M A N A F U *

MANAFU*

Oare putem face si noi lucrurile ca lumea?

O prietena e intrigata: Cum sa pui un controlor in fiecare autobuz?! “La Londra, toata lumea urca pe la usa soferului. El se ocupa de tot!”.

Una din stirile de astazi recente spune ca RATB va introduce controlori permanenti pe toate liniile de transport. Pe Hotnews, unde am gasit informatia, nu se precizeaza cu ce costuri vine aceasta hotarare.

“Daca biletele ar fi verificate la sofer, reduci multe costuri. Nu angajezi pe cineva in plus, nu mai ai controlori si nici nu mai dai banii pe compostoare si alte aparate!”, zice prietena mea.

Decizia RATB e buna atat timp cat va economisi bani si va diminua (educa) numarul celor care calatoresc fara bilet. Altfel va fi un alt lucru facut fara cap in Romania.

“E asa de greu sa ceri unui sofer sa verifice biletele?”, se mai intreaba ea.

Cred ca, din constructie, autobuzele noastre sunt prevazute cu un spatiu separat pentru sofer, mult prea mic pentru tranzitul pasagerilor. Dar oare poate fi modificat?

Ma tem ca decizia va veni cu un nou val de angajari si costuri. M-as bucura sa ma insel amarnic. Stie cineva daca RATB e una din societatile cu pierderi?

UPDATE: Radu are la randul sau un punct de vedere “pe problema”.

Tags: ,

23 comentarii

  1. din cate stiu, e subventionata de primarie…

  2. Şerban says:

    REGIA AUTONOMA TRANSPORT IN COMUN RA
    Datorii la bugetul de stat: 1.176.641

  3. nwradu says:

    Nu poti obliga oamenii sa urce prin fata pentru ca se deschid toate usile si multi s-ar urca prin celelalte. Statul la coada, in ordine, la prima intrare nu este una din calitatile noastre.

    Asta cu urcatul pe usa din fata se face in niste tari civilizate unde oamenii nu incearca sa fure sistemul.

  4. ferike says:

    atata timp cat 70%+ din pasagerii au asigurata portia zilnica de “free ride” ( a se citi pensionarii care circula TOT timpul, zi/noapte, canicula/viscol), este o intrebare justificata daca societatea are sau nu pierderi. Da, clar e pe pierderi, insa primaria are grija sa nu fie (evident, tot pe spatele nostru)

  5. Şerban says:

    REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT PUBLIC IASI RA 36.416.072
    REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT TIMISOARA 33.662.259
    REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT CRAIOVA RA 2.399.388
    REGIA AUTONOMA DE TRANSPORT BRASOV RA 440.334

  6. Alina says:

    Si in Franta e la fel, se urca prin fata, se coboara prin spate, soferul fiind atent la compostarea biletelor sau a cardurilor. Exista camere de luat vederi in plus. Am asistat la scene destul de ridicole in care soferul refuza sa plece cu autobuzul din cauza unui calator care nu avea bilet. Calator care era obligat sa coboare, in cele din urma.

    Deci, ar putea fi o solutie, cu conditia ca autobuzele sa nu fie prea aglomerate si, bineinteles, sa fie echipate corespunzator, pentru ca soferul sa nu fie izolat total de pasageri.

  7. afi says:

    Si in germania se urca tot pe usa din fata, soferul fiind cel ce verifica daca ai sau nu tichet de transport.
    Spunea cineva ca s-ar crea coada la noi daca s-ar urca pe o singura usa . Cred ca nu ar putea fi vorba de asa ceva daca s-ar respecta un orar al curselor. Si clar va fi nevoi de timp si rabdare sa-l inveti pe roman sa urce pe o singura usa…

  8. Petrvs says:

    Pe liniile de noapte se aplică treaba cu verificatul cardului pe la urcarea de lângă cabina șoferului.

  9. Flori says:

    Macar de si-ar face treaba. Desi e plin de rromi in autobuz, controlorii nu ii dau jos. Ca sa nu mai zic ca la capat de linie de 135, spre exemplu, desi exista persoane puse sa valideze cardurile celor care urca (noua campanie R.A.T.B), multi nu sunt dati jos.

  10. Nemultumita says:

    personal stiu pe cineva care lucreaza la RATB si zilele trecute spunea ca multi de prin depouri si birouri vor fi realocati pe posturile de controlori ca sa nu ii concedieze. Asta e un zvon din interior, nu stiu daca este si adevarul. Sincer si eu sustin validarea calatoriei de catre sofer DAR asta inseamna: autobuze la interval mai mic de timp si calatori mai civilizati

  11. Şerban says:

    E bine să fim informaţi, zic eu. De părerişti e plin. Aşa că…

    ****
    Vă mai informăm :
    – Accesul publicului călător se realizează numai pe la uşa 1;
    – Călătorii au obligaţia să valideze titlul de călătorie (abonament; portofel electronic);
    – Controlul titlurilor de călătorie se efectuează de către conducatorii de vehicule;
    – Persoanele care beneficiază de gratuitate pentru transportul public conform prevederilor legale în vigoare, vor circula în baza documentelor eliberate în acest sens.
    ****

    ( extras din http://www.ratb.ro/v_noapte.php )

  12. aHUIBAN says:

    Wow, serios? Imi amintesc ca in Bacau – acum 10-12 ani, in fiecare autobuz era cate o caserita sau doua (daca autobuzul era cu burduf) iar fiecare calator era somat sa cumpere bilet. Adica ti se adresa direct si vehement pana cumparai bilet sau aratai “abonamentul”.

    Eram elev de gimnaziu si cumparam bilet sau ceream permisiunea sa merg doar o statie 🙂

  13. ferike says:

    Flori: aceasi chestie patita ieri acolo (CET Sud Vitan), cand m-am urcat in 202: s-a urcat o tanti controlor care, dupa ce a anuntat tare si raspicat “Va rog validati cardurile, abonamentele”, a verificat 2 card-uri in sila langa ea, dupa care s-a dat jos. Dupa fetele din autobuz, multi n-aveau garantat nici o urma de bilet, abonament.

    Treaba de mantuiala.

  14. Alex says:

    Si in Paris se urca pe la prima usa. Autobuzul nu pleaca pana nu a validat toata lumea. Nu conteaza ca e coada la usa din fata. Si daca stau bine sa ma gandesc, timpul e acelasi. Bucurestenii asteapta sa coboare lumea pe la mijloc si pe urma urca. Aici se coboara pe la mijloc si se urca exact in acelasi timp prin fata. Trebuie doar sa vrei sa faci un lucru sa functioneze.

  15. Londra, Paris, NY…da, se urca prin fata, soferul se asigura ca toata lumea a platit sau au un travel card valid. Chiar saptamana trecut la Londra, eram intr-un bus si intr-o statie, soferul nu a plecat pana ce o tipa nu si-a gasit maruntisul ca sa plateasca. A durat cam 4 minute toata faza.. si 4 minute pentru un bus sa stea in statie e foarte mult acolo…

    Nu pot sa inteleg cum le gandesc….oricat as incerca…

  16. Serban, pentru tine si numai pentru tine, cand revin din vacanta, o sa merg cu autobuzul. Stii tu vorba aia care bate orice link: seeing is believing!

  17. Şerban says:

    Mira-m-aş de te-ar controla şoferul! 😆 Eu am vrut să subliniez ce reguli are RATB pe propriul site, reguli ce pot fi plesnite de moaca controlorului de pe cursele de noapte, altul decât şoferul! 🙂

    Să filmezi tot! 😀

  18. Andrei says:

    Singurii abilitați să legitimeze un cetățean sunt: Poliție, Jandarmi, Poliție comunitară.

    Până una alta: “Stimabili controlori (de cele mai multe ori țigani), duceți-vă dracu și dați amendă cui vreți voi, că eu nu vreau să vă arăt buletinul”.

  19. nwradu says:

    @Serban: urcatul pe prima usa e valabil doar noapte, ca intreg linkul tau.

    @Cristi: vezi ca e de pe 15 august stirea, nu de azi 😛

  20. Şerban says:

    Special pentru perspicacul @nwradu trebue să mă citez: „(…)reguli ce pot fi plesnite de moaca controlorului de pe cursele de noapte, altul decât şoferul!“.

    Mulţumesc pentru (măcar de data asta) atenţie!

  21. CM says:

    @nwradu Nu sunt in tara luna asta. Ma actualizez mai greu. Apropo, la referendum cum a iesit? 🙂

    @serban Sa ai tu dreptate si sa ma insel eu. Dau un post celor la RATB daca fac lucrurile ca lumea!

  22. […] pe care l-am mai tratat şi eu prin 2008: RATB, controlorii şi biletele. Exemple de discuţii la Cristi Manafu sau la Radu Dumitru. Pe scurt, RATB va introduce controlori pe toate cursele. Personal, mi se pare […]

  23. adib says:

    @ Serban

    Frumos link-ul dar nu spune nimic despre obligatiile lor ci doar ale fraierilor…

Comentează