M A N A F U *

MANAFU*

Ce trebuie să știi când îți faci biroul acasă

Am avut șansa să lucrez aproape 15 ani într-o companie ce practic a inventat uneltele și best practice-urile pentru lucrul din afara biroului. Dacă în 2003 trebuia să îmi leg laptop-ul la un monitor VGA, tastatura și mouse-uri pe porturi separate și trebuia obligatoriu să înfig mațul de Ethernet în el dacă voiam să am cât de cât ceva legătură la Internet, în 2006 deja vorbeam de periferice USB, wi-fi și monitoare plate.

Au urmat apoi concepte precum DirectAccess – tehnologie ce permitea legarea la intranetul organizației fără crearea unei conexiuni VPN, BitLocker – criptarea integrală a hard-disk-urilor și a mediilor de stocare USB, concepte ce au deschis practic calea către conceptul „New World of Work” – posibilitatea ca un angajat să lucreze de oriunde având la dispoziție aceleași facilități ca și cum ar fi la biroul său: securitate, productivitate, disponibilitate a colegilor. Cred că cel mai greu pas a fost renunțarea la telefoanele fixe aflate pe fiecare birou – pur și simplu nu am mai avut nevoie de ele.

De trei ani lucrez remote, chiar dacă am biroul meu. Motivul este simplu: timp îndelungat de stat în trafic, întâlniri la clienți, întâlniri în oraș. Și atunci vrei, nu vrei lucrezi de unde apuci. Totuși la birou și acasă mi-am impus un standard de lucru pentru a-mi proteja sănătatea. Nu aveți idee cât de ușor este să te îmbolnăvești de niște mizerii foarte dureroase ferindu-te de coronavirus.

În primul rând, mediul de lucru trebuie să fie unul organizat, disciplinat. Fără hârtii aruncate peste tot, farfurii lângă laptop (cafeaua și alte băuturi pot fi lângă laptop, dar doar pentru consumul imediat), jucării de la copii și alte chestii ce te pot distrage. Tot ce este de birou se pune într-un colț sau dulăpior dedicat. La fel ca la un birou într-un spațiu deschis, poți să îți pui căști în care să îți asculți muzica ce te ajută să te concentrezi. Aceste măsuri simple au rolul să îți separe măcar virtual conceptul de zonă de lucru de conceptul de zonă de odihnă. Acasă era până acum locul în care veneai să te odihnești și să îți încarci bateriile. Acum este locul în care îți încarci bateriile ca apoi să ți le consumi. Măcar cele două activități – de încărcare și consum – să fie cât de cât separate.

În al doilea rând, asigură-te că mediul de lucru este bine aerisit și ventilat. La birou ai climatizare care nu are doar rolul să enerveze jumătate din colegi în timp ce bucură cealaltă jumătate, ci și rolul de a asigura un nivel adecvat de oxigen. Acum rolul aerisirii spațiului de lucru îți revine ție!

Puțini angajați știu că în legislația română este prevăzută poziția corectă la birou, cu monitor, tastatură și mouse (da, nu s-a mai înnoit legislația de ceva timp). Practic da, recomand din tot sufletul periferice: monitor, mouse, tastatură. Alegeți modele ergonomice de la producători – tastaturi și mouși de aceia curbați care au rolul să îți asigure poziția corectă a mâinilor. Când am făcut pian am fost învățat că poziția corectă a mâinii la clape este ca și cum ai ține o portocală în mână. Nu de alta, dar mulți pianiști au ajuns cu încheieturile praf datorită poziției incorecte a mâinilor la clape. Același principiu se aplică și în zilele noastre! Alege un scaun de birou în detrimentul unui scaun de masă de bucătărie sau de living. Pe scaunul de bucătărie/living se presupune că stai o oră maxim două la un prânz sau o cină. Pe scaunul de birou stai mult mai mult. Sunt din Oradea și am văzut la Băile Felix, la centrul de recuperare, mulți tineri corporatiști cu probleme de cervicală, sindrom de tunel carpian și alte mizerii datorită poziției incorecte de lucru la birou. Și da, te ferești de coronavirus și stai câteva luni să faci elongații pentru că în izolare nu ai stat corect la birou.

Monitorul de asemenea este foarte important, ai nevoie de un ecran mare mai ales dacă lucrezi cu Excel sau cu alte unelte similare. Noile laptop-uri au diagonale mici cu rezoluții mari care obligă ochiul uman să facă un extra-efort pentru a înțelege toate detaliile. Orice astfel de efort prelungit dăunează ochilor și te trezești cu probleme serioase. Investește într-un monitor bun cu contrast bun care să îți permită să reduci efortul ochilor.

Notă de expert: monitoarele, perifericele și scaunele de gaming sunt cele mai bune. Deoarece gamerii petrec mult mai multe ore blocați într-un scaun concentrați la un joc decât un angajat. Așa că producătorii au înțeles ce fel de produse trebuie să creeze pentru a le proteja sănătatea.

Nu uita, de modul în care îți amenajezi spațiul de lucru de acasă depinde sănătatea ta mintală și fizică, dar și sănătatea celor din jur. Mult succes în lucrul de acasă! Împreună construim în aceste zile best practice-uri.

Fotografia unui birou de acasă în vremea Coronavirusului. Sursa: Sebastian Olar

Articol dintr-o serie de 12 puncte de vedere scrise de profesioniști din marketing, comunicare, media, digital șu business, care au constituit a treilea newsletter special FOMO. Nu știi ce e FOMO? Află aici!