MANAFU*

Abonamente Evensys

Roundtable: Ce mai este dincolo de idee

ideaSe vorbeste destul de mult in ultima vreme despre “idei”, despre proiecte online nascute din idei simple. Sunt multi cei care au o idee si vor sa o puna in practica. Unii chiar reusesc. Cei mai multi insa se arunca cu capul inainte concentrati doar pe idee, ignorand – cu buna stiinta sau nu – alte aspecte importante in dezvoltarea unui proiect.

Strategist.ro a dorit sa arate celor care au idei si vor sa le transforme in proiecte ce alte lucrui ar trebui sa ia in considerare.  Si a cerut unor oameni cunoscuti in mediul online sa impartaseasca fiecare primele cinci lucruri la care trebuie sa ne gandim imediat dupa ce ne-a venit marea idee. Iata ce au raspuns:

CALIN FUSU
1. Concept. Acesta se va rafina si dupa lansare, pentru moment vrei sa faci o scurta cercetare, sa testezi denumirea si scheletul de baza al viitorului proiect cu vreo 10 oameni.

2. Echipa. Te gandesti la oameni cunoscuti care ar putea forma baza proiectului (fondatorii). Poti cauta si necunoscuti, dar ai nevoie de un timp pentru a va castiga reciproc increderea, deaceea cele mai multe startup-uri le faci cu prieteni.

3. Bani. Analizezi necesarul de finantare pana ce proiectul devine auto-sustenabil. Daca nu esti sigur cand va ajunge sa-si acopere cheltuielile, estimezi macar banii necesari pentru a-l aduce la un nivel la care poti sa cauti investitori de tip angel (persoane cu bani).

4. Contracte. Forma juridica a proiectului, impartirea actiunilor intre fondatori, sediul unde veti lucra, contabilitate, angajati daca e nevoie – lucruri care trebuie sa fie bine puse la punct.

5. Curaj. O noua afacere este un salt in necunoscut, trebuie sa-ti iei inima in dinti, sa renunti pe cat se poate la toate lucrurile din viata ta (job, prietena, distractii) si pentru urmatorul an sa fii sclavul ideii tale.

DRAGOS STANCA
1. Nu cumva i-a venit altcuiva, deja, marea idee?

2. Daca raspunsul la intrebarea 1 este nu (nu, e sigur nu?:)), gandeste-te serios cand si cum vei putea face bani cu ideea ta (altfel decat s-o vinzi cuiva caruia i se pare o idee buna, dar nu e neaparat interesat sa faca bani cu ea).

3. Daca raspunsul la intrebarea “cand” e mai devreme de 5 (hai, 7) ani si intrebarea “cum” are un raspuns relativ clar, gaseste pe cineva cat de cat priceput la cifre si fa niste calcule clare: cati bani ai nevoie si pe ce urmeaza sa ii cheltuiesti.

4. Fa o prezentare cat mai scurta si cat mai convingatoare in care explica succint ideea si cum poti face bani cu ea si prezint-o cuiva care e interesat de investitii in domeniul online (fond investitii, antreprenor, grup media, uchiul din Canada).

5. Daca nu esti interesat de parteneriat cu nimeni (nu e foarte indicat, dar e alegerea ta), ar fi bine sa convingi totusi unul-doi oameni care au dat chix (sau, eventual, au avut succes) cu diverse proiecte inaintea ta si sa le ceri parerea. Apoi, ar fi bine sa iti iei alaturi macar cativa prieteni cu experienta pe care sa ii cointeresezi in proiect prin orice mijloace.

Sfaturi colaterale:
– focus pe unul, maxim doua proiecte o data.
– daca nu se leaga nimic in maxim un an, nu se va mai lega niciodata.

VLAD STAN
1. Un antreprenor de succes, nu vede doar solutia/rezolvarea unei probleme ci si impactul ei asupra utilizatorilor, inseamna viziune.

2. Care este impactul ei peste o anumita perioada de timp, preferabil cat mai mare, mai lunga de 5 ani.

3. Daca se imagineaza peste 5 ani, cand tot ce si-a propus e rezolva, care sunt beneficiile pe care le vede pentru el atunci?

4. Care sunt skilurile pentru a rezolva aceasta problema, sau cine sunt cei mai potriviti oameni pentru asta?

5. Cat costa si cine ar putea finanta companiei si cand se va vinde si cand va iesi investitorul din companie.

VLADIMIR OANE
O idee nu valoreaza mare lucru. Lucru cat se poate de dureros pentru tinerii antreprenorii care viseaza sa dezvolte urmatorul Facebook din camera de camin din Regie. Been there, done that! Cand mareata idee to loveste totusi pe nepregatite:

1. Nu fa nimic pentru cateva zile. “Sleep on it” cum spun americanii. Sansele sunt ca peste 2-3 zile sa nu ti se mai para asa geniala. Daca totusi acest lucru nu se intampla….

2. Discuta-ti idea cu cat de multi oameni a caror parere o respecti. Prezinta-ti proiectul la evenimente de tip Open Coffee. Scopul e sa aduni cat mai mult feedback si sa vezi daca idea ta entuziasmeaza pe cineva. Daca lumea cu care ai vorbit raspunde pozitiv …

3. Verifica daca idea ta chiar este valoroasa comercial. Cati oameni au problema pe care vrei sa o rezolvi? Este o problema atat de serioasa incat sa merite un produs de sine statator si o companie sau este doar o facilitate-suplimentara pentru un serviciu deja popular? Gandeste-te de asemenea daca ai experienta sa dezvolti tehnologia necesara sau conexiunile de business care sa-ti permita sa impui produsul/serviciul odata ce acesta este lansat.

4. Aduna-ti echipa. Gaseste-ti niste parteneri de incredere care sunt entuziasmati de idea ta si vor sa o vada implementata la fel de mult ca tine. Nu te asocia cu persoane care nu iti impartasesc pasiunea chiar daca sunt niste profesionisti desavarsiti.

5. Apuca-te de treaba. Si dezvolta un produs cu un set minim de facilitati. Lanseaza repede, chiar daca iti este rusine cu produsul existent, iar apoi itereaza cat poti de rapid.

5 comentarii

  1. writeman says:

    bun feed-back. unele le stiam, altele sunt noi si bune, pe altele le ignor de voie-de nevoie. multumesc.

  2. tatar daniel says:

    1. cercetezi foarte bine sa vezi daca nu a mai venit cuiva ideea respectiva.

    2. construiesti un plan de afaceri in jurul ideii. daca nu iese pe plus dupa, sa zicem, 5 ani, nu are sens.

    3. cauti un partener care: are experienta destul de mare in online; are mijloacele de a promova ideea in online, astfel incat lumea sa auda de ea. daca nu se atinge masa critica, e inca o idee brilianta irosita.

    4. daca cel de la 3 nu are, cauti bani ptr punerea in aplicare a business planului.

    5. te apuci de treaba constient de faptul ca multe luni de zile va trebui sa faci treaba “orbeste”, rezultatele nu se vor vedea imediat. daca se vad imediat, te chinui, faci pe dracul in patru sa-ti mai vina o idee la fel de buna pe care o poti foarte usor vinde unui investitor avand “track record” bun cu prima. dar pana atunci…

  3. eu says:

    Oare cand veti intelege ca online-ul este un business si un proiect sau o idee cum scrieti mai sus. As vrea si eu sa vad proiecte plecate de la sfaturile voastre care au CA intre 300k-500k si care nu sunt e-commerce.

  4. @eu

    pai sunt exemple:
    UberUV.com al lui Valdimir e unu .. din cate stiu eu e la 450k

    erepublik.com e altul.. inca nu a ajuns pe profit si s-au bagat muuuuulti bani

    nici unul din ele nu e-commerce

    si majoritatea proiectelor in care a investit Vlad Stan prin seedmoney .. pot sa ajunga pe la 300k-500k

    deci , incepe cu research inainte sa vii cu o afirmatie

  5. Dan says:

    Deci toate pierd bani, dar candva, in viitor, cine stie…

    Sunt de aceeasi parere Eu, daca prin e-commerce nu intelegi doar magazine ci orice produs/serviciu/site pentru care utilizatorul e dispus sa plateasca, nu doar “investitorul” din spate – urmand sa si-i scoata prin alte cai.

Comentează