48. milo says:

    there are many angers here but it doesn’t have to be. perhaps adcaptcher can seek to partner with solve media for mutual cooperation or to be purchased by them for European market opportiunities. This guys have very much money and power–look at investors they have and biography with google corporation. So I hope a happy ending here for adcaptcher