M A N A F U *

MANAFU*

3 efecte pe care butonul Dislike le poate avea pe Facebook

buton-dislike

Se vorbește de mult timp despre necesitatea unui buton Dislike pe Facebook. Nu am fost niciodată fanul acestei idei, ba chiar am considerat-o periculoasă.

Zilele acestea,  Mark Zuckerberg a făcut referire la un viitor buton Dislike, însă a subliniat că acesta nu va avea rolul pe care butoanele similare îl au pe alte platforme sociale (upvoting și downvoting). În opinia lui, acest buton ar putea fi folosit ca o modalitate de a arăta compasiune față de evenimente triste din viața noastră (pentru care un Like nu ar fi adecvat) și pentru a marca acele mesaje care nu au ce căuta pe Facebook. Declarația sa ne lămurește cumva, dar credeți că utilizatorii îi vor împărtăși viziunea?

De ce nu ar trebui sa existe un buton Dislike

Facebook a crescut într-un fenomen global datorită mai multor factori. La început a fost exclusivitatea. Nu oricine putea intra în rețea. Apoi a fost felul în care a controlat activitatea și interacțiunea comunității de la setările de privacy (puteai să rămâi vizibil doar pentru prieteni) până la designul unitar (ne-a ferit de atrocități vizuale cum erau pe Hi5). Nu în ultimul rând, butonul Like a fost un motor de creștere. Prin sentimentul pozitiv pe care îl induce mereu, Like-ul a devenit parte din viața noastră, o încurajare, o confirmare, o urare etc.

Pe de altă parte, se poate observa pe forumuri și bloguri că sistemul de upvoting și downvoting din comentarii naște noi obiceiuri. Unii participanți la discuție nu caută argumente valabile, ci mai degrabă răspunsuri spirituale care să le asigure voturi, iar alții folosesc downvote doar de dragul distracției.

Butonul Dislike, așa cum îl știm acum, ar putea zgudui acest Paradis Social. Iată cum.

1) Butonul Dislike va încuraja trolling-ul

Să ne uităm la comentariile de pe YouTube! Este locul în care se strâng cei mai mulți trolls. Este locul în care, pe vremuri, probabil doar unul din o mie de membri avea un nume real. Este locul unde conținutul este amentat (masacrat adesea) fără excepție de comentarii acide, gratuite și negândite. Parte din “răutate” se “datorează” și butonului Dislike.

2) Butonul Dislike va genera drame

Sunt studii care spun că Facebook are un impact destul de important asupra fericirii noastre zilnice. Nu fac eu o dramă acum dintr-un Dislike, dar o vor face alții. Așa cum sunt oameni care se supără că nu primesc Like la o poză, să ne gândim cum ar reacționa când vor primi Dislike.

3) Butonul Dislike va afecta activitatea brandurilor

Facebook este un loc de interacțiune pentru branduri. Dincolo de Like-uri și fani, brandurile caută engagement. Pozitiv. Un buton Dislike ar crea insomnii unor brand manageri și ar schimba strategia de comunicare pe Facebook. Le-ar fi mai ușor atunci să dea copy/paste unui clip de pe YouTube și să îl promoveze pentru reach. Sau să renunțe la Fan Pages.

Mark Zuckerberg vorbind despre butonul Dislike


Sursa foto: © Meikesen | Dreamstime.com

8 comentarii

  1. GM says:

    1. Vezi ce inseamna trolling. Cei care il fac, nu sunt afectati de like sau dislike
    2. Drame? Daca iti duci viata pe Facebook, traiesti deja cea mai mare drama.
    3. Insomnii pentru brandmanageri? :)))) Si partea proasta unde e? Poate asa, incep si ei sa gandeasca si avem si noi parte de campanii misto pe Facebook, ca sunt putine.

    Am vrut sa fiu Gica Contra, ca prea esti one-sided 🙂

  2. GM
    1) Poate nu s-a inteles, Dislike Button va creste trolling-ul. E cel mai usor sa trollezi asa. BTW, cred ca pe blogul asta a aparut prima data termenul de “troll” la noi.
    2) Aici banuiesc ca e doar o ironie fina. Atat.
    3) Asteptam sa spuna cineva asta. Am vrut sa o pun in post, dar am asteptat sa imi spuna cineva cum brandurile trebuie sa fie mai creative. E normal sa gandesti asa cand nu lucrezi in marketing. Vestea proasta este ca nu toate brandurile pot si vor fi vreodata creative.

    Am vrut doar sa te las sa gandesti dincolo de prima reactie!

  3. Bogdan says:

    De unde ai scos ca vor implementa buton de dislike?
    http://techcrunch.com/2015/09/15/the-sorry-button/

  4. @Bogdan:
    Facebook Is Finally Making a ‘Dislike’ Button | TIME
    ‘Dislike’ button coming to Facebook – BBC News

    Si pot continua cu alte exemple. Dar asa cum am spus si eu in post (si zice si Techcrunch), Mark Z a zis ca nu va fi ca pe forumuri si ca inca gandesc forma pe care o va avea acest buton. TechCrunch da niste variante acolo. Insa nu stim. Daca va fi ca pe YouTube, atunci cred ca se aplica ce zic eu in post.

    Articolul meu pune in perspectiva efectele ce pot aparea daca va fi un buton de Dislike clasic. Cred ca fata de altii care au scris pe subiect, am zis ce se intampla (ce a zis Mark Z + clipul lui) si am dat de gandit ce ar putea insemna un buton de Dislike clasic.

  5. Cred că va aduce și un spirit critic care va bloca unele mesaje pe Facebook. Adică, în loc să public un note pe Facebook, sau să pun un video sau să pun o poză, sau să scriu un status, sau să pun un link, o să mă gândesc bine de tot dacă chiar vreau să fac asta, și, eventual nu voi face asta.

    Paradoxal, asta e rău.

    I believe that everyone should write in public. Get a blog. Or use Squidoo or Tumblr or a microblogging site. Use an alias if you like. Turn off comments, certainly–you don’t need more criticism, you need more writing.

    Do it every day. Every single day. Not a diary, not fiction, but analysis. Clear, crisp, honest writing about what you see in the world. Or want to see. Or teach (in writing). Tell us how to do something.

    http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2011/09/talkers-block.html

  6. Bogdan Pana says:

    Ar fi fain sa se implementeze, cu siguranta nu o sa dai dislike postarilor proaste ale apropiatilor ci o sa le ignori ca si pana acum, dar macar in grupuri si pe pagini oficiale o sa putem filtra mai usor postarile de calitate. Ma gandesc ca daca vad postari cu 5 10 likeuri, OK, poate nu au ajuns la foarte multa lume si intru sa citesc, dar daca pe langa cele 10 likeuri vad 50 de dislikes, s-a cam dus cu postarea respectiva.

  7. L-ai pierdut pe cel de-al patrulea. Care?
    Pai e simplu. In loc sa comentezi ceea ce nu-ti place, dai doar un dilike. Acesta ve intrerupe dezbaterea unui subiect important. Pentru ca nu vei afla de ce ai primit dislike.
    Si… pentru ca nu poti afla, te abtii sa comentezi mai departe.
    Ori… Din polemici invatam cel mai mult. Din argumentele aduse, de catre fiecare dintre cei implicati. <3