M A N A F U *

MANAFU*

3 întrebări pentru Bogdan Naumovici (Part 4)

Unul dintre cei mai apreciați publicitari români și probabil cel mai cunoscut director de creație de la noi, Bogdan Naumovici răspunde  (aproape) în fiecare lună la întrebările comunității marcom, în newsletter-ul FOMO.. Citiți mai jos primele răspunsuri din ediția din septembrie.

1️⃣ Cum convingi un CEO că ideea lui nu e cea mai bună?
În primul rând, trebuie să ajungi să vorbești cu CEO-ul sau cu patronul, în cazul antreprenorilor locali. De-aia îmi și place premiza întrebării, că scurtcircuitează realitatea cea mai frecventă, respectiv discuțiile cu brand managerii sau directorii de marketing, care, în cele mai multe cazuri, nici nu știu natura problemei de business, pentru că nu le-o spune nimeni, nici nu au puterea să o rezolve. Nu mereu, și am cazuri de directori de marketing al căror cuvânt a avut multă greutate în cumpănită, dar de cele mai multe ori. Așa că, dacă stai de vorbă cu The M.A.N., adică omul cu care are Money, Authority și care înțelege Need-ul, problema e pe jumătate rezolvată. Mereu am încercat să vorbesc cu ei, de aceea m-am și concentrat multă vreme pe antreprenorii de la noi, iar experiența arată că sunt mult mai puțin încăpățânați decât oamenii de sub ei.

Am să vă dau un singur exemplu: în 1998 sau 1999, Eli Davidai și compania Quadrant Amroq Beverages, îmbuteliatorul Pepsi și Prigat de la noi, lansau Kick, o băutură carbonatată cu aromă de fructe. Iar la Kick de portocale, capacul era, evident, portocaliu. Tot Quadrant îmbutelia și o apă tonică cu capace negre. În biroul lui Eli, mă apuc să schimb capacul de la Kick cu cel negru, de apă tonică și îi spun: “Eli, arată mult mai bine, e complet diferențiator la raft și se potriveste cu personalitatea mărcii Kick, așa cum o construim, de challenger și rule breaker”. Dudi Engel, cel care superviza marketingul pe vremea aia, pufnește:”Cine a mai pomenit capac negru la băuturi de portocale?”. Însă Eli ascultă, se uită un minut la sticlă, compară, apoi pune mâna pe telefon:””Câte capace portocalii avem în depozit? 4 milioane?! Ok, de acum Kick  trece la capace negre! Ce facem cu alea 4 milioane de capace portocalii? Le punem la Mirinda!”.

Deci, pe scurt, argumentează de ce ideea ta îi aduce mai mulți bani și mulțumește-i bunuțului că ai ajuns la Dumnezeu fără să te mănânce sfinții pe drum.

2️⃣ Conduc un departament într-o agenție, cum îmi păstrez echipa fericită?
Nu o păstrezi. E imposibil. Ani de zile, când eram în Leo Burnett, făceam studii organizaționale anuale despre satisfacția muncii, motivație, ce vrei și ce nu vrei, pe departamente, cu interviuri individuale și chestionare, NASA curat, ce să mai vorbim. Aflam lucruri interesante, cum salariul poate fi un mare demotivator dacă e prea mic, însă după un anumit nivel, nu devine un motivator puternic, că satisfacția cu munca propriu zisă e mult mai importantă, să fii mândru de ce a ieșit din mâinile tale, și așa mai departe. Făceam teambuildinguri, concursuri interne, cafeteria cu rețea de calculatoare pentru jocuri, petreceri de Halloween, Crăciun sau alte copiilor angajaților, atât de bine ne mișcam încât am ajuns în top 50 angajatori din România, singurii din publicitate. O vreme ține, apoi oamenii le iau pe toate for granted, iar prioritățile personale bat orice incentive de la birou.

De 13 ani,  de când am înființat 23, agenția mea,  din mai până în octombrie nu muncim miercurea, renumitul Happy Wednesday ne adună la grătar, piscină și șpriț. Cine aude din afară imediat mă întreabă dacă angajăm. Colegii mei însă vin târziu și pleacă devreme, care să-și ia copilul de la școală, care să se ducă lua o programare pusă fix miercurea, că de, dacă e zi “liberă”… Prin urmare, experiența mea, a unui om care a încercat în fel și chip să-și țină oamenii fericiți, zice că e un obiectiv de neatins. Dar, da, îi poți ține undeva la un 7-8 din 10, ceea ce nu e deloc puțin, decât dacă i-ai vrut, ca mine sau ca Ioana și Ștefan Iordache, la 10.

3️⃣ Vreau să îmi lansez propria agenție. Cum găsesc (primii) clienți?
Cum face mai toată lumea, fugi și tu cu ei de la fosta agenție.

Așteptăm orice întrebare pentru Bogdan pe adresa de e-mail de aici.
Sursa foto: Vali Mirea / Biz

Abonează-te la FOMO.

FOMO. vine de la Fear Of Missing Out. Newsletter-ul se numește așa pentru că vă aduce toate știrile și resursele nou apărute în ultima lună, ca să nu simțiți că ați pierdut ceva. Dacă nu aveți timp să urmăriți știrile zilnice, acest newsletter este ce trebuie. E ca o revistă lunară pe care o primiți pe e-mail.

Ediția I: F O M O . Newsletter / martie 2019
Ediția II: F O M O . Newsletter / aprilie 2019
Ediția III: F O M O . Newsletter / mai 2019
Ediția IV: F O M O . Newsletter / iunie 2019
Ediția V: F O M O . Newsletter / iulie 2019
Ediția VI: F O M O . Newsletter / august 2019
Ediția VII: F O M O . Newsletter / septembrie 2019

1 comentariu

  1. Coco says:

    Sincer mi-am cam schimbat parerea despre el de cand s-a bagat in clica cu familia Firea-Pandele. E un fel de Cumpanasu.