M A N A F U *

MANAFU*

Planul de marketing se schimbă în timp real de la o zi la alta

E o perioadă complicată în care multe business-uri mici se luptă pentru supraviețuire. Exact cele la care ținem cel mai mult, cele la care mergem în fiecare săptămâna sau chiar în fiecare zi. Cred că în cazul lor vorbim acum de Real Time Survival mai degrabă decât despre Real Time Marketing. Și da este o necesitate și o oportunitate, în același timp, de a face lucrurile diferit și de a genera o mișcare în masă cum am făcut noi cu #sustinemafacerilemici.

E un moment în care trebuie să înțelegi că e foarte greu să supraviețuiești singur. Nu mai este despre “I am amazing, buy me pentru că sunt cel mai bun!”. Este despre strâns rândurile și capitalizat pe asset-urile pe care te poți baza: business-uri ca tine, care au aceleași probleme de rezolvat, și comunitatea ta și a lor. Este despre mobilizarea unui număr suficient de mare de afaceri și oameni în spatele mesajului tău pentru ca acesta să nu se piardă, ci să se facă auzit, înțeles și luat în seamă.

Este despre flexibilitate. Tot planul de marketing pe care îl faci trebuie să fie cel mai bun plan de marketing pentru azi. Pentru că mâine nu știi ce va fi. Mâine, când afli ce va fi, vei avea nevoie de unul nou, cel mai bun plan de marketing pentru ziua de mâine. Și tot așa. Zi cu zi. Plan cu plan.

Este despre capacitatea, energia și rapiditatea de implementare. Nu e un moment pentru focus groups și AB testing. Și nici pentru second guess. Trebuie să ai încredere în tine, în intuiția ta de antreprenor și, în cazul meu, și de om de marketing. Să iei decizii și să le faci să se întâmple imediat. Vezi unde te duc și o iei de acolo.

Este despre a te reinventa cât de mulți poți. Despre a pivota, despre a descoperi ce poți să faci care să te ajute să îți ții oamenii în siguranță, să supraviețuiești.

Este despre empatie și solidaritate. Despre a nu-ți abandona oamenii. Despre a face tot ce poți să îi ții pe toți cu ține, angajați, cu salariile plătite și cu cele trebuincioase asigurate. Cât de mult poți.

Pariul meu este că acei owners de afaceri mici care se vor da peste cap și vor face tot ce este uman posibil pentru a-și păstra oamenii și pentru a le asigura ziua, săptămânile, lunile de mâine, vor fi cei care vor rezistă. Și oricât de șifonați vor ieși și ei, și cifrele lor din această criză, vor fi cei ce îi vor supraviețui.

Și vor crește. Și vor avea mai mult succes. Și vor fi respectați.   

Noi și prietenii noștri de industrie în 24 de ore am lansat această idee cu vouchere de solidaritate. Am început-o the hard way. Preluând mesaje pe fb messanger, emițând facturi, trimițând vouchere. Între timp o platformă de vânzare de vouchere cadou ne-a scris și ne-a oferit ajutorul. Am anunțat deja acest lucru în speranța că mai multe business-uri, din toată țara vor intră pe platformă și le vom face mai ușoară viață celor care vor să ne ajute.

Și am atins până acum, cu postul nostru 200.000 de oameni. Comunități și business-uri din Iași, Timișoara, Piatră Neamț, Brașov ne-au preluat ideea, au venit cu alte idei și încep să facă lucruri.  Am răspuns la mesajele oamenilor care ne întrebau cum pot cumpăra vouchere la alte cafenele decât Beans&Dots.  Am preluat idei super bune și le-am implementat deja de la oamenii care ne-au scris.

Dacă ar fi să trag o concluzie, aș zice că real-time marketing în cazul afacerilor mici este despre a face. Orice. Oricât de puține șanse de reușită pare să aibă. Pentru că ceva din ceva mic este mai mult decât nimic.

Articol dintr-o serie de 8 puncte de vedere scrise de profesioniști din marketing, comunicare și digital, care au constituit a doilea newsletter special FOMO. Nu știi ce e FOMO? Află aici!