M A N A F U *

MANAFU*

Cand vor intra brandurile chinezesti in viata noastra?

dreamstime_s_17827190

Fara indoiala, cu totii avem in casa produse fabricate in China. Dar sunt curios sa aflu cati dintre voi au cumparat un brand chinezesc. Eu de pilda am un aparat de aer conditionat Haier. Nu l-am cumparat din magazin, a venit odata cu apartamentul. Pot spune deci ca am dat banii pe el.

Mai departe, nu pot identifica in jurul meu alte branduri chinezesti, insa cunosc deja o serie de marci si incep sa fac cunostinta cu mai multe. Ideea pe care o urmaresc este aceea ca, in curand, produsele si serviciile din China vor deveni din ce in ce mai prezente in viata noastra. Este, pe de o parte, o strategie a tarii, iar pe de alta parte, este o aliniere la practicile mondiale. Ai un produs bun, ai un serviciu popular, trebuie sa deschizi noi piete. Si am cateva exemple.

WeChat (Weixin) este cea mai populara aplicatie de smartphones pentru messaging. Are 400 de milioane de utilizatori. Spre comparatie, cea mai cunoscuta aplicatie de gen in Romania, WhatsApp, are la nivel mondial 300 de milioane de utilizatori. Iar fanii Viber ar trebui sa se bucure ca sunt in compania a 200 de milioane de utilizatori. Probabil, in curand, ne vom gandi sa deschidem conturi si pe Sina Weibo ori Qzone.

Invazia pe piata smartphones
Am cunoscut brandul Huawei in urma cu sapte ani, la el acasa. Am vizitat birourile din Shenzen. La acea data, compania isi cauta loc in Europa (si implicit Romania) cu niste produse mai putin sexy: retele. Astazi Huawei este cel de-al treilea producator mondial de smartphones, dupa Samsung si Apple. Cel mai recent hit al companiei este modelul Ascend P6. Este deja sold-out (in varianta White) la Vodafone Romania.

De Xiaomi probabil ati auzit deja. Este numarul 1 in China, intrecand Apple si Samsung. Modelul sau Mi3 se bate in specificatii cu iPhone 5S si se vinde la mai putin de jumatate de pret. Dar ati auzit de Vivo? Brandul a anunta recent lansarea modelului Xplay 3S, primul smartphone cu ecran 2K HD.

Cel mai mare succes international pentru China este astazi Lenovo. Dupa ce a cumparat in 2005 divizia de computere de la IBM, compania a devenit lider mondial in vanzarea de computere.

Nevoia de branding
Companiile din China reusesc astazi, cel putin in cele doua domenii amintite (social networks si smartphones), sa livreze o calitate egala, daca nu chiar mai buna pe alocuri, cu cea a brandurlor recunoscute la nivel international. Ce le mai trebuie pentru a cuceri lumea? Raspunsul cel mai simplu este: “branding”. Insa un brand nu se construieste peste noapte. Chinezii au o solutiie si pentru asta. Cumpara branduri.

Geely Holding Group a cumparat, in 2010, Volvo de la Ford, pentru 1,8 miliarde $. Tot in zona auto, Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Company a vrut sa preia Hummer de la General Motors, insa tranzactia a esuat. Iar recent compania Dongfeng si-a aratat interesul de a achizitiona pana la 30% din Peugeot.

Ma intorc la tehnologie. In 2010, TPV Technology a cumparat divizia de televizoare de la Philips. De curand, s-a zvonit ca Lenovo doreste o bucata din BlackBerry.

Tu ce parere ai despre ascensiunea brandurilor chinezesti?

© Alain Lacroix | Dreamstime.com

8 comentarii

  1. Maryan says:

    Eu cred ca brandurile chinezesti au intrat de mult in viata noastra dar noi nu stim asta pentru ca toate “mage in china”

  2. Monoranu says:

    Treaba asta cu “compania X a cumparat 30% din compania Y” e relativa. Sunt niste miliardari care au investit niste bani. Nu inseamna acum ca Volvo devine brand chinezesc. Iar brandurile lor sunt inca in evul mediu dpdv al originalitatii. Fura tot iar asta nu e o strategie buna, parerea mea. Huawei sunt buni pe retele si retelistkca dar cu telefoanele nu le au deocamdata. M-am jucat si cu P6 si se vede ca e cheap. Carcasa e subtire, se indoaie la orice soc, bateria e praf si chiar daca e quad core se misca greu. Greseala lor e ca sunt prea price oriented. Dar e China … lumea s-a obisnuit asa.

  3. Cristina says:

    Pe vremuri marfurile din China erau recunoscute ca fiind de calitate, si cautate asiduu (eu imi amintesc de creioane, tricouri si jucarii). A urmat apoi declinul, cu mult si prost. Acum cred ca vom avea din nou de-a face cu o curba ascendenta, in care marfa chinezeasca sa insemne din nou calitate recunoscuta, sa fie cautata… si… asteptam sa vedem ce va aduce aceasta concurenta pe picior de egalitate.

  4. AdiTM says:

    Ascensiunea e normala. China a acumulat valuta cu duiumul in ultimii 20 de ani. Acum o investeste inteligent. Si nu doar in aceste domenii. In agricultura (vezi concesionarea a milioane de ha de pamant in Ucraina si Argentina) vor investi masiv. In plus, au imprumutat multe state din Africa si vor profita in viitor. O sa urmeze si “valul arab”.

  5. […] Manafu scrie despre brandurile chinezesti si se intreaba cand vor intra ele in viata noastra. Si se refera […]

  6. Manuela says:

    Cred ca putem sa ne pregatim serios sa invatam chineza, la cati sunt de multi, acusi cad de pe harta.
    Spunea cineva ca daca se supara si fiecare chinez ia in mana cate un polonic, vor ocupa Europa pana sa apuce aceasta sa riposteze. ( o gluma, binenteles)

  7. Denisa says:

    Bicicletele DHS. Or fi ele asamblate în România, dar e o firmă deţinută e chinezi…
    De la ce vine DHS? Dong Hui Sport. Dar nu se laudă cu asta.

  8. […] 2. Produs chinezesc pur Majoritatea produselor (in special cele IT) sunt produse in China, insa un produs chinezesc pur este unul produs de o firma chinezeasca. Nu este doar asamblat in China de cine stie ce gigant european, american ori sud-coreean. Despre aceste branduri scrisese acum nu mult timp Manafu. […]

Comentează