M A N A F U *

MANAFU*

Cand increderea iti este fraudata

Nu stiam ce ma doare mai tare. Faptul ca am ramas fara bani sau ca mi se intampla tocmai mie. Cand sustii ceva foarte mult, cand crezi in viitorul unui lucru, cand incerci sa ii faci pe altii din jurul tau sa intre in randul “lumii”, te doare mai tare ca ti se intampla tocmai tie.

Am descoperit astazi intamplator ca cineva foloseste datele cardului meu pentru a face diverse achizitii online. Nu l-am identificat inca, dar sper sa se intample foarte curand. In decurs de zece zile a facut 17 tranzactii. A comandat jocuri pentru telefon, si-a luat niste Facebook Credits, (cred) bilete de avion la cateva companii low cost din Germania, Anglia si Spania si a mai facut cateva plati pe care sunt in curs sa le elucidez. Totul s-a intamplat intr-o perioada in care am fost mai mult plecat din tara si nu am folosit acel card si nici nu am accesat online contul. Asa ca toata dimineata am dat cu subsemnatul la banca si politie.

Cum s-a intamplat asa ceva?
Cred ca sunt doua variante: ori a avut (prin cineva) acces la numarul cardului si la codul de securitate (CSV), ambele la vedere pe card, ca sa spun asa, fie a “spart” un site pe care am facut o cumparatura, asa cum imi povestea cineva despre o cunostinta. Am folosit foarte mult cardul in ultimii doi ani la comercianti si de mai putine ori la plati online.

Ce se intampla acum?
Banca investigheaza. Politia investigheaza. Eu investighez. Am blocat cardul si caut acum sa imi iau cat mai multe masuri de precautie pentru noul card. Sunt chiar dispus sa imi schimb banca pentru una care imi ofera un pachet de servicii orientat pe protectia banilor mei si a tranzactiilor. Alertele prin SMS la fiecare tranzactie, o asigurare asigurarea “Money Back Guarantee“, un sub-cont cu o suma limita care sa aiba atasat cardul. Nu stiu, mai caut idei.

Ma interesez in stanga si in dreapta despre procedurile de recuperare a banilor si mai ales despre cum il pot prinde pe autor. Banuiesc ca e un adolescent / student. Poate fi cel mai prost hot din online. Poate fi printre cei mai buni.

Nu ma doare pierderea banilor cat ma doare fraudarea increderii in e-commerce. Sper totusi la un happy end.

31 comentarii

  1. Liviu Taloi says:

    Sa ne tii la curent cu ce se intampla.. sa ne avertizezi daca s-a intamplat sa fie spart vreun site de la noi sau de afara. Iti urez succes, sa afli cat mai repede de unde vine problema si sa-ti recuperezi banii. Spor!

  2. Alexandra says:

    Auăleu, ce nasol! Îmi pare rău să aud asta, sper să îl prindeți pe hoț și să îți poți recupera pierderile…

  3. Îmi pare tare rău să aud asfel de veşti care mă fac să mă gândesc destul de serios la felul în care fac şi eu diverse achiziţii online.

    Tot ce pot să spun (pentru că alte comentarii sunt de prisos) este că sper din tot sufletul să fie găsit cel care te-a fraudat, să fii despăgubit şi să ne povesteşti un pic despre metodele folosite de el.

  4. Cum spunea si Liviu, sa ne tii si pe noi la curent cu ce se intampla.

    Legat de politie, avand in vedere ca nu stii exact unde s-a comis frauda, se declara situatia la cea mai apropiata sectie de politie din sectorul unde locuiesti. (Stiu ca pe Twitter ti-am spus ca se declara la sectia din zona in care s-a efectuat frauda).

  5. Am fost pe Calea Victoriei, nu la cea mai apropiata, desi asa intentionam. Eram oricum aproape. Departamentul de fraude online este se pare pe Stefan Cel Mare.

  6. Marian says:

    Ce aiurea… La ce banca era cardul?

  7. Acum 2 ani am patit exact acelasi lucru. Pasii mei de atunci (banuiesc valabili si acum):

    1. Plangere la Banca emitenta (exista formular special de chargeback)
    2. Plangere la politie (ca sa poata incepe ancheta de frauda)
    3. Daca NU ai avut cardul inrolat intr-un sistem tert de securitate (gen 3D Secure) atunci te poti baza doar pe banca emitenta sa vezi banii inapoi.
    4. Plangere la magazinele sau comerciantii unde a fost utilizat cardul ptr plati (ei vir avea “cotoarele” de la receipts) – va ajuta la stabilirea cronologiei faptelor
    5. Primesti banii inapoi

    Sfat ptr card in Romania:

    Foloseste card cu autorizare/debitare vizibila instantaneu in online banking (la noi ING rocks. Wore: BT

    Activeaza-ti SMS notifier ptr orice tranzactie, dar asigura-te ca initial e setat ptr. authorization si nu procesare.

    Nu lasa cardul sa aiba acces la contul curent. Deschide cardul pe sub-cont si il alimentezi doar cand si cu suma de care sti ca ai nevoie.

    Sper sa te ajute. Bafta!

  8. vali says:

    ING. alertă pe sms la fiecare tranzacţie.
    o singură dată am avut o problemă, s-a făcut de două ori o tranzacţie la o benzinărie, dar banii mi-au fost returnaţi.

  9. Madalina says:

    Alertele prin SMS sunt de baza, am evitat de 2 ori greselile de ATM, care afisau ca nu au bani disponibili, iar SMS-ul imi confirma ca s-a efectuat tranzactia. Am sunat imediat la banca si s-a remediat instant. In plus primesti in fiecare dimineata soldurile conturilor si mai poti verifica si asa, daca ai ratat SMSul de dupa tranzactie. Sper sa rezolvi repede!

  10. Dan says:

    ING trimite SMS-uri doar la tranzactiile peste 200 ron.

  11. nu am vrut sa dau Like la articol, dar daca n-ai buton de FB share, n-am avut alta optiune pentru a impartasi si cu altii patania ta, de care imi pare rau… 😐

  12. Persinaru says:

    3D Secure, 3D Secure, 3D Secure.

  13. Dana says:

    Si eu am avut niste tranzactii dubioase din Bulgaria si am recuperat banii de la banca. De atunci tin banii intr-un cont care nu are asociat un card, iar pe contul asociat cardului transfer cat e nevoie. Trebuie insa sa nu pierzi din vedere sa ai bani pe card cand vrei sa faci o tranzactie – un usor inconvenient.

  14. Laura says:

    3D Secure nu te ajuta decat ca iti confirma ca siteul pe care TU platesti e genuine.
    Cine are datele cardului poate plati pe orice site care nu cere 3D Secure din pacate.
    Daca nici un site nu a fost spart, eu cred ca cineva care ti-a manipulat cardul a copiat datele (de exemplu la casierii se filmeaza si multi operatori intorc cardul si pe fata si pe dos, chpurile sa vada CVV; cine se uita pe camera aia cu zoom…).
    Sau daca platesti la un restaurant de exemplu si le dai cardul cu cip si se duc ei si fac plata, nu iti aduc POS-ul.

  15. Mihai B. says:

    Incearca un card de la Bancpost, pe mine ma suna dupa fiecare tranzactie online, nu conteaza ca e de 1 euro sau de 300 de euro, verifica mereu tranzactia. Cat despre problema ta, nu te amagi, nu te astepta prea mult la un happy end … singura sansa a ta e sa gasesca serviciul prin care a avut loc aceasta scurgere de informatii sau site-ul pe care la un moment dat ai facut plata cu cardul.

  16. Alina says:

    in viitorul apropiat la ING o sa avem posibilitatea sa primim notificari si pentru sume mai mici decat 200lei.

  17. teodor says:

    Cristi, din pacate esti doar una dintre victime care a si facut public ce-a patit :-\

    Cat despre bune practici, in Dec anul trecut am scris doua posturi la noi pe blog:
    Sfaturi pentru utilizarea în siguranţă a cardurilor bancare
    http://bit.ly/u9Q0t0 (partea I) si http://bit.ly/sQRoTp (partea a-II-a)

    Pe scurt: card de credit, parola 3D secure, alerta sms

  18. Imi pare rau de necazul tau.
    Tot cu INGul am avut si eu experienta pozitiva.

    Mi-au luat cardul de la un site de flori cam anonim ce l-am folosit.
    au vrut sa ia cateva sute de euro.
    I-a blocat INGul

    n-a plecat nici un ban din cont.
    recomand.

  19. @Laura: “3D Secure nu te ajuta decat ca iti confirma ca siteul pe care TU platesti e genuine.” ?!

    NU e adevarat. 3D secure este un layer de securitate PESTE simplul CVV. Chiar daca fizic ti se fura cardul si se incearca utilizarea acestuia, daca este inrolat in 3D secure (VISA) sau … celalalt (imi scapa numele acum), tot nu il poate folosi s aplateasca cu el, pentru ca trebuie sa stie si parola de siguranta.

    Asta in cazul in care parola aia nu e 1234 🙂

  20. Tocmai m-am pus sa-mi verific soldul. Imi pare rau, sper sa se remedieze cat de repede.

  21. Banii o să îi recuperezi, eu așa știu. E neplăcută experiența, dar măcar banii îi iei înapoi. Dacă nu îi recuperezi să ne spui 🙁

  22. Multumesc tuturor pentru feedback si incurajare. Sunt optimist. Si pentru bani, si pentru prinderea autorului.

    Astept noul card acum. Voi activa 3D Secure, alerta sms si va fi atasat la un sub-cont.

  23. adica cine se arde cu ciorba sufla si-n iaurt 🙂

  24. Adrian says:

    @Valentin Vesa Laura are dreptate.
    Am întâlnit cazuri în care s-a căutat procesator de plăți din afara țării pentru a evita 3D Secure/SecureCode

  25. Laura says:

    @Valentin Vesa MAREA MAJORITATE a comerciantilor din afara tarii nu au implementat 3D Secure. De multe ori nici nu ai nevoie de adresa, doar de fix datele de pe card. Stiu asta pentru ca cumpar mult din afara: servicii web, haine, electronice.

    Reiterez ce am zis mai sus:
    Cine are datele cardului poate plati pe orice site care nu cere 3D Secure din pacate.

    Asta e important ca sa nu ducem in eroare alti consumatori care vor crede ca daca isi activeaza 3D secure cardul lor e in siguranta si il pot inmana oricarui Gigel de la shaormarie.

    Singura solutie ramane paza buna care trece primejdia rea: solduri mici pe contul de card, verificare regulata a tranzactiilor, eventual daca solutia tehnica permite, setarea unei limite valorice sau a numarului de tranzactii cu cardul online.

    Oricum, atentie si mai mare la cardurile de credit.

  26. cristina says:

    AM nevoie de ajutor.
    Copilul meu a fost o prostie ,adica a cumparat niste credite la jocuri de pe facebook,astfel incat sotului meu i s-au retras bani din cont.Cum pot face sa recuperez banii?Multumesc foarte mult pentru ajutor.

  27. cristina says:

    Inca o intrebar: numarul de card inregistrat pentru plata pe facebook poate fi sters fara a fi compromis?Sau trebuie schimbat cardul?Scuze pentru nepricepere.Multumesc.

  28. nicoleta says:

    buna
    te rog sa mi spui cum s a solutionat cauza
    am patit acelasi lucru ,am parcurs pasii banca, politie dar in prealabil am inceput si eu investigarea mea proprie dar ma lovesc de tot felul de obstaloce

  29. Lucia says:

    Nicoleta si Cristina, nu stiu daca primiti notificari despre comentarii la acest articol, pentru ca as vrea sa va intreb si eu la randul meu cum ati solutionat problema. Sunt exact in aceeasi situatie cu Sony, suma fiind 100 de lire.
    Multumesc!

  30. Tinuta says:

    Ce s-a intamplat pana la urma ?
    Ai prims faptasul?
    Daca da, ce a patit?
    Ti-ai recuperat banii?

  31. Sesizarea a fost facuta si la Politie, si la banca. Am primit banii de la banca, asa se procedeaza. Se returneaza banii, e o regula bancara. Politia nu mi-a mai zis nimic apoi.

Comentează