M A N A F U *

MANAFU*

O antologie incompleta a comunicatelor de presa false

dreamstime_s_31329220

Cazul comunicatul fals emis saptamana trecuta de magazinul de aparatura foto F64 nu este singular. Pe Internet exista multe cazuri, unele cu efecte foarte grave, care au condus chiar la investigatii din partea politiei. Iata o selectie rapida a catorva intamplari de acest gen.

2013: O gluma de 1 aprilie de pe un site obscur este colportata luni mai tarziu din retelele sociale pana in media. Subiectul? JK Rowling anunta printr-un comunicat de presa o noua carte in seria Harry Potter. Vezi detalii.

2013: Samsung cumpara o mica firma suedeza, FingerPrint Cards, pentru 650 milioane $ in cash. Vestea a condus la cresterea capitalizarii la bursa a suedezilor cu vreo 200 milioane de euro si la o ancheta a politiei. Vezi detalii.

2012: Google a “platit” 400 milioane $ pentru furnizorul de internet ICOA, conform unui comunicat publicat de nu-se-stie-cine pe site-ul PRWeb. Efectul? Stirea a fost preluata de TechCrunch, Associated Press, Washington Post, Forbes, PC Mag, The Next Web etc. Vezi detalii.

2011: Un raport realizat de o firma de research fictiva pe un esantion de 100.000 de persoane a aratat ca utilizatorii de Internet Explorer au in general rezultate mai mici la testele IQ. Stirea a ajuns pe CNN, BBC, CNET, Forbes, Daily Mail etc. Vezi detalii.

2000: Firma de tehnologie Emulex s-a trezit cu un press release fals care a avut ca efect scaderea pretului actiunilor, cu o pierdere estimata la 2,5 miliarde $ in capitalizarea de piata. Vezi detalii.

La final, se impune o observatie importanta. In toate cazurile de mai sus, comunicatele nu au fost asumate de o companie reala sau de cei mentionati in comunicari. De aceea, toate intra in categoria hoax. In cazul F64, partea grava in toata povestea a fost trimiterea deliberata a unui comunicat de presa fals. Asa s-a ajuns de la o cascadorie de PR la Cascadorii Rasului.

©  | Dreamstime.com

16 comentarii

  1. Serban says:

    Cred că am uitat să zâmbim.

  2. Alin says:

    Cineva a luat mișcarea f64 foarte personal și din păcate începeți să semănați (nu numai Cristian Manafu, ci toată blogosfera din Romania) cu Mircea Badea,

    Din păcate, sau din fericire pentru f64, încă primesc publicitate gratuita din partea voastră și pentru asta nu pot sa zic decât:

    +1 f64

  3. Costin says:

    Bai, uitasem de Cascadorii rasului. 😀

  4. Alin, din pacate foarte putini au inteles ca e o greseala foarte grava. Restul e expertiza romaneasca in orice… fotbal. politica, internet, PR…

  5. Serban says:

    Cristi, cred că exagerezi. Sunt unii în țara asta care promit mult mai multe și nu fac nimic. Și culmea! Nimeni nu-i taxează! 😉

  6. Probabil, dar nu dau comunicate pentru minciuni!

  7. ruxa says:

    alin, e firesc sa o iei personal, si ca jurnalist pe seama caruia a fost gluma, si ca om de comunicare lipsit, macar vremelnic, de credibilitate pentru unul dintre cele mai importante instrumente de lucru.

    e ca in povestea cu petrica si lupul. f64 a strigat lupul si dupa aia a ras de cei care l’au luat in serios. urmatorul care striga lupul! pe bune o sa fie luat la misto.
    hai, ca nu e asa de greu de inteles.

  8. Alin says:

    ruxa, ceea ce încercam eu să subliniez este faptul ca f64 încă mai primește “hit-uri” gratis de la bloggeri cu vizibilitate din Romania.

    E într-adevăr foarte grav faptul că a fost un comunicat oficial și nu un zvon și înțeleg faptul că se încearcă conștientizarea acestui lucru, dar cum la noi “scopul scuză mijloacele” cred ca pe termen scurt au obținut ce și-au propus. Pe termen lung, vom vedea…

  9. alin, cam cate “hit-uri” se dau de obicei, ca eu nu stiu sa existe o regula care limiteaza numarul de articole pe un subiect?

  10. Șerban says:

    Cristi, cred că ai înțeles greșit treaba cu hiturile. Hit înseamnă vizită. Sau unici, pe înțelesul tuturor.

  11. Ne lamureste Alin. Nu se mai spune hit-uri de multa vreme. In plus, eu nu am pus niciun link spre F64.

  12. Șerban says:

    LOL! Cine zice că nu le mai spune hituri? Vreunul cu reguli social media sau pricepuții de prin agenturi? 🙂

  13. Liviu R. says:

    Pr Stunt-ul F64 poate fi catalogat in multe feluri, atacat sau aplaudat deopotriva, depinzand evident de pozitia fiecaruia (daca a fost unul din cei ce au primit comunicatul sau nu, daca are o gandire realista sau nu).
    Important de luat in considerare si de tinut minte, atat de F64 cat si de cei ce si-ar dori sa face ceva de gen, este ca acum F64 a intrat pe un teren minat in relatia cu mass-media si blogosfera.
    Spre exemplu, ce ar fi daca maine 2 bloguri importante + 2 publicatii importante ar publica articole cu titlul:
    ”F64 intra in faliment”
    -iar intreg articolul sa fie sustinut de cifre, sume si alte date relevante, pentru ca dupa o zi sau doua sa apara un alt articol, pe fiecare, unde sa se specifice ca totul a fost o gluma?
    Sa nu uitam, glumele pot fi in ambele directii, iar F64 prin ce a facut, practic, a aratat ca le plac glumele si deci le-ar tolera.
    In final ne vom mira, din nou, de lipsa de profesionism din mediul de business din Romania.

  14. Alin says:

    Da, la acele “hit-uri” de care zice Șerban mă refeream, totuși interesantă interpretarea ta 🙂

    Personal am intrat pe site-ul lor în ultimele 4 zile mai mult decât am intrat în ultimul an și asta doar pentru că feedly îmi amintește zilnic de “gafa f64”. Deci link-ul nu prea are importanță.

    Probabil că dacă le-ați fi făcut reclamă aș fi scanat un pic articolul și aș fi trecut mai departe (ok, încă o promoție, încă un “val de reduceri”). Reclamă care costă și până la urmă câtă pasiune poți să pui în a promova un produs pentru a capta atenția cititorilor, mai multă decât atunci când îl critici pentru că te-a afectat personal, ți-a înșelat încrederea…

  15. Blegoo says:

    @Cristian:
    Lumea nu înțelege de ce te agiți.
    Chestia e simplă:
    În Ro… biznisu’ e o glumă.
    Prin urmare… facem bancuri.
    Mă întreb cum ar fi ca B+H – ceva similar american, la alt nivel monetar.. să facă glume d-astea.
    Dar… precum în Somalia, așa și în București.

    Ce? Ești prost să mă iei în serios… când eu fac mișto?

  16. […] fenomenul “like & share”. În lumea jurnalismului, situaţia este mult mai serioasă, comunicatele de presă false şi articolele inventate putând avea efecte […]

Comentează