M A N A F U *

MANAFU*

Gustul amar al antreprenoriatului

Daca vei cauta pe Google compania “Solve Media”, vei gasi acum o serie de articole pe importante site-uri si bloguri americane despre o solutie inovatoare de publicitate bazata pe celebrul si uneori enervantul captcha. “Haven’t heard such a creative idea in this field in a while!“, “That is cool“,  “Really good idea” – sunt doar cateva reactii pe care solutia Solve Media le-a starnit pe un blog, dar vei vedea multe altele in sursele online.

Si din ce am auzit (caut sa vad daca e adevarat) au “ridicat” deja cateva milioane de dolari pentru o prima finantare.

In urma cu un an, Razvan Tirboaca si Razvan Iacob si-au lasat job-urile sa dezvolte AdCaptcher, un serviciu de publicitate prin captcha. Disclaimer: sunt advisor la AdCaptcher. Cei doi au muncit mult la produsul lor si au trecut peste multe provocari pentru a-l imbunatati. L-au implementant la F5 Realitatea Catavencu si cand i-au dat drumul la liber, a ajuns pana in China. Este insa departe de a fi finalizat, insa functioneaza foarte bine asa cum e.

Cei doi Razvani au cautat pana acum cateva luni sa ajunga la diversi investitori, sa atraga atentia si chiar s-au straduit. Au facut cat au putut cu resursele lor si cu cateva relatii. Dar fara rezultate.

Am simtit o frustrare maxima in momentul in care am vazut corul de aplauze pentru serviciul Solve Media. Am simtit neputinta de a ne depasi conditia si condamnarea la anonimitate la care suntem supusi. Nu mai cred ca un proiect facut in Berceni poate avea succes international. Nu fara resorturile necesare. Dar despre ele in alt post sau chiar eveniment.

62 comentarii

  1. Mircea says:

    Odata Techcrunch a scris un articol despre cineva din Russia care a facut o chestie interesant la vremea aia: http://techcrunch.com/2008/05/23/therarestwords-intriguing-semantic-seo-project-from-russia/

    Si au scris asta ptr ca le-am trimis eu email…dar atunci a fost ptr prima oara ca le trimiteam email. NU mai corespondasem cu ei (chiar Arrington mi-a raspuns). Poate am fost norocos, ptr ca altadata nu au mai scris cand le-am sugerat altele…

  2. Ncu says:

    Sunt multe proiecte in .ro care merg, in special in zona de soft. Ca o paranteza, romania este de ceva vreme un mic hub de dezvoltare a jocurilor pe mobile.

  3. Imi pare rau, dar voi merge contra curentului. Nu poti sa te plangi ca ai un start-up bun, si uite ca functioneaza, dar nu vrea nimeni sa il bage in seama.

    Exista sute daca nu mii de copii pentru Groupon, YouTube, etc. Nu e totul in ce face serviciul.

    Un startup de succes e o combinatie de elemente complexe, nu doar suma unui produs bun, a unor oameni muncitori si a unui blogger cunoscut. E o reteta diferita, de la start-up la start-up.

    Iar daca baietii sunt din Berceni, si au sentimentul ca asta e motivul pentru care lucrurile nu merg, sa faca pasul urmator: sa se mute in alta tara, in alt oras, unde sansele sunt mai mari. Asta inseamna sa crezi in ideea ta.

    Si ce daca mai sunt altii care fac exact acelasi lucru? Voi puteti sa o faceti mai bine.

  4. Gresesti. Ei nu scriu doar despre cei din Silicon Valley.

  5. Sunt curios, despre ce suma e vorba ca si finantare, si la ce este necesara acea suma?

    Tin sa adaug ca sunt o groaza de startupuri de succes care nu au luat nici un ban. Daca un produs e bun se vinde singur. Daca nu, nu.

  6. Depinde de business. Nu ai cum sa faci un business unde ai nevoie de tractiune (ex. Facebook) pentru finantare, pentru ca nu ai ce sa vinzi pana nu ajungi la 1M de utilizatori, si toata perioada aia iti mananca o gramada de bani.

  7. Ncu says:

    Andrei, un produs bun nu se vinde singur.

    Crezi ca daca eu maine scot pe piata cea mai buna pasta de dinti din lume se va “vinde singura” si o va depasi pe Colgate?

    Cliseul asta trebuie sa il uitam foarte repede.

  8. Da. Chiar daca nu ar fi fost nici un serviciu similar pe piata, dupa ce ar fi lansat, daca mergea bine, ar fi aparut sute de alte copii.

    Asta inseamna ca trebuie in permanenta sa imbunatatesti produsul, sa fii mai bun decat competitia. Si ce daca au facut si altii acelasi lucru? Ce daca te-au copiat?

    Eu am comparat ambele siteuri, iar cel strain e foarte bun. Nu sunt multe cuvinte inutile pe site, prezinta intr-un video scurt si concis cum functioneaza serviciul, ideea e business e redata foarte clar, iar in spatele sau sunt o gasca de oameni cu o experienta extraordinara.

    Nici nu conteaza de unde sunt unii si ceilalti. Produsul lor e mult mai bun in momentul de fata. Dar asta nu trebuie sa ramana asa, nu?

  9. Uite video-ul de la Solve Media:

    Ce parere ai? E un pitch excellent! Si eu as pune cativa bani acolo pt startupul meu. (honest, and no harm intended)

  10. Dan says:

    Balabauri motivationale…

    Adevarul e ca Solve Media a fost primul, se verifica foarte usor cu un whois, si dupa cum se zice:

    “It’s better to be first than it is to be better.”

  11. @manafu Every cloud has a silver lining: Unul din motive pt. care nu au putut sa atraga bani inainte este pentru ca nu exista categoria asta. Investitia Solve Media formalizeaza categoria si acum drumul e deschis catre alte finantari. De-abia acum incepe jocul! (am invatat asta din experienta mea cu RoREN)

    Si de ce sa nu recunoastem, credibilitatea conteaza (mai ales atunci cand categoria nu e definita). Daca eu as vrea sa fac in Romania evenimentele pe care le faci tu nu cred ca as avea asa de multa credibilitate in fata investitorilor/partenerilor ;-). Din ce am vazut in jurul meu si din experienta personala, prima runda de investitie are mai putin de-a face cu viabilitatea afacerii si mai mult cu cat de multa incredere are investitorul in fondator (d-asta te duci la angels si nu la VC, nu?) In plus, “viabilitatea afacerii” este aproape imposibil de dovedit cand stabilesti o categorie noua (vezi Steve Blank).

    RE: promovare: cei care sustin ca AdCaptcher nu a primit $6mm din cauza ca nu si-a facut suficienta promovare e putin probabil sa fie day-to-day entrepreneurs. Ce spun ei se numeste “wishful thinking” si e BS. Exista o limita naturala a cat de repede poate sa afle lumea de tine si cate resurse are sens sa dedici pt. asta. Sunt multe proiecte/produse Microsoft sau Google de care nu multa lume stie (chiar daca e parte din target market). Este adevarat insa ca stand in Romania trebuie sa faci un efort mai mare pt. networking cu investitorii Web 2.0 (care insa din fericiere mai toti sunt pe Twitter si scriu blog-uri).

    Singurul lucru diferit pe care-l remarc este ca abordarea SolveMedia e mai indrazneata/inconstienta si poate asta a ajutat pitch-ul lor: se adreseaza clientilor de banner ads nu doar celor care vor sa “monetize forms”. In mintea investitorului se creaza perceptia unei piete mai mari intr-o categorie existenta.

    Cred in continuare ca ar trebui brevetat ceva din ecosistemul asta (macar in UE unde regula este first come first serve). Prevad lucruri bune pt. AdCh in viitor. Succes!

Comentează