MANAFU*

Piața media din România va depăși 500 milioane de euro în 2021

Deși piața de media – a investițiilor în difuzarea reclamelor – a înregistrat anul trecut o contracție de 3,8%, din cauza pandemiei, ajungând la valoarea de 462 milioane de euro, aceasta a avut o revenire puternică în a doua parte a anului 2020. Creșterea este așteptată să se păstreaze pe tot parcursul anului 2021, când piața de media va continua să crească și va depăși o jumătate de miliard de euro (514 milioane de euro), cu 11% mai mult față de 2020 și cu 7% mai mult față de 2019.

Conform Alexandrei Olteanu, Managing Director Initiative România, abia anul acesta piața de media va depăși maximul istoric din 2008. Sunt 13 ani de la criza din 2008-2009 și 6 ani de creștere susținută a pieței, chiar dacă anul trecut a venit cu un handicap.

În 2020, audiențele TV au crescut cu 3% în rândul targetului 18-54 ani, din mediul urban. Raportul Initiative arată că un număr mai mare de telespectatori cu educație medie și înaltă au urmărit programe TV anul trecut (+3.1pp), iar din rândul acestora, publicul feminin este mai însemnat (+1.1pp). De asemenea, se observă o mutare a audiențelor către intervalul off prime time și o creștere a timpului de vizionare cu 6%, comparativ cu 2020. Bugetele TV au scăzut însă anul trecut cu 2%, dar înregistrează o creștere de 9% în 2021, dublate de o inflație de preț de două cifre.

Bugetele de media digitală au crescut cu 6% în 2020, față de 2019, principalii beneficiari fiind Google, Facebook și soft-urile de programmatic ads, iar pe măsură ce înaintăm în 2021, se poate observa o creștere puternică (estimată la +19%) și în acest an.

Anul 2020 a fost caracterizat de foarte multe lucruri, unul dintre ele fiind explozia folosirii de dispozitive mobile – pentru că lumea exterioară a fost în mare parte inaccesibilă fizic. Astfel s-a înregistrat: 4% creștere pentru aplicațiile de mesagerie, 11% creștere pentru plățile online, și 15% creștere pentru aplicațiile de online banking. Pentru 2021, jucătorii locali și globali vor continua să dezvolte noi formate, cât mai adaptate pentru dispozitivele mobile, și vor căuta soluții pentru viitoarea lume „cookieless”, astfel încât să ofere posibilități de targetare și optimizare avansate.

Stațiile radio s-au adaptat rapid în noul context digital și au integrat programele lor în platformele sociale, pe website-urile proprii și prin noi aplicații dedicate. Asociația pentru Radio Audiență a schimbat modul de măsurare a audiențelor, eșantionul folosit fiind diferit față de anii anteriori și luând în considerare fenomenul de emigrație. Astfel, s-a ținut cont de structura populației care trăiește efectiv în România, însă în urma pandemiei și exceptând noul val de audiență, veniturile au scăzut în acest sector cu 20%, cumparativ cu 2019.

Pentru 2021 se estimează o creștere de 10% a volumelor de publicitate radio, pe fondul relaxării restricțiilor și revenirii la o viață normală. Stațiile de radio vor compensa pierderile din vânzările tradiționale cu venituri obținute în zona de online streaming, accesibil pe mai multe dispozitive.

În publicitatea OOH, pandemia a reușit să șteargă în 12 luni aproape cinci ani de creștere. Pe 15 aprilie 2021, BRAT a lansat Studiul de Audiență OOH (SAO), un pas important pentru industria de media, întrucât acest segment era singurul mediu necuantificat din punct de vedere al audienței și al eficienței expunerii. Studiul acoperă 7.200 de suporturi din București și alte 10 orașe din țară (Bacău, Brașov, Cluj, Constanța, Craiova, Iași, Oradea, Ploiești și Sibiu, urmând să fie adăugat și Pitești). În 2021, raportul Media Fact Book estimează o creștere de 12% a investițiilor în publicitatea OOH, comparativ cu 2020.

Studiul integral poate fi vizualizat și descărcat în formă digitală la www.mediafactbook.ro.

2 comentarii

  1. drone says:

    peste vreo 2-3 ani probabil va depasi milardul de euro