MANAFU*

9 abilități esențiale ale noului om de PR (2021)

O diplomă în comunicare, puțină charismă, o limbă străină, o prezență activă în social media, talentul scriitoricesc și alte câteva abilități de bază îți asigură un job în PR astăzi. Sunt însă acestea de ajuns în 2021?

În urmă cu 11 ani, am pus aici pe blog primul set de abilități noi pe care oamenii de PR ar trebui să le dobândească. După 6 ani, l-am actualizat, iar acum vin cu o nouă listă.

Job-urile din PR se adaptează la schimbările din societate, din media și din viața companiilor. Serviciile oferite de agenții țin cont de nevoile organizațiilor și de evoluția canalelor de comunicare. Tacticile noi le completează pe cele vechi.

Vedeți mai jos cum arată noul set de abilități în relații publice și de ce acestea sunt importante astăzi. Ca de obicei, lista rămâne deschisă în comentarii.

Employee Relations Skills

Rolul comunicatorului în companie va crește în perioada următoare pe măsură ce organizațiile trec prin cea mai mare transformare a mediului de lucru, probabil de la implementarea pe scară largă a zilei de muncă de 8 ore. Conceptele work-from-home, remote-work, flexible-hours vor influența modul în care angajații companiilor vor interacționa și lucra în echipe, fără să se întâlnească față în față. Într-o colaborare strânsă, departamentele de HR, comunicare internă și PR vor rescrie în perioada următoare regulile comunicării cu cei mai importanți stakeholders: angajații.

Remote Availability

În 2020, organizațiile au experimentat telemunca mai mult decât și-ar fi închipuit. Astăzi, cel puțin 1/3 români își doresc să lucreze de acasă, arată studiile. Companiile la rândul lor își reconfigurează spațiile de lucru ori chiar renunță la ele pe termen mediu și își încurajează angajații să opteze pentru alte moduri de a lucra (from home, remote, co-working spaces). Specialistul în PR trebuie să se adapteze noului stil de lucru fără a-și pierde concentrarea și productivitatea.

Basic SEO Knowledge

PR-ul nu a pus niciodată preț pe optimizarea conținutului pentru motoarele de căutare (SEO). Această tehnică de creștere a vizibilității website-urilor a fost mereu văzută ca o abilitate a specialiștilor digitali. Însă SEO este despre conținut înainte de orice artificiu tehnic. Comunicatorii creează mult conținut pentru Internet, fie direct, fie prin intermediul influencerilor, fie prin preluările presei și ar trebui să îl gândească de la început ca fiind SEO friendly. Adică să fie găsit mai ușor în căutări. În continuare, Google este destinația online principala a românilor. Altfel spus, prima activitate a utilizatorilor de Internet rămâne căutarea conținutului.

Audio Savvy

În România, peste 30% dintre utilizatorii de Internet între 16 și 64 de ani ascultă sau privesc podcasturi. În același timp, 24% dintre români folosesc comenzi vocale (Siri, Alexa etc). Începutul de an 2021 a adus o nouă senzație în social media: ClubHouse, rețeaua de socializare audio. Mai mult, telemunca a facilitat ceea ce se numește background listening – audiția conținutului video sau audio online în timpul lucrului. Conținutul audio este deci în creștere, iar un om de PR atent la tendințele actuale trebuie să înțeleagă impactul său în rândul publicului.

Agile Native

Conceptul „agile” provine din dezvoltarea de software, însă a fost împrumutat în ultimii ani și de lumea marketingului. Într-un context instabil cum este cel al pandemiei, comunicatorii trebuie să acționeze rapid la orice schimbare. În 2020, multe planuri de comunicare au fost deturnate peste zi chiar, nu doar peste noapte. În software, cele mai multe metode agile descompun sarcinile în etape mici, cu planificare minimă și care nu implică în mod direct o planificare pe termen lung.

Selective Adopter

În fiecare săptămână apare câte o rețea socială care promite să schimbe viața utilizatorilor. Cele mai multe nu ajung mainstream sau rămân relevante doar pe anumite nișe. Specialistul în PR are acum misiunea de a folosi tactic noile canale, de a testa cu atenție fiecare aplicație, de a cântări cu responsabilitate bugetele alocate, nu înainte însă de a le alege cu înțelepciune și pe baza unor date relevante. O selecție este foarte importantă pentru a avea o strategie clară cu tactici de succes.

Listening

Orice cont de Facebook este o voce. Nu de astăzi, firește. Însă cu cât intră mai mulți oameni online, cu cât există o transparență/prezență mai mare a companiilor și autorităților în social media, cu cât comunicarea este mai facilă datorită canalelor și dispozitivelor, cu atât vocile vor fi mai puternice și mai antagonice. Omul de PR trebuie să învețe să asculte vocea consumatorului pentru a preveni eventualele crize, dar mai ales pentru a-și ajusta planurile de comunicare în funcție de așteptările publicului.

Compliant network of contacts

Începând cu 2018, a intrat în vigoare noul regulament european privind protecția datelor (GDPR). Acest regulament a redefinit regulile aplicabile protecției datelor și a crescut efortul organizațiilor de a se conforma cerințelor. Periodic, sunt comunicate amenzile primite de diverse organizații care au încălcat normele GDPR. Și comunicatorul intră în contact cu datele: ale angajaților, ale clienților, ale consumatorilor. Trebuie de aceea să se asigure cum păstrează datele personale, cum le procesează intern, cum le accesează și cum le transferă.

You must be trusted

Orice acțiune în PR e sortită eșecului dacă aceasta nu inspiră încredere. Onestitatea, transparența și empatia sunt valori organizaționale apreciate astăzi. Și valori umane, desigur. Mai ales în PR. Fie că se expune în fața clientului, fie că se află în fața jurnaliștilor, fie că lucrează cu influenceri, fie că se adresează publicului larg, omul de comunicare trebuie să inspire încredere.

Participă la cel mai mare eveniment de comunicare și PR din România

Peste 1000 de specialiști din comunicare și relații publice, jurnaliști și creatori de conținut sunt așteptați să participe la PR & COMMUNICATION SUMMIT 2021, Ediția Online. Într-un eveniment maraton LIVE, peste 15 vorbitori din România și Marea Britanie vor aduce cele mai noi tendințe, soluții și idei în comunicarea de brand și corporativă. Rezervă acum gratuit un loc virtual pe www.prsummit.ro.

1 comentariu

  1. Bebe says:

    Foarte util acest articol despre PR, multumesc !

Comentează